Acceptarea a trei tichete valorice pentru un vehicul nou a rămas la nivel de promisiune. Clienţii aşteaptă modificările programului, dealerii se tem de fraude, iar vânzările stagnează.
Încă din luna august, de când fostul ministru Nemirschi a anunţat schimbări în derularea vestitului Program de stimulare a înnoirii parcului auto naţional, sute de clienţi trec săptămânal pe la dealerii de maşini întrebând dacă este posibilă achiziţia unui vehicul prin cumularea a trei tichete valorice. Tot de atunci, răspunsul a rămas, invariabil, negativ. „Avem peste 1.000 de clienţi persoane juridice şi peste 1.000 de persoane fizice cu trei cupoane care aşteaptă concretizarea anunţului făcut de ex-ministrul mediului. Acestea sunt faptele. Nu facem, în acest moment, comentarii pe acest subiect“, a declarat pentru Capital Silviu Sepciu, responsabil de comunicare la Automobile Dacia, marca cea mai căutată de români. Şi reprezentanţii importatorului Skoda aşteaptă modificarea normelor de aplicare ale programului, conştienţi că acest lucru le va aduce un plus de vânzări. „Modificările aduse Programului sunt bine venite şi contribuie decisiv la realizarea obiectivelor acestuia – scoaterea «rablelor» de pe stradă. Suntem convinşi că intrarea în vigoare, cât mai curând, a modificărilor va aduce o susţinere suplimentară a efortului de a restabiliza industria auto“, spune Vlad Rusu, brand-managerul mărcii.
Ordinul e gata, dar nu poate fi aplicat
Discuţiile referitoare la momentul vizat de modificările programului Rabla au fost lămurite încă de la începutul lunii septembrie, când Alina Clonţ, purtătorul de cuvânt al Administraţiei Fondului de Mediu (AFM), a declarat pentru Capital că „rezultatele slabe din primele două etape, în care s-au eliberat numai jumătate din notele de acceptare posibile, au impus o astfel de măsură pentru etapa a treia din 2009“. Numai că, deşi a trecut deja o lună de când a demarat această etapă, modificarea normelor se lasă aşteptată. „Ordinul ex-ministrului mediului este finalizat, dar, fiind un act normativ subsecvent legii pentru stimularea economiei şi a mediului de afaceri din pachetul de legi pentru care Guvernul şi-a asumat răspunderea, nu poate fi promovat înainte de intrarea în vigoare a acesteia“, ne-au răspuns cei de la Ministerul Mediului. Până atunci însă, românii mai trebuie să aştepte. O altă lacună a Programului dă deja bătăi de cap autorităţilor statului şi dealerilor auto: securizarea tichetelor valorice.
„Cu voucherele trebuie să fim foarte, foarte atenţi. Există reţele criminale care falsifică şi bancnota de 100 de euro, care are tot felul de chei de siguranţă, vă cam imaginaţi ce s-ar putea întâmpla dacă vine cineva cu un bilet în valoare de vreo 900 de euro“, atrage atenţia Brent Valmar, directorul general al Porsche România. Ministerul Mediului susţine însă că „elementele de siguranţă vor fi reglementate printr-un ordin comun al Ministerului Mediului şi al Ministerului Finanţelor. Cheltuielile vor fi acoperite din fondurile AFM“. Încă un ordin, încă o amânare. Între timp, rablele stau pe străzi, dealerii trag obloanele, iar clienţii aşteaptă.
Când vor fi gata şi vor intra în vigoare noile norme nu ştiu. Deocamdată, ne desfăşurăm activitatea după reglementările valabile şi la etapa a doua.
Alina Clonţ, şef serviciu comunicare AFM
Până când situaţia nu se clarifică, vânzările prin programul Rabla nu vor evolua prea mult, pentru că majoritatea clienţilor aşteaptă modificările.
Cristian Milea, director reţea dealeri AutoItalia
Sunt convins că intrarea în vigoare, cât mai curând, a modificărilor propuse va accelera procesul de «ecologizare» a parcului auto naţional.
Vlad Rusu, brand manager Skoda
1.000 de clienţi, persoane fizice, cu câte trei cupoane aşteaptă deja modificarea normelor programului la uşa dealerilor Dacia