formula de reorganizare propusa de Dragos seuleanu, presedintele institutiei. In fapt, s-a propus (si aprobat) ca fiecare canal sa functioneze ca un centru de profit, cu redactii si departamente tehnice, administrative si de marketing proprii. Aceasta reorganizare a fost botezata de autorul initiativei drept „faza a II-a a restructurarii si regandirii radioului public”. Planul propus de Dragos seuleanu a luat prin surprindere salariatii SRR, care spun ca nu stiau absolut nimic despre aceasta „a II-a faza”, scoasa parca din „maneca” presedintelui. Surprinderea a fost cu atat mai mare cu cat, in urma cu un an si jumatate, fusese introdus „cu surle si trambite” (cel putin asa reiese din Raportul de Activitate al SRR din 2002!) sistemul de functionare a posturilor pe baza licitatiilor de program. Prin acest sistem, programele din grila erau scoase la licitatie, iar echipele de ziaristi concurau pentru a castiga producerea emisiunilor. S-au organizat doua astfel de licitatii, in toamna lui 2002 si primavara lui 2003. La vremea respectiva, sistemul a tulburat „tihna” din SRR. Conducerea spune ca licitatiile au creat un spirit de concurenta. Salariatii spun ca lucrurile mai tare s-au complicat. „Aceasta reorganizare a generat multa creativitate si a introdus fermentul competitiei. A crescut mobilitatea in interiorul corporatiei”, sustine Dragos seuleanu. El declara ca relatiile dintre manageri si ziaristi s-au schimbat. In replica, sindicatele spun ca schimbarea a fost in sens negativ: producatorii emisiunilor au devenit un fel de contabili (aveau bugete de administrat) care au intrat in conflict cu echipele din subordine. Mai mult, surse din SRR afirma ca, desi lucrau la mai multe emisiuni, redactorii erau platiti la fel ca inainte. Potrivit acelorasi surse n-a existat o finalitate clara a sistemului bazat pe licitatii: a fost ca o bucata de friptura la care nu se putea ajunge pentru ca era trasa de o sfoara.Sistemul licitatiilor n-a avut efectul scontat in sondajele de audienta. Intr-un singur an, Radio Romania Actualitati „a pierdut Ardealul” in fata lui Europa FM si a scazut puternic in Moldova si in Bucuresti. S-a consolat cu mici cresteri (cateva mii de ascultatori) la nivel national (unde nu are concurenta) si urban. Situatia este deplorabila in cazul celorlalte canale: Romania Tineret, Cultural si Muzical.
A doua reorganizare se incheie la toamna
Avea nevoie radioul public de o noua reorganizare dupa ce sistemul licitatiilor a functionat doar un an si jumatate? Dragos seuleanu este convins ca „faza a II-a” este necesara: „Aceasta urmareste obiective precise pentru fiecare canal in parte, obiective legate de audienta, notorietate si pozitionare”. Cum aminteam, fiecare post de radio va functiona ca o entitate distincta (cu cont in banca, fiind ordonator secundar de credit), dar fara personalitate juridica. Jurnalistii si tehnicienii vor avea de ales canalul la care vor dori sa lucreze. Toate posturile de conducere vor fi scoase la concurs, iar mandatele vor fi de cel mult trei ani. In interiorul fiecarui post echipele de ziaristi vor licita pentru emisiunile din grila. Spre deosebire de sistemul anterior, acum echipele de ziaristi nu vor putea sa participe la licitatiile celorlalte canale SRR. Se urmareste, astfel, ca fiecare canal sa-si construiasca o identitate bine definita. Radio Romania se va repozitiona, cautand sa atraga un public mai tanar. Romania Cultural va deveni un post de educatie cultural-stiintifica (un fel de Discovery in varianta radio), iar Romania Tineret va emite doar pe Internet. Aceasta reorganizare nu va afecta entitatile ce lucreaza pentru toate canalele: Camera stirilor, Agentia Rador, corespondentii, redactia Sport, redactia Muzicala etc.Calendarul noii reorganizari nu a fost inca stabilit, dar Dragos seuleanu estimeaza ca in toamna acestui an sistemul va fi pus la punct, iar in ianuarie 2005 va fi operational. Concursurile pentru posturile de conducere (director de canal, redactor-sef, directori general adjuncti SRR, sefi serviciu tehnic si economic) vor fi organizate probabil pana la alegerile locale.”Aceasta reorganizare este o problema strict de management si nu va duce la disponibilizari”, conchide Dragos seuleanu. La ora inchiderii editiei Capital, salariatii nu cunosteau detaliile reorganizarii. Pe 9 februarie, sindicatele au cerut oficial conducerii SRR sa prezinte regulamentul si metodologia reorganizarii, dar nu au primit nici un raspuns.
Audienta posturilor publice a prins mersul racului
Sondajele de audienta IMAS arata ca, in decurs de un an (octombrie 2002 – octombrie 2003), numarul de ascultatori ai posturilor publice a scazut. Audienta canalelor Romania Cultural, Romania Tineret, Romania Muzical si a Studiourilor teritoriale a scazut la nivel national, urban si in Bucuresti. Postul Radio Romania Actualitati (RRA) a cunoscut o crestere nesemnificativa la nivel national (unde nu are concurenta). In mediul urban, in perioada amintita, RRA a castigat doar 6.000 de ascultatori. Audienta postului public a fost depasita in Transilvania si Banat de Europa FM: 695.000 de ascultatori fata de 754.000. In Moldova, RRA a pierdut in decurs de un an aproape 100.000 de ascultatori, in schimb a castigat in Muntenia (fara Bucuresti), teritoriu pe care il domina autoritar. In Bucuresti, audienta RRA a scazut de la 301.000 la 272.000 de ascultatori.
BAZAR
Odyssey lucreaza pentru Connex
Nou infiintata agentie de publicitate Odyssey Communications a devenit „agentia de brand management” pentru Connex. Rolul agentiei condusa de Diana Flutur (fost director la D’Arcy) este de a dezvolta impreuna cu departamentul de comunicare Connex conceptele si strategiile de brand si de a crea conceptele de comunicare a imaginii Connex. Pe de alta parte, agentia D’Arcy, un partener traditional al operatorului de telefonie mobila, va mai lucra cu acesta pana la sfarsitul lunii martie. „In acest moment nu s-a luat o decizie definitiva referitoare la colaboarea noastra viitoare cu aceasta agentie”, a declarat pentru Capital Hanny Bratu, director de management brand si comunicare marketing Connex.
Stuff Magazine va avea o editie romaneasca
Business Media Group (BMG) va lansa in aprilie editia romaneasca a publicatiei lunare Stuff Magazine, revista internationala despre tehnologie, aparate electronice de ultima ora si ultimele tendinte din hi-tech si design. Audienta vizata este compusa in principal din barbati, dar editorul nu exclude ca un procent de cel putin 10% din cititori sa fie dat de publicul feminin, interesat de noile aparitii si tendinte in domeniu. BMG mai editeaza publicatiile Business Review, Biz si WorkBook. BMG a preluat licenta de la Haymarket, cel mai mare grup de publishing din Anglia, cu titluri publicate in 23 de limbi in aproape 100 de tari. Stuff Magazine are editii, printre altele, in Anglia, Franta, Spania, China si Rusia.
Mindshare – Agentia Internationala de Media a anului 2003
Advertising Age a declarat compania de media MindShare „Agentia Internationala de media a Anului 2003”. Titlul vine dupa o serie de premii obtinute in 2003 de reteaua internationala, printre care: agentia anului in SUA (AdWeek), in Marea Britanie (Campaign, Marketing), in Asia si Pacific (Media Magazine).
Imager a castigat Auto Italia
Agentia de publicitate Imager a castigat bugetul de media pe acest an al companiei Auto Italia, unic importator autorizat in tara noastra a marcilor Fiat si Alfa Romeo. La licitatie au mai participat agentiile de media International Media Shop (IMS) si MindShare.
Ad’or va fi organizat de Funky Business
Festivalul de publicitate Ad’Or 2004 va fi organizat de Funky Business, dupa ce agentia a castigat licitatia organizata de Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania (UAPR). In competitie a mai fost si agentia Babel Comunications. Funky Business este o companie detinuta, printre altii, de Peziona Enterprises (actionar majoritar al agentiei Saatchi& Saatchi) si de Radu Florescu, presedintele UAPR. Ajuns la a patra editie, Ad’Or se va desfasura in perioada 25-29 mai la Bucuresti.rn
rn
rnSaatchi&Saatchi a dat-o pe uleirn
rnAgentia Saatchi&Saatchi este castigatoarea pitch-ului organizat de Bunge Romania pentru marcile de ulei Muntenia si Horea. Agentia va pregati campanii integrate, ce includ servicii de creatie, strategie publicitara, productie, precum si media planning si media buying prin Zenith Media. Saatchi mai lucreaza cu doua marci de ulei, Floriol si Unisol, parte a aceluiasi grup.