Această tendință creează un nou curent literar abordat curajos de o reprezentantă a generației de scriitoare românce din blogosferă, Raluca Mihăilă, care descrie tabuurile socio-profesionale ale celor care lucrează în corporații.
Glasvand | 35 de ore din viața unui copil mare este o carte-manifest care reinstaurează din temelii valorile umane ale oricărui profesionist, în momente de criză identitară profesională și personală.
Conform studiului realizat de Unlock Market Research în 2018, 55% dintre români spun că sunt dispuși să accepte un loc de muncă mai prost plătit, dar care să le ofere mai mult timp liber și mai puțin stres. În 2020, rezultatele arată că românii și-au rafinat intențiile și au devenit hiperselectivi în decizii și independenți emoțional. Noile tendințe spun că 69% dintre români simt din ce în ce mai mult nevoia de spațiu personal și fac eforturi să se atașeze emoțional mai puțin de oameni, branduri, lucruri și locuri de muncă (Unlock Market Research, februarie 2020).
În contextul în care există o tendință ascendentă de „de-corporatizare” a angajaţilor multinaţionalelor, care se simt tot mai îngrădiți în manifestare și depersonalizați ca profesioniști prinși în capcana unor venituri mari și stabile, o fostă corporatistă surprinde într-o carte realitatea necosmetizată a vieții de corporatist.
Burnout-ul a fost recunoscut oficial ca boală
În mai 2019, Organizația Mondială a Sănătății (OMS) a recunoscut în mod oficial burnout-ul ca boală și l-a adăugat în noua clasificare internațională a bolilor, care va intra în vigoare în anul 2022. Potrivit OMS, burnout-ul, adică epuizarea prin muncă, are trei simptome cu ajutorul cărora poate fi recunoscut de angajatori: sentimentul de epuizare fizică și psihică, detașarea mentală de job, de sensul muncii (cinism) și performanțele slabe la serviciu.
S-a dovedit că burnoutul are legătură cu lipsa de satisfacție la locul de muncă, cu presiunile și abuzurile din viața profesională, dar şi cu stereotipurile și tendinţa marilor angajatori de a reduce personalitatea distinctă a angajatului la conceptul de „mână de lucru” (anomie). Cele mai multe sunt femei care, mai ales în momentul maternității, aleg să plece din corporație și să își pună pe picioare un business care să răspundă visurilor și idealurilor rămase neîmplinite. De regulă, acest „turning point” se manifestă în jurul vârstei de 35-40 de ani, sub forma unei crize de identitate, manifestată prin depresie, burnout, anxietate, boli care somatizează suferințele emoționale.
Raluca Mihăilă devine prin această carte vocea corporatiștilor aflați în plină criză de identitate, care caută o ieșire din vortexul cotidian care îi acaparează. Cartea este o invitație la reflecție care pune în fața cititorului o oglindă incomodă în care mulți profesioniști se vor regăsi în proporții mai mari sau mai mici.
Mesajul cărții – „Fiți atenți la coliviile cu gratii de aur!” este un îndemn la a cântări cât mai bine confortul care înrobește.
Cartea poate fi răsfoită și comandată pe site-ul dedicat www.glasvand.ro și pe pagina de Facebook/Glasvand35DeOreDinViataUnuiCopilMare.
Cine este Raluca Mihăilă
Raluca Mihăilă este strateg de Marketing în creative boutique-ul Utopic Brain, blogger, scriitor, fotograf și ilustrator pentru propriile creații. Scriitura ei este profund reflexivă, incisivă, o introspecție sinceră asupra unui stil de viață pe care îl cunoaște foarte bine și din care a ieșit și s-a reinventat, tocmai pentru că nu se bazează pe valori autentice, ci mai degrabă pe propagandă, eficientizare și profitabilitate a sistemelor prin aproape orice mijloace. „Etica este singurul contract pe care ar trebui să îl semnăm în viață. Căutând adevărul, dăm de dreptate și atunci ne bazăm pe dragoste. Scrieri despre viață. La singular.” – este credo-ul scriitoarei care a deschis ușa „coliviei cu gratii de aur”.