Bătălia dintre producătorii de aparate foto se mută încetul cu încetul pe terenul aparatelor din segmentul mediu şi de top.

Cea mai recentă ediţie a Photokina, unul dintre cele două mari tårguri de echipamente de imaging din lume, încheiată pe 28 septembrie la Köln (Germania), a adus cu sine cåteva surprize de proporţii. Nimeni n-ar fi anticipat, pånă la deschiderea evenimentului, ce mutări strategice ale producătorilor vor fi dezvăluite şi, mai ales, ce monştri tehnologici aveau să-şi facă intrarea în scenă.

Două tendinţe se conturează deja cu claritate: în primul rånd, graniţa dintre camerele foto şi cele video dispare rapid, odată cu lansarea, de neimaginat în urmă cu doar doi-trei ani, a unor camere foto din segmentul de top, cel al DSLR-urilor (Digital Single Lens Reflex), cu funcţie de filmare în high definition. În al doilea rånd – iar asta chiar este o surpriză mare -, se relansează bătălia dintre diferitele formate ale senzorilor foto, care păreau să-şi fi adjudecat fiecare segmentul propriu de piaţă – full frame pentru (semi)profesionişti, respectiv APS-C pentru DSLR-urile din segmentul entry level şi aparatele compacte. Senzorii full frame au dimensiunea unui clişeu clasic de film, 36×24 mm, în timp ce acelea APS-C sunt de 1,6 ori mai mici.

128-20112-2.jpgMarea noutate a Photokina 2008 a venit din partea Panasonic, care a lansat LUMIX DMC-G1, primul aparat foto DSLR complet digital din lume. Nu, nu e o greşeală: deşi sunt cunoscute ca „digitale“, toate aparatele DSLR produse pånă acum păstrau o componentă mecanică esenţială şi rămasă practic neschimbată, indiferent de producător, de vreo 50 de ani: camera obscură din faţa senzorului foto, ocupată de o oglindă poziţionată oblic, care ajută fotograful să încadreze imaginea privind direct prin lentila obiectivului (oglinda se ridică la declanşare, lăsånd ca imaginea proiectată de obiectiv să treacă spre senzorul foto). G1 nu mai are însă nicio oglindă, rolul sistemului optic analogic fiind luat de un vizor digital, care redă fidel imaginea proiectată pe senzor. Rezultatul este un aparat mult mai compact, mai mic şi mai uşor, camera care adăpostea oglinda fiind eliminată. Şi, nu în ultimul rånd, G1 e un DSLR în sensul propriu al termenului, căci acceptă obiectivele montate pe camerele precedente ale Panasonic şi Olympus. Noua cameră foto Panasonic reprezintă cel mai puternic argument de pånă acum al companiei în competiţia dintre formatele senzorilor, G1 dispunånd de un senzor Four Thirds – cu raport între lăţime şi înălţime de 4:3, faţă de 3:2 la full frame şi APS-C.

În fine, în bătălia formatelor a intrat, cu surle şi tobe, Leica. Venerabilul producător german i-a lăsat pe jurnalişti şi vizitatori deopotrivă cu gura căscată, odată cu lansarea camerei S2: un monstru cu un senzor de 37,5 megapixeli (cu 56% mai mare decåt unul full frame), dar cu un format absolut nou: 30×45 mm, undeva între full frame şi aşa-numitul format mediu (36×48 mm), care este folosit la camerele foto profesionale de studio. Printre alte noutăţi: în fine, Carl Zeiss va produce obiective pentru aparatele Canon (deocamdată doar trei), Adobe a anunţat Creative Suite 4, care include, bineînţeles, Photoshop CS 4, iar SanDisk şi Lexar au lansat noi generaţii de carduri de stocare de mare viteză şi capacitate.

Photokina este unul dintre cele două mari tårguri internaţionale dedicate produselor de imaging, celălalt fiind PMA (Photo Marketing Association). La ediţia din acest an a Photokina au participat 1.579 de companii din 46 de ţări. Manifestarea este bianuală; următoarea ediţie va avea loc în 2010.

Aparate foto / noutati

128-20113-3.jpgCANON
După luni întregi de speculaţii şi zvonuri care au circulat pe internet, Canon a dezvăluit a doua generaţie a unuia dintre cele mai iubite aparate ale sale: 5D Mark II. Pentru o mulţime de profesionişti şi pasionaţi, 5D a fost ani de zile o binecuvåntare: era singurul DSLR full frame cu un preţ (relativ) accesibil, capabil de performanţe excelente, foarte fiabil şi rezistent. A doua generaţie – de unde şi numele Mark II – duce lucrurile cu un pas mai departe: are un senzor tot full frame, dar de 21,1 megapixeli şi poate filma în full HD! Fotoreporterii, pentru care primul 5D a fost una dintre piesele de bază din echipament, au toate motivele să trepideze de nerăbdare, ca şi amatorii, de altfel: preţul sugerat de producător a rămas la nivelul generaţiei anterioare, de 2.700 de dolari.

A doua noutate a Canon este 50D, tot un DSLR, însă destinat amatorilor. 50D este una dintre cele mai bune oferte ca raport calitate-preţ de pe piaţă, urmånd să coste circa 1.400 de dolari. Cu excepţia faptului că nu este full frame (are un senzor APS-C) şi nu filmează, nu-i lipseşte aproape nimic: 15,1 megapixeli, procesor DIGIC 4 (vårful de gamă al Canon), acelaşi sistem de focalizare ca şi la 5D, vizualizare live pe ecranul LCD, un meniu de funcţii foarte bogat, inclusiv în romånă etc., etc. Canon a mai prezentat G10, noul vårf al gamei compacte, cu senzor de 14,7 megapixeli, zoom 28-140 mm şi stabilizare de imagine, precum şi elegantul compact SX10, cu ecran LCD mobil (foto stånga). În materie de obiective, Canon a prezentat două: un teleobiectiv cu distanţa focală de 800 mm, destinat fotografilor de sport şi de animale sălbatice, şi unul pentru portrete, de 200 mm. Carl Zeiss a anunţat, de asemenea, trei obiective pentru aparatele Canon (o premieră pentru producătorul german): de 50 mm (standard), 85 mm (pentru portrete) şi 21 mm (pentru peisaje).

128-20114-4.jpgNIKON
Producătorul japonez continuă cursa pe segmentul DSLR-urilor de clasă medie cu D90, un upgrade la toate capitolele al generaţiei anterioare, D80. Noul produs Nikon este un concurent al lui Canon 50D, dar cu un preţ mai mic, de circa 950 de euro. Spre deosebire de acesta, D90 are un senzor pe acelaşi format (APS-C), dar mai mic, de doar 12,9 megapixeli. Atuul lui Nikon este însă posibilitatea de a filma HD. E drept că D90 nu filmează chiar full HD, precum Canon 5D, dar acesta din urmă e totuşi o cameră foto din altă categorie.

Dacă D90 va reuşi să se impună în faţa lui 50D graţie capacităţii de a filma rămåne de văzut; dar compactul Coolpix P6000 va avea cu siguranţă succes. Cu un senzor mai mare chiar decåt al fratelui mai mare, D90 (13,5 megapixeli), acesta se laudă cu un zoom excelent (28-112 mm), GPS încorporat (pentru marcarea geografică a fiecărei fotografii, o premieră absolută în această clasă de aparate) şi… port de conectare la reţea!

128-20115-5.jpgLEICA
Doamne sfinte! Faceţi cunoştinţă cu Leica S2, un aparat foto care, cu tot aspectul lui de cameră pentru amatori, ascunde sub carcasă un senzor gigantic, de 37,5 megapixeli. S2 are două diafragme – una în corpul aparatului, cealaltă (pentru fotografierea cu bliţul la timpi de expunere foarte mici) în interiorul obiectivelor. Evident, este un aparat destinat exclusiv profesioniştilor de succes, cu bani mulţi de investit în aparatură. Se spune că preţul va fi de circa 30.000 de dolari. Astfel, ar fi mai scump decåt un Hasselblad digital pe format mediu, cu senzor de 50 de megapixeli, care costă „numai“ 28.000 de dolari…

128-20116-6.jpgSONY
De cånd a preluat afacerea cu echipamente foto a Konica Minolta (moştenind şi întreaga linie de obiective), Sony a vizat o felie din piaţa competitivă şi foarte profitabilă a aparatelor DSLR. Iată şi prima mutare tactică: alpha900, aparatul DSLR cu cel mai mare senzor din clasa sa, un full frame de 24,6 megapixeli. Alpha900 e burduşit de tehnologie: procesare avansată a imaginii (cu peste 6.000 de convertori analog-digitali distribuiţi pe suprafaţa senzorului), stabilizare de imagine direct pe senzor (o premieră mondială la full frame), două procesoare etc., etc. La un preţ anunţat de 3.000 de dolari, e un atac direct la Canon. Vårful de gamă al acestora, 1Ds Mark III, are un senzor de doar 21,1 megapixeli şi costă 7.500 de dolari…