Reprezentanţii IMM-urilor şi dealerii auto consideră că includerea firmelor în programul Rabla poate transforma un eşec într-un succes. Eşecul nedeclarat, dar vizibil, al primei etape din 2009 a programului de stimulare a înnoirii parcului auto naţional a determinat Ministerul Mediului să accepte includerea vehiculelor comerciale uşoare, precum şi posibilitatea ca, începând cu cea de-a doua etapă, aceeaşi persoană fizică să achiziţioneze mai multe maşini. Din nefericire, a
Reprezentanţii IMM-urilor şi dealerii auto consideră că includerea firmelor în programul Rabla poate transforma un eşec într-un succes.
Eşecul nedeclarat, dar vizibil, al primei etape din 2009 a programului de stimulare a înnoirii parcului auto naţional a determinat Ministerul Mediului să accepte includerea vehiculelor comerciale uşoare, precum şi posibilitatea ca, începând cu cea de-a doua etapă, aceeaşi persoană fizică să achiziţioneze mai multe maşini. Din nefericire, aceste modificări anunţate de ministrul mediului, Nicolae Nemirschi, au şanse reduse de a spori numărul maşinilor vechi eliminate din trafic.
Un impact mult mai mare ar avea însă acceptarea persoanelor juridice în program, precum şi a finanţării achiziţiilor de către companiile de leasing. „Un astfel de program ar susţine atât IMM-urile, cât şi industria europeană şi cea naţională de profil. Interesul este dotarea IMM-urilor cu utilitare performante, astfel încât să crească productivitatea şi să se diminueze costurile. Anul acesta, ar putea fi astfel înlocuite circa 20.000-30.000 de utilitare“, a declarat pentru Capital preşedintele Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR), Ovidiu Nicolescu. Şi Valeriu Țoneş, directorul de comunicare al importatorului AutoItalia, este de părere că includerea firmelor şi a leasingului sunt soluţiile optime pentru relansarea programului de casare: „După acceptarea utilitarelor, element favorabil în relansarea pieţei de vehicule comerciale, extinderea aplicabilităţii la persoane juridice şi implicarea firmelor de leasing ar putea face ca programul să meargă“.
Probleme de concurenţă
Cu toate acestea, Vlad Marcoci, preşedintele Administraţiei Fondului de Mediu, este convins că firmele nu vor putea fi incluse în program în cursul acestui an, întrucât nu există timpul necesar pentru aprobarea schemei de ajutor de stat vizând acordarea, de către Fondul de Mediu, a unor finanţări nerambursabile pentru firme. La rândul său, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, atrage atenţia asupra unor dificultăţi previzibile. „Se creează premisele afectării concurenţei şi comerţului intracomunitar, favorizând anumite întreprinderi în detrimentul altora ce operează pe aceleaşi pieţe“, subliniază Chiriţoiu, care însă admite că elaborarea unei scheme de ajutor de minimis poate fi o soluţie. Astfel, suma maximă a ajutoarelor de minimis de care poate beneficia o companie este de 200.000 euro, într-o perioadă de trei ani fiscali. În cazul ajutoarelor de minimis acordate în sectorul transporturilor, pragul maxim coboară la 100.000 euro. Pe de altă parte, regulamentul exclude de la finanţare achiziţionarea de vehicule de către companiile care efectuează transport rutier de mărfuri în numele terţilor. Cu alte cuvinte, de aceste facilităţi pot beneficia doar companiile care ar utiliza vehiculele pentru efectuarea de transporturi în beneficiu propriu.
Nicolae Nemirschi, ministrul mediului
27.936 de vehicule – atât autoturisme, cât şi autoutilitare – vor putea fi achiziţionate în a doua etapă a programului de stimulare a înnoirii parcului auto naţional din acest an, etapă care se desfăşoară până pe 31 august.