Pe lista premiantilor la prima editie a festivalului de creatie publicitara, organizat recent de revista Concepte, si-a facut loc si agentia de publicitate Vitrina Felix Media. Agentia si-a facut loc „pe bune”, castigand, in ciuda favoritilor si a vedetelor de pe malurile Dambovitei, premiul pentru cel mai bun spot publicitar de televiziune (la biscuitii Salatini) si premiul pentru cel mai creativ spot radio (la ICS telefoane mobile 700). La aceasta ultima sectiune, Vitrina a mai obtinut si o nominalizare cu spotul pentru margarina Olpo. Cu doua premii foarte importante si o nominalizare, se poate spune ca Vitrina a furnizat surpriza festivalului, sufland galonatelor agentii din Bucuresti doua distinctii cu mare audienta la public. Daca subliniem ca Vitrina Felix Media isi are sediul central la Cluj, adica in provincie, si tinem cu tot dinadinsul sa scoatem in evidenta acest caracter geografic, atunci notiunea de supriza este acceptata pe deplin. Profesional vorbind (si autorul acestor randuri nu este in masura sa acorde note), Vitrina Felix Media n-a produs o surpriza. S-a aliniat la intrecere ca orice agentie care se respecta si a castigat doua premii. A doua zi dupa festivitate, au aparut, asa, ca-n filmele americane, potentiali clienti la usa agentiei, cu teancuri de contracte, numai bune sa fie semnate? Mihaela Rus, directorul general al firmei, ezita sa ne raspunda in acest stil. Intr-adevar, bucuria celor doua premii a fost imensa, iar telefoane de felicitare au venit atat de la clientii traditionali ai Vitrinei, cat si de la cateva agentii din Bucuresti.
Desi este operationala in toata tara si este o agentie full-service (adica ofera clientilor toata gama de servicii publicitare), Vitrina Felix Media poarta in biografia sa o amprenta deosebita de alte firme din domeniu. In urma cu sapte ani, Vitrina a pornit afacerile intr-un desert. Cu alte cuvinte, Ardealul, principala zona de activitate a Vitrinei, era un teren in care notiunile de reclama si publicitate erau necunoscute. Atunci, o mana de oameni de la Vitrina a pornit o campanie de lamurire a directorilor de societati comerciale din zona, private si de stat, in ceea ce priveste „rolul si importanta publicitatii” intr-o economie de piata. „A fost o munca de convingere extrem de dificila, isi aminteste directoarea Vitrinei, in care am cheltuit atat timp, cat si bani. Am facut creatie publicitara pe gratis si o prezentam potentialilor clienti. Am mers din casa in casa pentru a ne castiga clientii.” Cot la cot cu clientii locali, oamenii de la Vitrina au invatat meserie. Si cea mai buna meserie se invata in practica.
De la cinci angajati in 1992, agentia a ajuns la 49 in prezent. Cifra de afaceri inregistrata in ‘98 a fost cu 25% mai mare decat in ‘97. Principalii sai clienti traditionali sunt Ardaf, Farmec SA, Argos, Olpo Craiova, Turist Transilvania. Interesant de remarcat este si faptul ca si clientii sai sunt in majoritate firme private mijlocii. Politica firmei nu este de a impune clientilor stilul sau de lucru, ci de a se adapta nevoilor acestora. Vitrina nu are, desi si-ar dori, un client gigant caruia sa-i dirijeze in tihna bugetul de publicitate. Dar publicitarii de la Vitrina nu se simt frustrati. Cu ce clienti si-ar dori Mihaela Rus sa lucreze? Dupa un moment de gandire, raspunde fara sa clipeasca: „Imi doresc sa elaborez proiecte in Ardeal pentru toate agentiile de publicitate din Bucuresti.”
Investitia Pro FM Cluj este de 150.000 de dolari
Fiind cea mai mare agentie de publicitate din zona, Vitrina Felix Media are si statutul de „turn de control” in mass-media Ardealului. Asta inseamna ca agentia cunoaste, atat cat poate sa cunoasca o agentie, eficienta suporturilor media. De un real succes se bucura in Cluj posturile de radio. Zilnic, intre orele 7.00 – 9.00, se inregistreaza in municipiul de pe malul Somesului aproximativ 46.436 de ascultatori. Exista si aici o concurenta acerba, intretinuta de posturile private Radio Contact, CD Radio, Uniplus, Radio Sonic, la care participa, in calitate de seniori, Romania Actualitati si Radio Cluj. Desi a pornit foarte bine, Uniplus Radio a pierdut importante cote de audienta in ultimii trei ani. Cu reteta-i bine cunoscuta, Radio Contact este instalat in topul audientei posturilor private, pozitia fiindu-i amenintata de catre CD Radio, care a beneficiat in ultima vreme de un marketing dinamic. Duelul celor doua posturi merita urmarit in viitor, mai ales ca se anunta intrarea pe piata clujeana a statiei locale Pro FM. Gheorghe Carlig, directorul Media Pro Cluj, ne-a declarat ca intrarea in emisie era programata inca de anul trecut, in preajma Craciunului.
Dar inaugurarea a fost ratata din cauza unor aprobari asteptate din partea fostului Minister al Comunicatiilor, transformat intre timp in Agentia de Comunicatii. „Practic, acum continuam sa asteptam aceste hartii de la agentia nou-infiintata”, spune dl Carlig, dar nu o spune cu durere, ci dimpotriva, cu siguranta ce-l caracterizeaza pe patronul de la Bucuresti, Adrian Sarbu. In acelasi spirit, Gh. Carlig este ferm convins ca Pro FM va avea succes in Cluj. Grupul tinta este Generatia Pro, „o generatie de care nu are nimeni grija”. Investitia Pro FM Cluj se ridica pana-n prezent la 150.000 de dolari, dar intarzierea aprobarilor de la fostul minister duce la cresterea cheltuielilor. Oricum, Gheorghe Carlig este convins ca, pana la sfarsitul acestui an, investitia Pro FM Cluj va fi amortizata. In fond, postul de radio este privit ca o „fabrica de audienta” pe baza careia se dezvolta afacerea. Despre piata radio locala, acelasi interlocutor crede ca este una emotionala, care inca nu s-a structurat, iar intrarea in emisie a Pro FM va conduce la declinul Radio Contact in Cluj.
Si conducerea postului public Radio Cluj asteapta ceva de la Bucuresti, mai precis, aprobarea de emisie in banda de frecvente ultrascurte. Postul local a devenit in ultimii patru ani o veritabila vedeta pe unde medii.
Radio Cluj
si-a revenit financiar
„In ‘95, postul era aproape falimentar, cu o audienta de sub zece procente,” ne-a declarat Florin Zaharescu, director la Radio Cluj. Astazi, programele statiei ating o audienta in Cluj de 17%, conform Metro Media Transilvania, si nimeni nu se mai plange de bani. Echipa manageriala instalata in urma cu cinci ani a reusit, intr-un timp relativ scurt sa reabiliteze postul. „Am reusit sa formam o echipa redactionala tanara, cu o medie de varsta de 30 de ani si cu o noua mentalitate. Programele noastre se bazeaza pe informatiile regionale”, explica succesul postului Sorin Diaconescu, secretar general de redactie. Aproape 90% din programele de la Radio Cluj sunt transmise live, principalul sau concurent fiind Radio Romania Actualitati. Aurel Druta, seful departamentului de marketing-publicitate, isi aminteste ca, in anul 1995, cand a preluat functia, a gasit un singur spot publicitar si cateva spoturi de autoreclama. In total, pe primul trimestru al acelui an, Radio Cluj incasase 150.000 de lei din reclama. Pe primele doua luni ale acestui an, incasarile publicitare ale postului s-au ridicat la 500 milioane lei. „Nu stam in birou, ne ducem peste oamenii de afaceri pentru a atrage publicitate”, spune Aurel Druta. Echipa de conducere de la Radio Cluj a beneficiat de o libertate totala din partea Radiodifuziunii Romane. Spre deosebire de colegii lor de la posturi publice, sefii de la Radio Cluj nu se plang de bani si stau toata ziua cu ochii pe sondajele de audienta. Ei lucreaza la stat, cu o mentalitate concurentiala.    

Temele de interese pentru clujeni in mass-media locale
Teme    Foarte     Destul de         interesant    interesant
Muzica pop    42%    39%
Muzica populara    38%    36%
Muzica clasicat38%t39%
Stiri despre primart32%t37%r
Stiri despre prefectt39%t36%r
Informatii locale de interes generalt7%t50%r
Religiet28%t44%r
Politicat35%t42%r
Teme economicet29%t44%r
Arta, culturat23%t47%r
Probleme socialet14%t51%r
Sportt27%t40%r
Paranormal si parapsihologiet45%t29%r
Stiri despre infractiunit19%t41%r
Sursa: Metro Media Transilvania (10 – 16 octombrie 1998)r