Oraşele trebuie să proiecteze, să implementeze şi să opereze o nouă tipologie de infrastructură de comunicații pentru a integra tipuri diferite de soluţii într-o arhitectură informaţională coerentă, gestionabilă şi sustenabilă. Acesta este motivul pentru care companiile de telecom sunt motorul principal în implementarea soluţiilor de tip oraş inteligent. Ne concentrăm în a oferi oraşelor capabilităţile noastre specifice, bazându-ne pe o reţea integrată puternic la nivel european  cu scopul de a digitaliza Europa, spune Ralf Nejedl, Vicepreşedinte senior pentru B2B & ICT la Deutsche Telekom.

Capital: Ce este un oraş inteligent?
Ralf Nejedl:
Oraşele de astăzi se confruntă cu numeroase provocări, de la creșterea populației și scăderea bugetelor, la necesitatea de a economisi cu privire la utilizarea resurselor. Soluțiile pentru oraşe inteligente introduc tehnologia informației și comunicațiile în serviciile publice, cum ar fi de gestionarea mobilității în scopul de a face față acestor provocări. Se stabilesc structuri durabile și oferă noi moduri de participare a cetățenilor, a autorităților, a companiilor locale și a altor părți interesate. De asemenea, deschide calea pentru a face orașele mai atractive pentru cetățenii și vizitatorii lor, în scopul de a consolida poziția lor economică, pentru a crea locuri de muncă și pentru a asigura prosperitatea. Prin urmare, Deutsche Telekom vede un oraș inteligent ca un ecosistem activat de o administrație eficientă a serviciilor publice prin soluții bazate pe IT&C, care ridică calitatea vieții cetățenilor săi, atrage vizitatori și sprijină dezvoltarea economică. Cu toate acestea fiecare oraș este diferit. Un oraş se poate defini ca un centru de afaceri sau ca o metropolă culturală. Soluțiile pentru oraşe inteligente trebuie să ia în considerare diferite motivații, cerințe, limitări, provocări și obiectivele fiecărui oraș generate de către grupurile politice și economice dominante. "Inteligent" înseamnă ceva diferit pentru fiecare oraș.

Capital: Care sunt cele mai mari provocări pentru oraşele inteligente
R.N:
O provocare majoră pentru punerea în aplicare a conceptului de oraș inteligent este aceea că inițiativele departamentelor individuale din administraţia oraşelor nu pot rămâne rupte de unele de altele. Acestea trebuie să fie conectate în scopul de a realiza pe deplin potențialul Internet of Things și de a crea sinergii. Acestea includ nu numai cooperarea între diferitele departamente, dar și participarea cetățenilor la procesele de inovare. Pentru a construi astfel de poduri, platforme, trebuie să fie folosite standardele deschise. Aceasta este singura modalitate de a se asigura că oamenii și datele oraşului rămân combinate pe termen lung. Din punct de vedere tehnologic orașele au nevoie de o arhitectură orizontală bazată pe IP,  deschisă, scalabilă și extensibilă care permite accesarea de orice autoritate, cetățean și furnizor. Protocoale proprietare și formatele de date trebuie să fie evitate. O platformă orizontală de management va fi în măsură să integreze obiecte și aplicații citywide – similar cu sisteme ERP care integrează toate tipurile de procese și resurse de business. Programele pilot oferă o oportunitate de a testa soluții inteligente pe o scară mică și de observa impactul acestora. Mai multe configuraţii pot fi încercate fără riscul de a întrerupe serviciile publice. În timpul fazei de testare, cerințele individuale pot fi identificate și transferate într-un proiect mai mare. Mai mult, proiectele pilot de soluții inteligente sunt finanțate în mod regulat și susținute de instituțiile naționale și supranaționale, cum ar fi Uniunea Europeană. În acest fel, orașele pot stabili o infrastructură deschisă pentru testarea unei game largi de aplicații.

Capital: Cum va arată o casă în 2020. Cum vor sta lucrurile cu Internet of Things în 2020?
R.N:
Deutsche Telekom prevede că în următorul deceniu vom asista la o explozie în intervalul și tipul de dispozitive conectate în casă. Dincolo de dispozitivele personale, acestea vor include o gamă largă de aparate electrocasnice mari și mici, boilere, radiatoare, supape, contoare, dispozitive telecare, încuietori pentru uși și multe altele. Chiar obiecte care nu sunt conectabile, în prezent cum ar fi mobila și jucăriile pentru copii, vor deveni inteligente. Samsung a anunțat la începutul anului 2015 că 90% din tot ceea ce produce va fi conectat la Internet până la sfârșitul anului 2017. Gartner susține că se așteaptă să vadă o gamă largă de echipamente interne să devenă "inteligente" – în ceea ce privește obținerea anumit nivel de detectare și inteligenţă combinat cu capacitatea de a comunica – cu rezultatul că "… o casă tipică de familie, într-o piață matură, ar putea conține câteva sute de obiecte inteligente până în 2022." Până în 2019, Strategy Analytics estimează ca aproape 30% de casele din Europa de Vest vor avea un tip de sistem inteligent, iar veniturile din case conectate legate de hardware, servicii de instalare, vor depăşi  15 miliarde de euro.

Capital: Cât de periculos este să ai toate dispozitivele conectate la internet?
R.N:
Securitatea și protecția datelor sunt extrem de importante pentru Deutsche Telekom. Suntem conștienți de responsabilitatea pe care aceasta o presupune și principiile noastre de protecție a datelor sunt un simbol din conștientizare. Prin urmare, suntem foarte proactivi în acest domeniu și avansăm în acest domeniu cu un număr de inițiative și soluții. De exemplu, ne-am anunțat recent înființarea unei noi divizii "Telekom Securitate", o nouă unitate organizațională pentru soluţii de securitate. Am anunțat, de asemenea introducerea unui nou cloud public pentru Europa din centrul nostru de date din Germania, care este compatibil cu legislația germană.

Capital: Cum sprijină Deutsche Telekom dezvoltatorii?
R.N:
Implicarea în comunitatea dezvoltatorilor este extrem de importantă pentru afacerea noastră, care ne cere să gestionăm simultan inovația pentru a consolida afacerea de bază, precum și de a conduce schimbarea revoluționară pentru dezvoltarea de noi afaceri. Ne asigurăm că dezvoltatorii M2M / IO au acces la instrumentele potrivite, oferind o dezvoltare bazată pe cloud și testarea platformei – indiferent dacă este vorba de un proiect privat de origine inteligentă sau o soluție de automatizare industrială. De asemenea, implicăm comunitatea de dezvoltatori în activități cum ar fi concursurile noastre Business Wall of Fame or Challenge Up, din care rezultă produse excelente, idei și soluții pentru viitoarele aplicații IO.

Capital: Ce fel de soluţii oferiţi pentru oraşele inteligente?
R.N:
  Deutsche Telekom este foarte activă în acest domeniu, oferind în principal soluții pentru parcare și management al mobilității, precum și iluminat stradal inteligent. În Budapesta, de exemplu, transportul public utilizează FUTAR – un sistem modular pentru gestionarea traficului şi informarea pasagerilor livrat de T-Systems Ungaria pentru a sprijini Centrul de Transport Budapesta: de la planificarea curselor şi optimizarea rutelor până la analiza datelor istorice şi curente. Peste 2.300 de vehicule sunt în prezent conectate direct prin acest sistem, furnizând informaţii în timp real către pasageri. Locuitorii din Budapesta care preferă să meargă pe biciclete pot folosi sistemul public de bike-sharing MOL Bubi furnizat de T-Systems Ungaria şi care cuprinde 98 de rasteluri cu 1.150 de vehicule.  Împreună cu centrul informatic din Cehia, universităţi, companii din industrie şi instituţii publice, T-Mobile Cehia este un partener strategic în cadrul iniţiativei Rodos. Acest Centru de Dezvoltare al Sistemelor de Transport a construit un model complex de mobilitate în întreaga ţară, combinând date din reţelele mobile şi monitorizarea traficului. Oferind o imagine de ansamblu asupra distribuţiei persoanelor şi detectând devierile în timp real, modelul de mobilitate oferă informaţii importante pentru factorii de decizie în situaţii critice. În zona metropolitană a orașului Praga, de exemplu, informaţiile referitoare la mobilitate generate de iniţiativa Rodos sunt folosite pentru a optimiza sistemul de transport în comun al oraşului. În Croaţia, Hrvatski Telekom este implicat activ în proiectul internaţional MOBINCITY, un grup de 13 parteneri care acoperă sectoare, precum cel al managementului traficului, energie, IT şi telecomunicaţii. Până în prezent, Hrvatski Telekom a comercializat 20 de staţii de încărcare a vehiculelor electrice în opt oraşe croate având încorporat un sistem de actualizare în timp real a statusului prin intermediul unui portal online. În septembrie 2015, compania a început, de asemenea, o campanie pe plan local de promovare de trei luni împreună cu Mitsubishi Motors.

Capital: Ce planuri aveţi în România?
R.N
: Telekom România derulează mai multe proiecte-pilot pentru soluții urbane inteligente. De exemplu, a implementat la începutul acestui an, în parteneriat Sun Solutions, un copac digital în orașul Timișoara. Copacul este un încărcător solar pentru dispozitive mobile cu conectivitate la Internet Wi-Fi. De asemenea, a lansat Mamaged Wi-Fi cu componente analitice de date, o soluție care este potrivită pentru spatii publice, cum ar fi parcurile. Anul acesta, Telekom România va adăuga Parking PLUS la portofoliul său, o soluție de parcare inteligentă, care identifică în timp real cele mai apropiate locuri de parcare disponibile, care apoi pot fi rezervate și plătite pentru prin intermediul telefoanelor mobile. Parking PLUS a fost câștigător la competiţia Business Wall of Fame IoT de anul trecut.