Prima amendă aplicată prin sistemul e-SIGUR
Poliția Română a emis prima amendă folosind noul sistem de monitorizare a traficului e-SIGUR. Acest sistem modern utilizează camere mobile amplasate pe marginea drumului pentru a înregistra încălcările normelor rutiere fără a opri șoferii pe loc.
Incidentul a avut loc în localitatea Adjud, județul Vrancea, pe 12 ianuarie 2025. O șoferiță de 28 de ani a fost surprinsă conducând cu 73 km/h într-o zonă unde limita legală era de 50 km/h, pe DN2.
Încălcarea a fost înregistrată cu ajutorul unui aparat radar de tip Trucam II, iar datele au fost procesate prin sistemul e-SIGUR. Conducătoarea auto a fost sancționată cu o amendă de 810 lei și 3 puncte de penalizare.
Cum funcționează sistemul?
Implementat de la 1 ianuarie 2025, sistemul e-SIGUR reprezintă o soluție avansată pentru monitorizarea traficului rutier. Acesta folosește radare de tip Trucam montate pe trepiede, poziționate strategic în zonele cu risc crescut de accidente. Sistemul este activ pe autostrăzile A1 București-Pitești, A2 București-Constanța și drumurile din județul Vrancea.
Principiul de funcționare constă în captarea imaginilor cu ajutorul radarelor, urmată de procesarea datelor în sistemul e-SIGUR. Proprietarii vehiculelor sunt ulterior contactați pentru a identifica persoana aflată la volan în momentul comiterii contravenției, iar sancțiunile sunt aplicate în conformitate cu legislația.
Beneficiile sistemului
Comisarul-șef Bogdan Oproiu, reprezentant al Direcției Rutiere, a explicat recent că e-SIGUR elimină necesitatea opririi șoferilor pe loc, ceea ce modernizează procesul de aplicare a sancțiunilor. Monitorizarea automată a traficului contribuie la creșterea siguranței rutiere prin identificarea rapidă a încălcărilor.
Sistemul aduce mai multe beneficii:
- Eficiență sporită: Reducerea timpului necesar pentru constatarea și sancționarea contravențiilor.
- Siguranță îmbunătățită: Monitorizarea zonelor cu risc ridicat și reducerea numărului de accidente.
- Simplificarea procesului: Eliminarea interacțiunii directe între șoferi și polițiști.
Autoritățile estimează că noul sistem va avea un impact pozitiv asupra siguranței rutiere. Pe termen lung, se urmărește reducerea numărului de accidente în zonele cu risc ridicat și creșterea conformității șoferilor cu normele de circulație.
Radarele mobile utilizate anterior de Poliția Rutieră erau operate manual de agenți, iar fiecare proces de sancționare dura între 10 și 15 minute, timp în care radarul nu era funcțional. Noile radare elimină această problemă prin monitorizarea continuă, ceea ce înseamnă că niciun șofer nu scapă de sancțiuni.