Raed Arafat a pus pe jar toată lumea medicală. S-a aflat ce a făcut șeful DSU

raed arafat

SURSA FOTO: Dreamstime

Strategia de consolidare a rolului DSU, propusă de Raed Arafat, a fost aspru criticată de către Comisia de specialitate ATI din Ministerul Sănătăţii. Reprezentanții spun că aceasta este inacceptabilă. De asemenea, s-a propus retragerea sa.

Raed Arafat a pus pe jar toată lumea medicală

UPDATE

Ministrul Alexandru Rafila a declarat că Raed Arafat nu l-a consultat pe el sau pe colegii săi în niciun fel. A adăugat că proiectul Departamentului pentru Situații de Urgență va fi avizat doar dacă se iau în considerare observațiile lor.

”Nu m-a consultat în nici un fel, nici pe mine, nici pe colegii mei. Nu vom aviza proiectul Departamentului pentru Situații de Urgență decât dacă se ține cont de observațiile noastre”, a declarat ministrul Alexandru Rafila, despre Raed Arafat.

Ministrul Alexandru Rafila a afirmat că aceștia susțin că unitățile de primiri urgențe și serviciile de ambulanță, care fac parte din spitale, sunt integrate în sistem și finanțate în totalitate de către Ministerul Sănătății, ar trebui preluate în întregime de către un departament din alt minister.

”Dânșii spun că unitățile de primiri urgențe și serviciile de ambulanță care sunt parte a spitalelor, integrate în sistem și finanțate integral de Ministerul Sănătății, ar trebui preluate integral de către un departament din alt minister”, a spus ministrul Alexandru Rafila într-o intervenție în direct la emisiunea Decisiv difuzată la Antena 3 CNN.

Alexandru Rafila a subliniat că, în situațiile de urgență și de dezastre, lucrează împreună, dar consideră inacceptabilă excluderea Ministerului Sănătății în ceea ce privește activitatea din Unitățile de Primiri Urgențe și de la Ambulanță.

”În situațiile de urgență și de dezastre lucrăm împreună, însă excluderea Ministerului Sănătății în ceea ce privește activitatea din Unitățile de Primiri Urgențe, de la Ambulanță și respectiv excluderea Ministerului Sănătății și a ministerului Educației Naționale din aspectele de medicină din pregătirea profesională a medicilor este inacceptabilă”, a subliniat ministrul Sănătății, Alexandru Rafila.

Acesta a mai spus că Raed Arafat nu l-a consultat pe el sau pe colegii săi în niciun fel. A menționat că au observat proiectul în transparență decizională. De asemenea, a apreciat poziția domnului ministru Predoiu pentru că încearcă să găsească o soluție în această situație.

”Dl. Raed Arafat nu m-a consultat în nici un fel, nici pe mine și pe colegii mei. Noi am văzut în transparență decizională acest proiect și asta vă spuneam, apreciez poziția domnului ministru Predoiu pentru găsirea unei soluții”, arată Alexandru Rafila.

ȘTIRE INIȚIALĂ

Comisia specializată în Terapie Intensivă (ATI) din cadrul Ministerului Sănătății exprimă nemulțumirea față de propunerea de consolidare a rolului Departamentului pentru Situații de Urgență (DSU) formulată de Raed Arafat.

Critica se axează pe faptul că ministerele Sănătății și Educației au fost excluse din procesul de avizare.

Documentul subliniază discrepanțe, suprapuneri de drepturi și responsabilități între DSU și celelalte autorități. Generează, astfel, potențiale tensiuni în sistemul de sănătate din România.

Comisia consideră că proiectul de Hotărâre de Guvern (HG) prin care se aprobă această strategie este „inacceptabil atât în formă, cât și în conținut”. De asemenea, se propune retragerea acestuia.

Reprezentanții principalelor universități de medicină au manifestat, de asemenea, critici față de documentul prezentat în dezbatere de către Ministerul Afacerilor Interne.

Comisia a exprimat că strategia conține măsuri semnificative care afectează două ministere care nu au fost incluse în procesul de avizare și nu au fost consultate în elaborarea acestui proiect: Ministerul Sănătății și Ministerul Educației Naționale.

Comisia a considerat această abordare inacceptabilă, deoarece prevederile Hotărârii de Guvern influențează organizarea și finanțarea unor servicii care se află sub coordonarea și finanțarea Ministerului Sănătății (serviciile UPU și CPU din structura spitalelor, serviciile de Ambulanță) și interferează cu reglementările privind formarea profesională medicală, coordonată de MS și MEN, în colaborare cu Universitățile de Medicină și Farmacie.

”Strategia propune măsuri importante care privesc două Ministere CE NU SUNT INCLUSE IN CIRCUITUL DE AVIZARE şi nu au fost consultate în elaborarea acestui proiect: Ministerul Sănătăţiişi Ministerul Educaţiei Naţionale! Considerăm inacceptabilă această abordare, întrucât prevederile HG influenţează organizarea şi finanţarea unor servicii care sunt sub coordonarea şi finanţarea Ministerului Sănătăţii (serviciile UPU şi CPU din structura spitalelor, serviciile de Ambulanță) şi interferează cu reglementările cu privire la formarea profesională medicală, coordonată de MS şi MEN, în colaborare cu Universităţile de Medicină şi Farmacie”, se arată în punctul de vedere al comisiei.

SURSA FOTO: Inquam Photos / Mălina Norocea

Prevederile intră în contradicție cu actele legislative majore din domeniu

Reprezentanții comisiei consideră că dispozițiile Strategiei sunt în conflict cu legislații semnificative din domeniu, inclusiv cu:

  • Legea Învățământului Superior nr. 199/2023 (referitor la învățământul medical în ceea ce privește formarea profesională medicală)
  • Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, în ceea ce privește asistența medicală

Astfel, dispozițiile proiectului de Hotărâre de Guvern accentuează inadvertențele, suprapunerile de drepturi și responsabilități între Departamentul pentru Situații de Urgență (DSU) și celelalte autorități, ceea ce, conform comisiei, va intensifica tensiunile existente în sistemul sanitar românesc.

Comisia observă că DSU are un rol crucial în coordonarea numeroaselor structuri implicate în diverse situații de urgență, unele aparținând, ca și DSU, Ministerului Afacerilor Interne (MAI).

Altele fac parte din Ministerul Sănătății (MS). Comisia susține că relațiile dintre diversele structuri din cadrul MAI sunt reglementate de prevederi specifice. Acestea nu pot fi extinse la structurile subordonate MS, care implică aspecte precum:

  • structură
  • organizare
  • educație
  • finanțare

”Astfel, prevederile proiectului de HG accentuează inadvertenţele, suprapunerile de drepturi şi responsabilităţi între DSU şi celelalte autorităţi, ceea ce va agrava tensiunile existente în sistemul sanitar românesc. DSU are un rol foarte important în coordonarea multiplelor structuri implicate în diferite situaţii deosebite de urgenţă, unele făcând parte, ca şi DSU, din Ministerului Afacerilor Interne (MAI), iar altele din MS. Considerăm că modul de relaţionare între diferite structuri din cadrul MAI sunt reglementate de prevederi specifice, dar ele nu pot fi extrapolate la structurile care ţin de MS, ca structuri, organizare, educaţie şi finanţare”, mai afirmă comisia.

Instituțiile trebuie coordonate de MS

Conform părerii membrilor comisiei, structurile medicale menționate în proiect și care sunt subordonate Ministerului Sănătății (cum ar fi UPU, CPU, Ambulanțele, etc.) ar trebui să fie:

  • conduse
  • supravegheate
  • finanțate de către Ministerul Sănătății

În acest timp, DSU ar putea să îndeplinească un rol consultativ, similar cu Comisiile de specialitate ale Ministerului Sănătății.

Astfel, se menționează că DSU va avea doar responsabilități de coordonare a activităților acestor structuri în acțiunile specifice desfășurate în situații deosebite de urgență. Nu în mod permanent.

Se susține că formarea medicală postuniversitară de specialitate, inclusiv în medicina de urgență, ar trebui să fie realizată în mod unitar și standardizat, conform prevederilor legale menționate anterior, respectiv de către Ministerul Sănătății și Ministerul Educației Naționale, prin intermediul Universităților de Medicină și Farmacie.

”Astfel, DSU va avea doar atribuţii de COORDONARE A ACTIVITĂŢII ACESTOR STRUCTURI ÎN ACŢIUNILE SPECIFICE DERULATE ÎN SITUAŢII DEOSEBITE DE URGENŢĂ – si nu permanent. Considerăm că formarea medicală postuniversitară de specialitate, pentru toate specialităţile, inclusiv medicina de urgenţă, trebuie să fie realizată unitar, standardizat, în conformitate cu prevederile legale menţionate mai sus, respectiv de MS şi MEN, prin Universităţile de Medicină şi Farmacie.

Desigur, DSU, ca şi alte structuri/organizaţii/instituţii acreditate pentru activităţi de educaţie medicală, vor putea organiza diverse forme de educaţie/training etc., complementare formării de specialitate.

Considerăm că reglementarea clară a responsabilităţilor în acest domeniu de importanţă strategică este absolut necesară, că va fi de natură să evite tendinţele de separare/segregare a pregătirii de specialitate care se manifestă, precum şi a tensiunilor şi conflictelor determinate de suprapunerea drepturilor şi responsabilităţilor diferitelor structuri şi autorităţi.

În concluzie, considerăm că proiectul de HG aflat în discuţie este inacceptabil ca formă şi fond şi propunem retragerea lui”, transmit membrii Comisiei de specialitate ATI dn MS, într-un punct de vedere semnat de preşedintele şi de vicepreşedintele comisiei Comisiei ATI din MS, medicii Dorel Săndesc şi Şerban Bubenek.