Staţiile din Bucureşti vor atrage peste 70% din piaţa de publicitate radio, estimată în acest an la 40 milioane de euro. Cea mai mare parte din venituri revine marilor reţele, însă şi staţiile independente câştigă teren.

Îşi dispută cea mai aglomerată piaţă radio din ţară, dar şi una dintre cele mai bogate din punctul de vedere al veniturilor din advertising. În acest an, cele 35 de staţii radio active în Capitală vor atrage publicitate de 28 de milioane de euro. Cea mai mare parte din această sumă le revine, în ordine, posturilor Radio 21, Kiss FM, Europa FM, ProFM şi Radio Guerrilla. În cazul Radio 21, jumătate din veniturile din advertising sunt generate de staţia din Bucureşti, spune Claudiu Dumitrescu, director executiv al Regie Radio Music (RRM), compania responsabilă de vânzarea publicităţii pentru Europa FM, Radio 21 şi Vibe FM. Potrivit ultimelor date ale Asociaţiei pentru radio-audienţă (ARA), Radio 21 este lider în Bucureşti, cu o cotă de piaţă de 23,9%, respectiv 448.200 de ascultători. În urma sa se plasează Kiss FM, România Actualităţi, Pro FM, Europa FM, Romantic FM şi Radio Guerrilla.

New business în radio

99-12727-22media16.jpgÎn ultimii doi ani, Bucureştiul s-a remarcat prin cele mai multe lansări de posturi noi, dar şi prin cea mai diversificată ofertă, competiţia dintre staţiile generaliste mutându-se pe nişe, de la posturi dedicate copiilor sau culturilor religioase, de exemplu, la cele de sport sau specializate în muzică rock sau electronică. „În Bucureşti, tendinţa de creare de nişe este mai puternică, sunt mult mai multe posturi de radio decât în ţară şi cred că acest fenomen va continua, deoarece există tot mai multe frecvenţe“, explică Anca Gheorghe, group marketing manager al Europa FM şi Radio 21. În opinia Roxanei Buha, new business director la Starcom MediaVest Group, toate posturile de nişă sunt pe un trend ascendent în ceea ce priveşte atragerea bugetelor de publicitate. Ea estimează că, în acest an, ele vor atrage aproximativ 10% din totalul pieţei de publicitate radio, deoarece au o audienţă foarte precisă şi pentru că, de-a lungul anului, radiourile generaliste nu mai au spaţiu publicitar. Pe lângă creşterea advertisingului radio, cu circa 20% anual, există şi alţi factori care recomandă Capitala pentru o asemenea investiţie: dimensiunea pieţei, aproximativ 1,1 milioane de ascultători, şi creşterea consumului de radio, datorită traficului rutier dificil. Dar, în condiţiile în care staţiile mari, parte dintr-o reţea radio, atrag cea mai mare parte din publicitatea din piaţă, ce planuri de finanţare adoptă posturile nou înfiinţate?

Pentru Itsy Bitsy, un post de radio pentru copiii din Bucureşti, 2007 a fost primul an cu profit, spune Nadia Tătaru, acţionar majoritar şi director general al On Air Studio, societatea ce deţine licenţa staţiei. Ea spune că firma avea o activitate profitabilă şi înainte de a primi licenţa radio, finanţarea fiind asigurată din producţia audio-video. Abia anul trecut postul a înregistrat profit, deoarece publicitatea difuzată acoperă aproximativ 50% din costuri. „Ne-am dori şi ca businessul să se autosusţină, dar nu cu orice preţ. Prin urmare, am refuzat publicitatea la junkfood şi junkdrink“, spune Nadia Tătaru. Itsy Bitsy are în prezent contracte cu Albalact, Vodafone sau Colgate şi a investit în campanii de imagine.

În cazul Smart FM, post de muzică lansat în august 2007 şi adresat în special elitei intelectuale a Bucureştiului, Valentin Nicolau (fost preşedinte-director general al Societăţii Române de Televiziune) a investit peste 120.000 de euro. În cele patru luni de emisie din 2007, postul a avut venituri de aproape 10.000 de euro, iar în acest an se estimează încasări de minimum 250.000 euro, în contextul în care proprietarii doresc să recupereze investiţia la sfârşitul anului viitor.

News FM, profitabil într-un an

Pe nişa de ştiri s-au lansat anul trecut posturile Realitatea FM, din cadrul grupului Realitatea-Caţavencu, şi News FM, parte a trustului Intact. Pentru News FM, investiţia iniţială a fost de circa 200.000 de euro, în prezent postul emiţând doar în Bucureşti. Potrivit lui Rareş Anita, project managerul postului, costurile de lansare vor fi recuperate în acest an. Tot în 2009, trustul intenţionează să lanseze posturi de radio cu difuzare exclusiv online.

Şi Media Pro a lansat anul trecut, în Bucureşti, un post specializat, Pro FM Dance. Recent, Compania de Radio Pro, care deţine Pro FM şi InfoPro, a fost achiziţionată, pentru suma de aproximativ 20,6 milioane de dolari, de Pro TV SA, parte din  Central European Media Enterprises (CME) din care fac parte şi Acasă TV, Pro Cinema, MTV şi Pro TV Internaţional. Anul trecut, Pro FM a avut venituri nete de 3,3 milioane euro şi o rată a profitului de 42%, în timp ce Info Pro a înregistrat venituri de 600.000 de euro.

House – cea mai atractiva nisa radio

99-12726-22_valibarbulescu_16.jpgLansată de Radio Deea, nişa de muzică electronică a fost dezvoltată de trei trusturi media: Lagardère (Vibe FM), Compania de Radio Pro (Pro FM Dance) şi SBS Broadcasting (One FM). Vibe FM este cel mai nou post lansat în acest domeniu şi se adresează publicului tânăr, cu vârste cuprinse între 15 şi 22 de ani. Postul va difuza muzică dance, programele fiind o parte originale, iar altele achiziţionate (precum „Ministry of Sound“, „Roger Sanchez“, „Paul Oakenfold“, „Tiesto“, „Dance Department“, „Dominic Minelli“ sau „Leo Coosto“). Vali Bărbulescu (foto) este unul dintre DJ-ii Vibe FM.