Ideea potrivit careia posturile co-merciale sunt niste tonomate care difuzeaza doar muzica este falsa. Chiar daca programele muzicale detin mai mult de jumatate din grila, important este ca realizatorii stiu cui sa se adreseze. Studiile de audienta indica faptul ca intre posturile de radio din Capitala s-au produs diferente importante. Cu alte cuvinte, fiecare post „traieste (sau moare) pe urechile ascultatorilor sai”.
Serviciul Audimas de masurare a audientei radio si presa a realizat, in perioada 12 septembrie – 18 decembrie 1999, un studiu privind profilul ascultatorilor de radio din Bucuresti. Rezultatele acestei cercetari arata ca majoritatea posturilor comerciale de radio au reusit sa-si delimiteze segmentele de ascultatori fideli. Actualitatea acestor date ar putea fi contestata, invocandu-se perioada care a trecut de la realizarea studiului si momentul cand acestea vad (in Capital) lumina tiparului. Dar piata de radio este una relativ linistita, in care nu se inregistreaza cresteri si caderi bruste de audienta sau fracturi in segmentele de ascultatori.
Radio 21 si Pro FM se bat pe tanara generatie
Conform datelor extrase din profilul ascultatorilor bucuresteni in functie de varsta, doua posturi de radio ni se pare ca si-au castigat „asa cum scrie la carte” segmentele tinta de ascultatori. Este vorba de Radio 21 si Radio Total. Strategiile declarate pe hartie ale celor doua posturi au fost transpuse si in practica. Dupa cum se poate constata, 32% dintre ascultatorii postului Radio 21 au varste cuprinse intre 15 si 24 de ani. La randul sau, Radio Total are procente mari de ascultatori in segmentele 35 – 44 de ani si 45 – 54 de ani. Asadar, cele doua posturi cu acelasi actionar, Europe Developpement International, se completeaza reciproc, ajungand in decembrie 1999 sa detina impreuna o cota medie de piata de 23,3%.
Publicul lui Radio Contact este format din persoane „active” in proportie de 66%. Este interesant de observat ca pionierul radioului comercial din Romania are un public matur cu venituri mari si foarte mari. Acesta atinge 26% si respectiv 31% din segmentul de ascultatori. Aproape 47% din ascultatorii sai sunt absolventi de liceu. Se poate spune ca Radio Contact are un public ce face parte din mult discutata „clasa mijlocie” din Romania. Dar sa nu ne hazardam!
Impartirea ascultatorilor de Pro FM in functie de venituri este foarte echilibrata. Aproape 30% dintre acestia au venituri foarte mari. De asemenea, 46% din ascultatorii Pro FM sunt absolventi de liceu si 27 de procente apartin ascultatorilor cu varste intre 15 si 24 de ani. De fapt, pe acest segment de varsta Radio 21 si Pro FM inregistreaza cele mai mari procente de ascultatori. Cu riscul de a ne repeta, amintim cresterea fulminanta a cotei de piata a Pro FM in Bucuresti incepand cu luna iunie a anului trecut.
Este demn de urmarit cum va evolua Uniplus in acest an, cand si-a mutat frecventa in banda Vest. Anul trecut audienta Uniplus nu s-a remarcat in sondaje. Oricum, pentru a inregistra o crestere serioasa a cotei de piata, Uniplus ar avea nevoie de o campanie agresiva de promovare.
In privinta canalului Romania Actualitati, datele sondajului Audimas confirma (negru pe alb) ca programele postului public poarta o haina grea: batranetea. Aproximativ 31% din ascultatori acestui post sunt persoane cu varste ce depasesc 65 de ani. Se pot invoca numeroase motive referitoare la slaba audienta in randul tinerilor: posturile comerciale care i-au atras cu muzica lor „dementa” sau existenta in cadrul Radiodifuziunii a canalului Radio Romania Tineret, post public cu identitate bine definita. Dar acest „radio in bluejeans” nu se vede in sondajele de audienta din Capitala. In 1999, in intervalul orar 7 – 13, cele trei posturi publice, Radio Cultural, Radio Muzical si Romania Tineret, au inregistrat o cota medie de audienta de numai 1,65% in Bucuresti. Iarasi ni se va reprosa ca acest criteriu al audientei nu se justifica in cazul unui post public! Atunci care sunt criteriile de eficienta ale unor astfel de institutii publice?
Programele postului Romania Actualitati, in ciuda mult trambitatei restructurari demarate inca din 1990!, nu au priza nici la ascultatorii cu varste cuprinse intre 35 si 44 de ani. De asemenea, 60% dintre ascultatori sunt persoane inactive. Este Romania Actualitati un post pentru pensionari? Daca ar fi sa-i trecem in revista pe cativa „oameni de radio” de la Actualitati: Nicolae Mihai, Octavian Vintila, Viorel Popescu, Victoria Andrei si corespondentii locali Corneliu Mihailescu si Teodor Mateescu, raspunsul este afirmativ.
Radiourile si-au impartit urechile bucurestenilor
23 martie 2000, 12:00
Ultima modificare în 23 martie 2000, 14:00
Ideea potrivit careia posturile co-merciale sunt niste tonomate care difuzeaza doar muzica este falsa. Chiar daca programele muzicale detin mai mult de jumatate din grila, important este ca realizatorii stiu cui sa se adreseze. Studiile de audienta indica faptul ca intre posturile de radio din Capitala s-au produs diferente importante. Cu alte cuvinte, fiecare post "traieste (sau moare) pe urechile ascultatorilor sai". Serviciul Audimas de masurare a audientei radio si presa a realizat, in perio
Etichete: arhiva,
radio,
român
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook