dolari barilul, lipsa investitiilor in retehnologizare si datoriile enorme acumulate in trecut sunt principalele probleme care au inghetat peste 40% din capacitatea de rafinare a Romaniei, al carei nivel operational este de 22,3 milioane de tone anual.”Industria de rafinare continua sa traverseze o perioada dificila, cu marje de profit reduse. Unele rafinarii nu au avut bani de modernizare, asa ca vor supravietui cu greu obligativitatii de a produce carburanti de tip Euro”, spune Eric Kish, fost director general al rafinariei Petromidia. Specialistii din industrie au evaluat anul trecut la circa un miliard de dolari necesarul de investitii in lucrari de modernizare a sectorului de rafinare pentru a se atinge standardele europene. Dar de unde acesti bani? OMV nu pare sa mai vrea sa pompeze bani in Arpechim Pitesti, o rafinarie care ar avea nevoie de peste 300 milioane de dolari, alegand calea externalizarii. Insa actuala conducere a Petrom sustine ca, pana in 2007, sunt prevazute investitii de circa 260 milioane de dolari la sucursala Arpechim si de 240 milioane de dolari la Petrobrazi.Rafinaria Astra Romana din Ploiesti este prima victima indirecta a privatizarii Petrom. In urma cu doua saptamani, actionarii au decis sa puna lacat la poarta producatorului de uleiuri si alti combustibili. „Motivul inchiderii este atitudinea Petrom, care a renuntat la toate contractele cu noi, cu exceptia celui prin care ne furniza titei foarte scump. De altfel, din cauza pretului ridicat al titeiului de la Petrom, rafinaria a intrat pe pierdere in 2003”, spune Ioan Niculae, actionarul majoritar de la rafinaria Astra. El anunta ca va da in judecata Petrom, urmand sa ceara „penalitati rezultate din neonorarea contractelor, care pana acum sunt de 150 milioane de dolari”.Marea problema a rafinariilor romanesti, obisnuite sa-si ascunda ineficienta in spatele pretului mic al titeiului intern, a aparut la inceputul anului trecut, atunci cand Petrom a crescut cotatia cu 17,4%. O luna mai tarziu, cotatia titeiului indigen mai crestea cu 8,1%, depasind-o cu 35 dolari/tona pe cea internationala. In timp ce pretul materiei prime a crescut cu 20% fata de 2002, preturile la carburantii vanduti la poarta rafinariei au urcat cu doar opt procente, in conditiile in care materia prima are o pondere de 76% in costul produsului. Analistii pietei considera ca intr-o astfel de conjunctura preturile ar fi trebuit majorate cu cel putin 15% pentru a se acoperi pierderile.De ce nu sunt rafinariile profitabilePetrom, de exemplu, declara in fiecare an pierderi in sectorul de rafinare, dar le compenseaza cu profituri din extractie. Analistii sunt de parere ca o cresetere cu 15 procente a competitivitati ar echivala cu atingerea pragului zero de rentabilitate (break even). Acest lucru s-a intamplat la Petromidia, rafinarie unde costurile de productie s-au redus cu 65% in ultimii trei ani, de la 55 dolari/tona la 19,90 dolari/tona.Consumurile energetice mari, costul ridicat al prelucrarii tietiului (in unele cazuri cu peste 30% mai mult decat cel al unei rafinarii moderne din Vest), dar si piata neagra evaluata de presedintele Rompetrol, Dinu Patriciu, la un miliard de dolari anual, au facut ca cel putin patru rafinarii sa ajunga dependente de stat sau contracte. In aceste conditii, nici nu putea fi vorba de investitii, dar nici nu se poate plange de mila unei rafinarii precum RAFO Onesti. Dupa ce, vreme de cinci ani, si-a schimbat de trei ori actionarii fara a se face investitii, dar cu datorii tot mai mari, RAFO cere acum mila statului, printr-un program de reorganizare judiciara cot la cot cu Carom. Angrenata in jocul datoriilor uriase la buget si catre Petrom, rafinaria moldoveneasca de la Darmanesti este prima care a decedat, urmand sa fie vanduta pe bucati pentru acoperirea gaurilor.Dupa ce au pompat peste 200 milioane de dolari la Petrotel in ultimii doi ani, rusii de la Lukoil au amanat cu cateva luni repornirea rafinariei care, spun ei, este cea mai moderna din Romania. Surse din piata vorbesc insa despre dezintegrarea Petrotel, pe fondul lipsei de interes din partea conducerii centrale de la Moscova. Dinu Patriciu ar putea fi suspectat de multe, dar ceea ce a facut la Petromidia suna promitator pentru cea mai mare rafinarie din Romania.Acum in varsta de 40 de ani, Eric Florin Kish este cel care a avut cel important rol in redresarea Petromidiei. Kish, angajat ca director general al rafinariei la inceputul anului 2001, a reusit sa creasca veniturile si productia de peste trei ori. Dinu Patriciu spune ca l-a adus pe Kish la conducerea companiei deoarece era nevoie de o restructurare radicala pentru ca Petromidia sa mai poata rafina din nou titei. Kish sustine ca unul dintre lucrurile cele mai dureroase pe care a trebuit sa le faca a fost sa concedieze mai multi angajati care pareau vesnici la locul de munca.”Dinu Patriciu nu mi-a sugerat niciodata ca ar trebui sa nu tai in carne vie, el doar m-a aruncat in mijlocul focului”, isi aminteste Kish. Potrivit Rompetrol, anul trecut au fost procesate 27,8 milioane de barili de titei, fata de 8,43 milioane de barili in 2000.Chiar daca romanii vor plati aproape un euro pe litrul de benzina la inceputul anului viitor, incapacitatea rafinariilor de a fi performante nu va fi compensata. Cheia succesului sta in modernizare, dar pentru asta e nevoie de cateva sute de milioane de dolari, intr-o industrie unde, din 2007, importurile pot fi mult mai ieftine.

CE FAC RAFINARIILE DIN TARILE VECINE
· Preluata in decembrie 1999 de gigantul petrolier rus LukOil, rafinaria bulgara Neftochim Burgas are o capacitate anuala de procesare de peste 7 milioane tone de titei, respectiv de 22.000 de tone pe zi. Pana la sfarsitul anului viitor, la rafinarie sunt planificate investitii totale de 93 milioane de dolari pentru extinderea productiei. Finantarea va fi utilizata, printre altele, pentru modernizarea si cresterea capacitatii de productie la instalatiile de cracare catalitica. Neftochim si-a ajustat productia de carburanti la standardele Euro-3 de la 1 ianuarie 2004 si se pregateste sa adopte normele Euro-4.
· Compania petroliera rusa TNK-BP, formata in septembrie 2003, detine si opereaza sase rafinarii, cinci in Rusia si una in Ucraina, aceasta din urma avand o capacitate de 125.000 de barili pe zi. TNK Ucraina a avut programate investitii de 27 de milioane de dolari pentru modernizarea rafinariei Lysychansk pe care a cumparat-o in anul 2000. Proiectul a vizat majorarea capacitatii de procesare de la 5,8 milioane tone pe an in 2003, la 6,2 milioane tone.
· Slovnaft, cea mai importanta rafinarie slovaca, este controlata de grupul ungar MOL. Slovacia dispune de o capacitate anuala de procesare de 5,5 milioane tone, 70% din productie fiind exportata, in principal in Cehia si Polonia.
· Pe langa Slovnaft, grupul MOL are un pachet de 25% din actiunile firmei croate INA, de mare importanta fiind si parteneriatul incheiat cu gigantul rus Iukos. In urma cu un an, MOL exporta 25-30% din productie (circa doua milioane de tone de carburanti).
· Compania petroliera de stat Lotos (Rafineria GdaL