Piata auto cauta cu greu sa atinga macar volumele de anul trecut, pe fondul crizei financiare ce se resimte si in sectorul auto european. Daca la nivelul Uniunii Europene (UE) inmatricularile de autoturisme noi in luna septembrie 2008 au fost cu peste 8% sub nivelul inregistrat in septembrie 2007 (cu o scadere la 9 luni de 4,4%), in Romania a fost inregistrat aproape acelasi volum ca si anul trecut (cicra 24.000 unitati), cu o scadere de 2,6% la nivelul celor noua luni, potrivit Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).
La nivelul intregii piete auto din Romania, avansul de 1% fata de perioada similara din 2007 se mentine si in aceasta luna, cresterea fiind generata in continuare de sectorul vehiculelor comerciale.
In primele moua luni ale acestui an, piata auto din Romania a inregistrat un volum general de 267.801 unitati (+0,9%), din care 222.997 autoturisme, 41.325 (+19,8%) autovehicule comerciale si 3.479 autobuze (+69,8%). Astfel, scaderea inregistrata de autoturisme este, compensata de cresterea vanzarilor de vehicule comerciale, din care se distinge cresterea vehiculelor comerciale usoare (+26,2% pe un volum ridicat, de 30.294 unitati).
Pe de alta parte, producţia naţională de autovehicule continua sa inregistreze cresteri tot mai mari in fiecare luna (+17,9% la un volum de 196.764 unitati), in luna septembrie 2008 fiind produse cu aproximativ 50% mai multe autoturisme decat in septembrie 2007 si de circa patru ori mai multe vehicule comerciale. Astfel, la nivelul perioadei ianuarie-septembrie, cresterea a fost de 15,2% la autoturisme (185.027 unitati) si 88,6% la vehicule comerciale (11.726 unitati), acestea find datorate in exclusivitate producatorului Dacia.
Exportul de autovehicule au ajuns la 121.934 unitati in primele trei trimestre ale acestui an, cu 51,3% mai mult fata de perioada similara din 2007 si mai mult decat dublu fata de septembrie 2007. Un procent de 62%, respectiv 121.934 unitati din productia de autovehicule a fost exportat, 99% din acest volum fiind autoturisme Dacia.
Importul de autovehicule a inregistrat o crestere generala de 7,9% (fata de 53,7% cat se inregistra anul trecut). Aceasta crestere a fost sustinuta in special de segmentul autovehiculelor comerciale usoare care, pe volume importante (22.419 unitati), a inregistrat o crestere de 21,6%, in timp ce la autoturisme, cresterea a fost mai redusa, de numai 5,6%.
Primul loc in functie de marca este ocupat tot de Dacia, cu 69.735 de unitati vandute (26% cota de piata). Clasamentul este continuat de Skodam cu 20.144 unitati (cota de piata 7,5%), Volkswagen, cu 18.829 unitati (cota de piata de 7%), Renault cu 18.426 unitati (6,9% cota de piata), si Ford, cu un volum de 18.089 unitati (6.9% cota de piata). Aceste patru marci detin impreuna peste 54% din piata auto autohtona.
Autovehicule comerciale au sustinut pe plus a piata auto din Romania, vanzarile pe acest segment inregistrand o crestere generala de 19,8%, corespunzatoare unui volum de 41.325 unitati. Autovehiculele comerciale usoare au inregistrat o crestere de 26,2% (30.294 unitati) iar camioanele intre 3,5t si 6t, o crestere de 100,8% (2.138 unitati). In schimb, pe segmentul autovehiculelor comerciale grele s-au inregistrat scaderi de volume. Astfel, vanzarile de vehicule cu masa cuprinsa intre 6 si 18 tone au scazut cu 12,8% (2.510 unitati), in timp ce pentru vehiculele cu masa de peste 18 tone s-a inregistrat o scadere cu 2,4% a vanzarilor (6.383 unitati).
Pe segmentul autoturismelor, cresterile de pana acum s-au mai ponderat, dar raman importante la marci precum Kia (311%), aceasta fiind urmata de Mazda (296%), Cadillac (145%), Maserati (115%), Jaguar (108%), Dodge (104%), Subaru (95 %), Saab (81%), Lancia (78%) si Suzuki (72%).
Cele mai importante scaderi la noua luni sunt inregistrate de catre Geely (-84%), Daewoo (-49%), Great Wall (-45%), SsangYong (-35%), Chrysler (-34%), Alfa Romeo (30%), Citroen (-29%), Renault (-26%), Peugeot (-19%) si Chevrolet (-18%).
Ponderea masinilor noi cu motorizare diesel a ramas neschimbata fata de raportarile din ultimele luni, adica 38,4% (dintre care 42,7% pentru cele din import) fata de 42,3% (respectiv 47,5% la import) cat se inregistra in aceeasi perioada a anului 2007. Comaparativ cu luna septembrie 2007 insa, ponderea motorizarilor diesel a scazut de la 44,3% in anul trecut, la 34,1% in luna septembrie 2008.
APIA apreciaza ca in acest an, piata auto din Romania va inregistra o usoara scadere generala, mai insemnata fiind pe segmentul autoturismelor. Sunt insa doua elemente care pot face ca la sfarsitul anului scaderea inregistrata de catre autoturisme sa fie mai mica decat pana acum, adica recentele precizari legate de TVA, care elimina concurenta neloiala de pana acum a importurilor de autoturisme noi realizate individual si derularea pentru inca doua luni a Programului de innoire al parcului auto.
Sursa: APIA