În România sunt circa 110 radiouri, care pot fi ascultate pe internet. Dintre acestea, 45 sunt exclusiv online. Deocamdată, ele nu fac profit. Aventura radio şi TV pe internet abia dacă a început de câţiva ani şi abia dacă numără câteva zeci de actori. Ca orice activitate de pionierat, ea se caracterizează prin foarte multe „necunoscute“. „De ce puneţi radioul şi televiziunea pe internet?“, am întrebat câţiva reprezentanţi ai instituţiilor de me
În România sunt circa 110 radiouri, care pot fi ascultate pe internet. Dintre acestea, 45 sunt exclusiv online. Deocamdată, ele nu fac profit.
Aventura radio şi TV pe internet abia dacă a început de câţiva ani şi abia dacă numără câteva zeci de actori. Ca orice activitate de pionierat, ea se caracterizează prin foarte multe „necunoscute“. „De ce puneţi radioul şi televiziunea pe internet?“, am întrebat câţiva reprezentanţi ai instituţiilor de media audiovizuale. Acum, când atât copiii, cât şi oamenii de afaceri se rup cu greu de calculator, radiourile şi televiziunile se gândesc că este bine să ofere servicii şi pe acest suport. Este prima explicaţie, simplă. Analiştii prevăd cu emfază scăderea tirajelor şi a audienţelor şi creşterea consumului de media online. Un alt motiv bun să treci şi pe internet.
Marele avantaj este că oferta se poate face după buzunar: Cătălin Mateescu (20 de ani) şi-a deschis propriul radio în 2001, „Radio Fun“, investind de atunci aproximativ 5.000 lei, şi oferă un program pentru tineri. Face emisiuni când poate, oferă dedicaţii, alcătuieşte topuri muzicale şi tot acest efort îl face din pasiune, pentru 40-60 de ascultători pe zi.
Mai scumpe sunt radiourile pe internet ale brandurilor consacrate de media audiovizuală. Radio 21, de exemplu, emite online din 1998, pentru ascultătorii care nu pot recepţiona terestru sau prin satelit. Investiţia iniţială a fost de 5.000 de dolari, iar compania, care face parte din grupul francez Lagardère, cheltuie alţi 4.500 de dolari, lunar, pentru întreţinerea site-ului şi conexiunea la internet. Audienţa realizată este pe măsură: aproximativ 3.000 de ascultători simultan în orele de vârf şi aproximativ 10.000 de accesări pe zi ale paginii de internet. Gabriela Morar de la Radio 21 spune că activitatea este „pe pierdere“.
Internetul poate fi şansa notorietăţii pentru posturile de radio locale sau de nişă. Postul religios Radio Reîntregirea din Alba Iulia are versiune online din 2005 şi cheltuie lunar 120 de dolari cu conexiunea la internet. Se poate spune că şi… cuvântul lui Dumnezeu are astfel, în medie, cel puţin 15 ascultători pe zi.
Televiziunile online se numără pe degete
Televiziuni exclusiv pe internet nu există, însă majoritatea posturilor mari au înţeles că este importantă şi extinderea online. Televiziunile de ştiri sunt primele care transmit live pe internet. Transmisia pe internet, atât pentru radio, cât şi pentru televiziune, depinde de o limitare cantitativă: capacitatea conectării la internet. Florin Dumitru, realizator la postul de radio public, cu difuzare exclusiv pe internet, Radio3net, spune că transmisia TV România de Mâine se face de pe serverele radioului public, în urma unui contract de barter. Cu un megabit de transfer pe internet se poate asigura recepţia pentru patru telespectatori. Radioul public asigură pentru TVRM o lăţime de bandă suficientă pentru 400 de conectări simultane. Pentru transmisia postului de radio propriu, fostul Radio Tineret, compania publică de radio foloseşte o bandă care permite conectarea simultană a 4.000 de ascultători. Practic, audienţa maximă a posturilor de radio şi televiziune pe internet este limitată la banda de transfer de date care i se alocă. Realitatea TV foloseşte 200 de megabiţi, pe care-i cumpără cu 4.000 de euro pe lună, avându-i ca furnizori pe RCS & RDS şi UPC.
Pe Jump TV, un site aparţinând unei companii listată la bursă în Canada, oricare dintre posturile B1 TV, Prima TV, Pro TV International, Realitatea TV şi The Money Channel se pot recepţiona contra unor sume de câte 8-10 dolari lunar.
Pe o piaţă aflată încă la epoca pionieratului, cu o dezvoltare difuză şi nenormată, pentru care nu există statistici oficiale, cu greu se poate vorbi, încă, de profit.
Televiziuni româneşti pe internet
Pro TV – oferă calupuri video din ştiri, emisiuni şi meciuri de fotbal.
AcasĂ TV – transmite live pe internet extrase din program.
Antena 1 – transmite prin webcast înregistrările principalelor emisiuni de ştiri şi divertisment, rezumatele meciurilor de fotbal.
Antena 3 – televiziunea de ştiri se poate receptiona prin webcast.
Realitatea TV – este live pe internet şi are cel mai dezvoltat program. de producţie de ştiri în format mp3, ipod şi pentru mobil.
TVRi – Difuzează programul TVR Internaţional, excepţie făcând emisiunile realizate în coproducţie („Surprize, surprize“, „Iartă-mă!“) meciurile de fotbal.
TVR Cultural – oferă pe internet înregistrări video ale emisiunilor proprii.
TV România de Mâine oferă integral transmisie live prin internet.