La aproape doua luni de la instalare, noul Consiliu de Administratie al Societatii Romane de Radio (SRR) a avut parte de o surpriza neplacuta: in primele sase luni ale acestui an, radioul public a inregistrat un deficit de 3,74 milioane lei (37,4 mld. lei vechi). Cifra reiese din raportul financiar realizat de Departamentul Economic al SRR la cererea CA. La scurt timp dupa oficializarea raportului, Initiativa Profesionala Radio Romania (IPRR) a difuzat un comunicat in care apreci
La aproape doua luni de la instalare, noul Consiliu de Administratie al Societatii Romane de Radio (SRR) a avut parte de o surpriza neplacuta: in primele sase luni ale acestui an, radioul public a inregistrat un deficit de 3,74 milioane lei (37,4 mld. lei vechi). Cifra reiese din raportul financiar realizat de Departamentul Economic al SRR la cererea CA.
La scurt timp dupa oficializarea raportului, Initiativa Profesionala Radio Romania (IPRR) a difuzat un comunicat in care apreciaza ca “situatia financiara catastrofala” a radioul are drept cauza “cheltuirea iresponsabila a banului public sub directoratul economic al lui Constantin Puscas, directorul economic din timpul mandatului lui Dragos seuleanu.” IPRR cerea demisia directorului economic si blocarea contractelor incheiate de fosta conducere. Invitata sa comenteze cererea Initiativei Profesionale, Maria Toghina, presedintele director general al SRR, ne-a declarat: “Este dreptul Initiativei Profesionale sa solicite si sa faca propriile analize. Astept de la domniile lor toate documentele care sa stabileasca foarte cert vinovatia domnului Puscas si, in momentul in care imi vor aduce aceste dovezi clare, voi actiona.”
Prioritatea noului presedinte al radioului este redresarea financiara a institutiei si mai putin analiza managementul fostei echipe: “Nu ne-am inceput acest mandat cu intentia de a analiza foarte mult ce-a fost in trecut. Ne preocupa sa luam masurile care sa ne ajute sa incheiem anul financiar fara pierderi.” Totusi, Maria Toghina precizeaza: “In momentul in care vom aplica masurile de reducere a cheltuielilor, sigur ne vom ocupa si de responsabilitati. Cei care au creat aceasta stare de lucruri trebuie sa raspunda, dar mai intai trebuie sa se faca o analiza.”
Conform raportului de activitate al CA din anul 2004, radioul obtinuse un profit net de 4,3 milioane lei (43 miliarde lei vechi). Cum de s-a ajuns in numai sase luni la un deficit de 3,74 milioane lei? Au fost identificate doua cauze: cresterea numarului de neplatitori ai taxei radio, fapt care a afectat veniturile institutiei, si depasirea cheltuielilor prognozate. Astfel, de la 5.803.000 de platitori de taxa radio in trimestrul doi al anului 2004, s-a ajuns la 5.415.000 in aceeasi perioada a acestui an. Grosul scaderii platitorilor de taxa radio se inregistreaza in randul persoanelor fizice: 389 de mii de persoane au renuntat la abonamente. In schimb, a crescut numarul persoanelor juridice cu 1.000 de abonati.
“Nu am ragazul sa analizez fiecare persoana in parte”
Depasirea cheltuielilor prognozate pe primele sase luni ale acestui an au fost determinate, printre altele, de majorarea , prin renegociere, a salariilor unor categorii de angajati, nivelul ridicat al spoturilor salariale si cresterea numarului de colaboratori si a sumelor platite acestora. Despre majorarea unor salarii, Maria Toghina declara: “Este o masura pe care managementul precedent a decis-o. Ce pot sa va spun este ca majorarea prin renegociere s-a facut pentru o categorie salariala importanta: operatorii de la emisie, de la inregistrari si tehnicienii de teren, care au fost incadrati intr-o alta grila.”
Una dintre chestiunile cele mai discutate in presa sunt colaboratorii externi, care au beneficiat de onorarii foarte mari din partea fostei echipe manageriale. Maria Toghina: “Se pot intocmi astfel de situatii, dar nu stiu daca este oportun pentru institutie sa ne directionam activitatea catre descoperirea a cinci-zece colaboratori care au beneficiat de sume mari. Nu am ragazul sa analizez fiecare persoana in parte.” Important este ca, de acum incolo, va scadea bugetul pentru colaboratori cu 50%.
Fiecare departament va stabili daca reduce numarul de colaboratori sau daca reduce sumele alocate. Maria Toghina a emis un ordin prin care a limitat dreptul de negociere pentru incheierea contractelor pentru colaboratori. Astfel, pentru onorarii de pana la patru milioane de lei vechi, au dreptul sa negocieze cu colaboratorii persoane cu functii mai mici de redactor-sef. Directorii si redactorii-sefi au dreptul sa negocieze contracte de colaborare intre patru si opt milioane lei vechi. Contractele de peste opt milioane de lei vechi vor fi aprobate de directorul general. “Orice contract de peste opt milioane lei va fi aprobat cu o temeinica justificare”, afirma Toghina.
In ultimul an, pe fondul acuzatiilor de cenzura de la radio, au fost puternic contestati Dan Preda, redactor-sef Rador si Victor Ionescu, redactor-sef Camera stirilor. Spre deosebire de TVR, la radio nu s-a inregistrat nici o demisie, nu s-a organizat nici un concurs. Cum de peisajul a ramas incremenit? “Poate ca oamenii ar trebui sa se autoevalueaze, inainte de a-i evalua presedintele director general. Aceasta evaluare este in derulare”, conchide Maria Toghina.
Situatia financiara a Radiodifuziunii*
Venituri totale: 150,1 mil. lei (RON)
Venituri proprii: 90,5 mil. lei (RON)
Venituri din taxa radio: 87,3 mil. lei (RON) (o pondere de 58% din veniturile totale)
Cheltuieli totale: 153,8 mil. lei (RON)
Cheltuieli cu personalul (salarii, tichete de masa, contributii, protectie sociala): 58,6 mill. lei grei (38% din cheltuielile
totale)
Cheltuieli cu lucrari si servicii catre terti: 78,8 mil. lei (RON) (51,2% din
cheltuielile totale)
Deficit: 3,7 mil. lei (RON)
Nr. de angajati: 2.682
Venitul mediu lunar brut:
3.640 lei (RON)
Salariul mediu lunar brut:
2.600 lei (RON)
– Veniturile proprii se constituie din taxa radio, publicitate, sponsorizari, agentia de presa RADOR etc. Veniturile totale se constituie din veniturile din exploatare si veniturile financiare.
*situatia se refera la semestrul I 2005
Maria Toghina, presedintele SRR, despre:
Situatia financiara a SRR
– Situatia este grava si ingrijoratoare
Reducerea cheltuielilor
– Vizez in primul rand reducerea
cheltuielilor cu telefoanele mobile,
cu deplasarile si bugetele pentru
colaboratorii externei. Se vor reduce sumele alocate colaboratorilor cu 50%
Initiativa Profesionala Radio Romania
– Banuiesc ca membrii ei sunt manati
de bune intentii fata de aceasta institutie si ca isi doresc ca aceasta sa redevina in starea de normalitate in care a fost pana acum ceva vreme. Acest lucru nu cred ca se poate face prin actiuni revansarde sau decizii pripite
Noua organigrama
– Lucram in Consiliul de Administratie
la o noua organigrama, care va reduce numarul de sefi. In prezent, sunt 129 de sefi. In faza actuala a proiectului de
organigrama, vor fi pana la 90 de sefi.
Sistemul informatic integrat
(credit de 259,6 mld. lei rambursabil
in cinci ani)
– Va fi discutat in Consiliul
de Administratie, de aceea nu vreau
sa-mi exprim o opinie. Totusi, cred ca trebuie auditat.
Despre salariile sefilor
din Radiodifuziune
– Un redactor-sef adjunct are o marja salariala intre 32 si 45 de milioane lei. Precedenta conducere a considerat ca acel sef este atat de bun, incat sa i se asigure maximum salarial. Eu, cand voi negocia pozitiile in noua organigrama, probabil ca voi cauta sa obtin limita de jos a marjei.
Despre cumulul de functii pe care
le are Dan Preda, redactor-sef Rador si membru in CA
– Conform legii, in 60 de zile, trebuie
sa opteze pentru o calitate sau alta.
Termenul pana la care trebuie sa aleaga expira la 1 septembrie a.c.