Încă 50.000 de tichete valorice! Acesta este răspunsul guvernului Boc la problemele industriei auto româneşti aflată în plină criză. Soluţia, simplă şi rapidă, anunţată de premier şi de ministrul mediului, Laszlo Borbely, în faţa unei săli pline cu oameni care îşi văd afacerile în care au investit timp, bani şi suflet ducându-se pe apa Sâmbetei nu a fost întâmpinată cu uralele aşteptate. Doar ici-colo câteva palme s-au izbit anemic una de alta. Zeci de comercianţi şi producători de maşini şi componente aşteptau ca Emil Boc să le asculte păsurile şi să vină cu soluţii viabile. Pentru toate problemele legate de legislaţia ambiguă, infrastructura deficitară, accesul aproape imposibil la finanţare, birocraţia fără limite, taxele şi impozitele împovărătoare sau reglementările heirupiste schimbate după ureche, reprezentanţii Guvernului par a avea un sigur răspuns: „suplimentăm programul Rabla. Şi facem şi-o comisie“. Asta ar trebui să fie, după cum spunea şi unul dintre cei prezenţi la eveniment, un fel de medicament care vindecă orice boală. Numai să aibă Guvernul suficiente folii, acum când situaţia din sănătate e cel puţin la fel de neagră precum cea din companiile cărora li se pune sechestru pe strungurile care până mai ieri aduceau milioane de euro statului sub formă de taxe şi impozite.
Culmea este că, până şi panaceul „Rabla“ pare a fi, deocamdată, doar un antinevralgic dat unui bolnav în fază terminală. Dintre cele 103.000 de vouchere deja distribuite unităţilor de colectare au fost utilizate mai puţin de 40.000 pentru a achiziţiona o maşină nouă. Unde mai pui că, din totalul de 12.300 de maşini cumpărate cu faimoasele tichete valorice, mai puţin de jumătate au fost produse local, adică au ajutat, pe orizontală, şi producătorii de componente. Iar aceştia generează aproape două treimi din cifra de afaceri a industriei auto româneşti.
Nici măcar obiectivul primar al programului nu pare a fi atins în totalitate. În timp ce programul de mediu „Rabla“ a ajutat, până acum, la casarea a 70.000 de maşini, alte 36.000 de vehicule de ocazie au fost înmatriculate. Mai mult de jumătate cu vechime mai mare de zece ani. Cu toate acestea, în loc de găsirea unor soluţii viabile care să susţină o industrie care înseamnă aproape 10% din PIB, guvernanţii au anunţat, în spirit proletar, foarte asemănător cu cel al unei epoci apuse, „suplimentarea programului cu încă 50.000 de tichete şi înfiinţarea comisiei pentru elaborarea strategiei privind automobilul electric“. Fără număr!