Valoarea primei de casare pentru Programul Rabla va rămâne, în 2017, de 6.500 de lei, iar din acest an se vor introduce praguri maxime de emisii de CO2 ale autovehiculelor pentru achiziția cărora se poate obține prima de casare, plecând de la 130 g/CO2/km în anul 2017 până la o valoare de maxim 95 g/CO2/km în anul 2019, se arată în Ghidul de finanțare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto național supus, începând de luni, dezbaterii publice pe site-ul Ministerului Mediului.
Conform documentului, finanțarea acordată prin prezentul program, care va avea caracter multianual, reprezintă o strategie pentru o perioadă de 3 ani (2017 — 2019), prin care Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) își propune să contribuie la încurajarea achiziției de autoturisme noi din ce în ce mai performante din punct de vedere al impactului asupra mediului, scrie agerpres.
Noutatea programului este că, începând din 2017, se introduc praguri maxime de emisii de CO2 ale autovehiculelor pentru achiziția cărora se poate obține prima de casare. Astfel, cuantumul primei de casare va fi de 6.500 de lei și se va acorda în funcție de cantitatea de emisii de CO2/km generată de sistemul de propulsie al autovehiculului nou achiziționat, în regim de funcționare mixt, după cum urmează: în anul 2017, pentru autovehiculul nou al cărui sistem de propulsie generează maximum 130 g CO2/km; în anul 2018, pentru autovehiculul nou al cărui sistem de propulsie generează maximum 120 g CO2/km; în anul 2019 pentru autovehiculul nou al cărui sistem de propulsie generează maximum 110 g CO2/km.
'După cum se observă, prin scăderea graduală a pragului de emisii de CO2, programul este conceput nu doar ca o modalitate de finanțare, ci și ca un instrument de îndrumare a cumpărătorului de autoturisme și conștientizare a acestuia cu privire la corelarea nevoii de deplasare cu cea de protecție a mediului', se notează în Referatul de aprobare a proiectului de ordin pentru aprobarea Ghidului de finanțare a Programului 'Rabla'.
Conform documentului, care nu menționează un buget al programului, la prima de casare de bază se poate adăuga, în 2017, un ecobonus de 1.500 lei la achiziționarea unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie care generează o cantitate de emisii de maximum 98 g CO2/km în regim de funcționare mixt.
Pentru anul 2018, valoarea ecobonusului este similară, însă numai pentru cazul în care este cumpărată o mașină nouă echipată cu sistem de propulsie care generează o cantitate de emisii de maximum 96 g CO2/km în regim de funcționare mixt.
Nu în ultimul rând, la achiziționarea unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie care generează o cantitate de emisii de maximum 95 grame de CO2/km în regim de funcționare mixt, se va acorda, în 2019, un ecobonus în cuantum tot de 1.500 de lei.
Pe de altă parte, în cazul achiziției unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie hibrid, valoarea ecobonusului va fi de 2.500 de lei.
Prima de casare și ecobonusul se scad de către producător din prețul de comercializare cu TVA al autovehiculului nou, iar prima de casare se poate cumula cu ecotichetul acordat în cadrul Programului de promovare a vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic, în condițiile prevăzute prin ghidurile celor doua programe. În această situație, cumularea ecobonusului este exclusă.
Proiectul de act normativ supus aprobării a fost avizat în ședința Comitetului Director al Administrației Fondului pentru Mediu din 13 martie 2017.
Autovehiculul uzat, a cărui primă înmatriculare în România a avut loc ulterior datei de 31 decembrie 2009, cu excepția celui aflat în proprietatea unei unități administrativ-teritoriale sau a unei instituții publice, nu intră sub incidența prevederilor Ghidului pentru anul 2017.
Un principiu similar este valabil atât pentru Ghidul de finanțare valabil pentru anul 2018, cât și pentru cel din 2019, iar autovehiculele uzate vor trebui să fi fost înmatriculate pentru prima dată în România înainte de 31 decembrie 2010, respectiv 31 decembrie 2011, cu excepția celor aflat în proprietatea unei unități administrativ-teritoriale sau a unei instituții publice.
Proiectul de Ordin de ministru pentru aprobarea Ghidului de finanțare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto național va fi supus dezbaterii publice timp de 10 zile, iar cetățenii și instituțiile interesate pot transmite opinii/propuneri/sugestii la Ministerul Mediului — Administrația Fondului pentru Mediu.