Staţiile din Bucureşti vor atrage peste 70% din piaţa de publicitate radio, estimată în acest an la 40 milioane de euro. Cea mai mare parte din venituri revine marilor reţele, însă şi staţiile independente câştigă teren. Îşi dispută cea mai aglomerată piaţă radio din ţară, dar şi una dintre cele mai bogate din punctul de vedere al veniturilor din advertising. În acest an, cele 35 de staţii radio active în Capitală vor atrage publicitate de 28 de milioane de euro
Staţiile din Bucureşti vor atrage peste 70% din piaţa de publicitate radio, estimată în acest an la 40 milioane de euro. Cea mai mare parte din venituri revine marilor reţele, însă şi staţiile independente câştigă teren.
Îşi dispută cea mai aglomerată piaţă radio din ţară, dar şi una dintre cele mai bogate din punctul de vedere al veniturilor din advertising. În acest an, cele 35 de staţii radio active în Capitală vor atrage publicitate de 28 de milioane de euro. Cea mai mare parte din această sumă le revine, în ordine, posturilor Radio 21, Kiss FM, Europa FM, ProFM şi Radio Guerrilla. În cazul Radio 21, jumătate din veniturile din advertising sunt generate de staţia din Bucureşti, spune Claudiu Dumitrescu, director executiv al Regie Radio Music (RRM), compania responsabilă de vânzarea publicităţii pentru Europa FM, Radio 21 şi Vibe FM. Potrivit ultimelor date ale Asociaţiei pentru radio-audienţă (ARA), Radio 21 este lider în Bucureşti, cu o cotă de piaţă de 23,9%, respectiv 448.200 de ascultători. În urma sa se plasează Kiss FM, România Actualităţi, Pro FM, Europa FM, Romantic FM şi Radio Guerrilla.
New business în radio
Pentru Itsy Bitsy, un post de radio pentru copiii din Bucureşti, 2007 a fost primul an cu profit, spune Nadia Tătaru, acţionar majoritar şi director general al On Air Studio, societatea ce deţine licenţa staţiei. Ea spune că firma avea o activitate profitabilă şi înainte de a primi licenţa radio, finanţarea fiind asigurată din producţia audio-video. Abia anul trecut postul a înregistrat profit, deoarece publicitatea difuzată acoperă aproximativ 50% din costuri. „Ne-am dori şi ca businessul să se autosusţină, dar nu cu orice preţ. Prin urmare, am refuzat publicitatea la junkfood şi junkdrink“, spune Nadia Tătaru. Itsy Bitsy are în prezent contracte cu Albalact, Vodafone sau Colgate şi a investit în campanii de imagine.
În cazul Smart FM, post de muzică lansat în august 2007 şi adresat în special elitei intelectuale a Bucureştiului, Valentin Nicolau (fost preşedinte-director general al Societăţii Române de Televiziune) a investit peste 120.000 de euro. În cele patru luni de emisie din 2007, postul a avut venituri de aproape 10.000 de euro, iar în acest an se estimează încasări de minimum 250.000 euro, în contextul în care proprietarii doresc să recupereze investiţia la sfârşitul anului viitor.
News FM, profitabil într-un an
Pe nişa de ştiri s-au lansat anul trecut posturile Realitatea FM, din cadrul grupului Realitatea-Caţavencu, şi News FM, parte a trustului Intact. Pentru News FM, investiţia iniţială a fost de circa 200.000 de euro, în prezent postul emiţând doar în Bucureşti. Potrivit lui Rareş Anita, project managerul postului, costurile de lansare vor fi recuperate în acest an. Tot în 2009, trustul intenţionează să lanseze posturi de radio cu difuzare exclusiv online.
Şi Media Pro a lansat anul trecut, în Bucureşti, un post specializat, Pro FM Dance. Recent, Compania de Radio Pro, care deţine Pro FM şi InfoPro, a fost achiziţionată, pentru suma de aproximativ 20,6 milioane de dolari, de Pro TV SA, parte din Central European Media Enterprises (CME) din care fac parte şi Acasă TV, Pro Cinema, MTV şi Pro TV Internaţional. Anul trecut, Pro FM a avut venituri nete de 3,3 milioane euro şi o rată a profitului de 42%, în timp ce Info Pro a înregistrat venituri de 600.000 de euro.
House – cea mai atractiva nisa radio