Programul „Rabla“ pentru tractoare a înregistrat un eşec răsunător anul trecut, drept dovadă că anul acesta nu mai este finanţat de stat. Agricultorii au preferat să păstreze vechiturile, aşa că producătorii de utilaje agricole nu au vândut mai nimic
Eşecul pare cauzat mai ales de faptul că programul a fost elaborat după modelul celui destinat reînnoirii parcului auto, iar condiţiile sunt neadaptate pieţei. „Noi am încercat, ne-am înscris în program, am vrut să facem chiar mai multe conexiuni şi să oferim facilităţi în plus fermierilor, dar nu am vândut nimic. Din mai multe motive: un singur voucher este insuficient, suma acordată este prea mică având în vedere preţul tractoarelor, cheltuielile cu transportul rablei la centrul de colectare, plus că dosarul pe care trebuie să-l depună agricultorul este îngrozitor de stufos. Drept urmare, nu ştiu niciun producător de utilaje care să fi vândut ceva prin acest program“, a arătat Radu Tudorel, director de marketing al societăţii Mecanica Ceahlău.
La rândul lor, agricultorii spun că prima de casare de aproximativ 4.000 euro este ridicol de mică. „Prima oferită este nesemnificativă chiar şi pentru tractoare mici, iar agricultorii serioşi cumpără tractoare de capacitate mare. Aşa că cele mici nu mai au căutare, mai ales că cei care fac agricultură de subzistenţă nu-şi permit niciun fel de utilaj agricol nou“, a spus Culiţă Tărâţă, unul dintre marii agricultori ai ţării.
Mai multe vouchere, o soluţie posibilă
Soluţia ar fi, spun reprezentanţii producătorilor şi importatorilor de tractoare, ca statul să ofere posibilitatea utilizării mai multor vouchere pentru achiziţionarea unui tractor. „Agricultorul care are mai multe tractoare vechi le-ar putea schimba cu unul performant, care însă trebuie să fie de capacitate mai mare pentru a face faţă necesităţilor“, susţine Monika Puiu, preşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Maşini Agricole din România. Potrivit ei, dacă omul are în curte un tractor de 65 cai-putere, nu are sens să îl dea tot pentru unul de aceeaşi capacitate şi să mai dea şi o grămadă de bani.
Dar dacă are câteva mici şi ar dori să cumpere unul de 250 cai-putere s-ar putea folosi de mai multe vouchere, având în vedere că tractoarele sunt scumpe. Astfel, un tractor de 65 cai-putere costă circa de 24.000 euro, iar unul de 250 cai-putere, aproximativ 120.000 euro. „Cele 4.000 de euro acordate de Guvern pentru un tractor vechi nu ajută la cumpărarea unuia nou. Eu încă nu am auzit de niciun producător sau importator care să fi vândut prin Rabla“, a precizat Monika Puiu.
Valoarea Programului de stimulare a înnoirii parcului naţional de tractoare şi maşini agricole autopropulsate pentru 2011 a fost de 50 milioane lei, cuantumul primei de casare fiind de cel mult 17.000 lei, fără ca aceasta să depăşească 40% din preţul de achiziţie al tractorului nou sau al maşinii agricole autopropulsate noi, preţ care nu include TVA-ul. Finanţarea nerambursabilă a fost asigurată din Fondul pentru mediu şi acordată sub forma primei de casare, pentru achiziţionarea utilajelor noi, mai puţin poluante, în schimbul predării spre casare a celor uzate.
„Anul acesta nu a mai fost finanţat acest program. Poate în vară, la rectificarea bugetară, să relansăm Rabla pentru tractoare“, a arătat Gheorghe Popescu, preşedintele Administraţiei Fondului de Mediu. Potrivit datelor publicate pe site-ul AFM, în 2011, s-au înscris în program 27 de producători de tractoare şi au primit bani 49 de agricultori.
Necesar de 200.000 tractoare
În lipsa unui program guvernamental viabil, vânzările de tractoare s-au situat în ultimii ani la 800-1.000 de unităţi pe an. „În ultimii cinci ani s-au vândut circa 5.000 de tractoare noi, numai în ultimul an fiind comercializate 2.000 de tractoare şi 600 de combine“, a spus Monika Puiu. Vânzările au fost foarte diferite de la an la an, în funcţie de producţia agricolă obţinută, de preţul cerealelor şi gradul de absorbţie al fondurilor europene. Numărul producătorilor de tractoare şi utilaje agricole este tot mai mic, pe lângă vechiul MAT Craiova mai rezistând pe piaţă Mecanica Ceahlău, IRUM Reghin (care produc tractoare sub licenţă Belarus), Hoyo Râşnov Braşov (firmă din China), Geda Prodexim Bucureşti, Crystal Braşov (companie cu capital egiptean).
În România sunt folosite circa 175.000 de tractoare şi 25.000 de combine pentru a lucra 14 milioane de hectare. Cel puţin două treimi dintre acestea sunt mai vechi de zece ani, potrivit datelor oficiale. Necesarul ar fi de încă 200.000 de tractoare, plus înlocuirea unei mari părţi din cele deja existente.
175.000 de tractoare şi aproximativ 25.000 de combine pentru a lucra 14 milioane de hectare