Programul „Rabla” ar putea demara efectiv în prima parte a lunii februarie şi va dispune de un fond în valoare de 228.000.000 de lei, sub formă de tichete valorice pentru casarea a 60.000 de maşini. Dintre acestea, 20.000 de unităţi sunt rezervate persoanelor juridice, alături de suma de 76.000.000 de lei din totalul fondului disponibil.
Potrivit Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM), în perioada 15-28 ianuarie 2010 va avea loc „organizarea sesiunii de validare a producătorilor din cadrul Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional pentru anul 2010”. După acest pas vor fi validate şi publicate listele cu producătorii, importatorii şi distribuitorii autorizaţi, moment în care cei interesaţi vor putea intra efectiv în program.
Cum participi la program?
„După perioada de depunere a dosarelor vor fi validaţi producătorii, distribuitorii şi importatorii. Lista va fi publicată, iar ulterior, doritorii (persoane fizice sau juridice) se pot înscrie la distribuitorii validaţi pe listele de cumpărare a autoturismelor noi prin intermediul programului. Cred că acest lucru va avea loc până în data de 15 februarie, dar depinde de ordinul preşedintelui AFM şi de momentul validării listelor”, a declarat pentru capital.ro, purtătoarea de cuvânt a AFM, Alina Clonţ.
Clonţ a subliniat însă că înscrierea pe liste poate fi posibilă numai după casarea unei maşini cu o vechime mai mare de 10 ani, obţinerea certificatului de casare de la Remat şi eliberarea tichetului valoric în valoare de 3.800 de lei pentru fiecare maşină casată.
„Apoi, în momentul în care cineva merge la un distribuitor autorizat şi se înscrie pe liste în baza documentelor necesare (printre care certificatul de radiere şi tichetul/tichetele valorice), va primi o notă de garanţie cu privire la participarea în program. AFM va verifica apoi valabilitatea tichetelor valorice, pentru că acestea trebuie să conţină o serie de elemente de securitate, fiind emise de Imprimeria Naţională”, a mai spus Alina Clonţ.
Beneficiarii finali ai programului, fie ei persoane fizice sau juridice, mai trebuie ca în termen de 30 de zile de la depunerea documentelor să plătească diferenţa până la valoarea integrală a maşinii noi pe care vor să o cumpere în cadrul programului „Rabla 2010”.
Avantaje faţă de „Rabla 2009”
Principalul aspect care s-a modificat în ediţia din acest an comparativ cu programul de anul trecut este acordarea de tichete, fiecare cu o valoare de 3.800 de lei, în locul primelor de casare de până acum.
Persoanele fizice pot beneficia de maximum trei astfel de tichete valorice, pe care le pot folosi la achiziţia unei singure maşini noi. De asemenea, tichetele valorice pot fi cumulate şi de către persoanele juridice. Acestea, însă, pot folosi pănă la zece astfel de tichete. Drept urmare, valoarea în lei pe care o persoană juridică o poate utiliza în cadul programului este până la 38.000 de lei, echivalentul a zece astfel de tichete.
Condiţiile impuse de regulamentul AFM pentru programul „Rabla” din acest an impun totuşi ca tichetele să nu fie transmisibile între persoane fizice şi persoane juridice. Acest lucru va împiedica în mod sigur persoanele juridice fără flote proprii de maşini vechi să apeleze la ajutorul persoanelor fizice.
Cotă separată pentru persoane juridice
Cu toate acestea, în ediţia din acest an a programului, persoanele juridice au rezervate 20.000 de maşini în cadrul „Rabla”. Aceste maşini sunt „clasificate” încă de la început ca făcând parte din cota pentru persoane juridice, spre deosebire de anul trecut, când AFM a demarat „Rabla” cu 60.000 de maşini, „la grămadă”.
De asemenea, AFM a stabilit suma de 76.000.000 de milioane de lei pentru beneficiarii persoane juridice. Această sumă a fost calculată în funcţie de cele 20.000 de maşini rezervate şi valoarea de 3.800 de lei a unui tichet valoric.
Totuşi, neajunsul soluţiei de oferire a zece tichete valorice pentru persoanele juridice este faptul că dacă toţi reuşesc să obţină zece tichete, deşi vor fi casate 20.000 de maşini vechi, persoanele juridice vor putea cumpăra numai 2.000 de maşini noi în schimb.
Mici lacune
Până în prezent, regulamentul de desfăşurare nu stipulează împărţirea în etape a programului, la fel cum s-a întâmplat anul trecut. „După validarea producătorilor, distribuitorilor şi importatorilor ar putea fi stabilită şi o periodicitate clară, cu un număr de autoturisme pentru fiecare dintre aceste etape. Această prevedere va fi publicată şi ea pe site-ul AFM”, a mai spus reprezentanta AFM.
Mai mult, Alina Clonţ a declarat pentru capital.ro că este posibilă şi o completare „în timp” a regulamentului de desfăşurare a programului, „în funcţie de solicitările care apar pe parcurs”.
Cote pentru mărci
Potrivit reprezentantei AFM, cotele alocate pentru fiecare marcă auto în cadrul ediţiei din acest an a programului „Rabla” vor fi stabilite în funcţie de numărul de maşini solicitate de producătorii, dealerii şi importatorii autorizaţi. Cotele vor fi calculate ţinându-se cont şi de numărul de autovehicule rezervate pentru fiecare etapă a programului.