Avertisment pentru românii care au cont bancar! DNSC a emis un avertisment cu privire la tehnicile de inginerie socială utilizate de către atacatori pentru a căpăta acces la conturile utilizatorilor.
Avertisment pentru românii care au cont bancar! Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) a avertizat că în ultimele zile, a observat o creștere notabilă a utilizării unor tehnici de inginerie socială. Ele sunt folosite de atacatori pentru obținerea accesului ilicit la conturile online ale utilizatorilor.
Putem vorbi aici de conturi online la bănci, pe reţelele sociale sau pentru e-mail. Ce trebuie să ştie românii care vor să-şi protejeze banii din contul bancar sau profilurile sociale?
În ce constă pasul suplimentar de autentificare?
Avertisment pentru românii care au cont bancar! Potrivit specialiștilor, „pe lângă parola contului, pentru a intra în cont, un utilizator trebuie să introducă totodată un cod de autentificare ce este valabil pentru câteva secunde și este transmis fie prin sms, fie prin mail, ori este generat prin intermediul unei aplicații disponibilă de regulă pe dispozitiv (ex: Google Authenticator, Microsoft Authenticator).
Acest cod de autentificare ne poate salva în situația în care am folosit aceeași parolă pe mai multe conturi.”
„Au existat cazuri în care diferite servicii au suferit breșe de securitate, iar datele de autentificare ale utilizatorilor au fost făcute publice sau au fost postate pe forumuri dedicate criminalității cibernetice.
Credențialele respective pot fi încercate de atacatori și pe alte conturi asociate respectivei adrese de e-mail, astfel că, deși au la dispoziție parola noastră, acest cod 2FA ne poate proteja în cazul acestui scenariu”, au mai precizat aceștia.
Cum procedează atacatorii și care este impactul?
Experții spun că „scenariul de atac folosit în ultimul timp de atacatori presupune în primul rând compromiterea unui cont de social media, ori a unui cont al unui serviciu de mesagerie (ex: WhatsApp). În continuare, folosindu-se de încrederea generată de acel cont, atacatorii trimit mesaje private către contactele disponibile, specificând faptul că destinatarul acelui mesaj urmează să primească sau a primit un cod de 6 cifre.”
Conform scenariului servit de atacatori, motivația pentru care acel cod a fost transmis eronat variază. Fie este vorba despre o greșeală de introducere a numărului de telefon, fie că este de fapt o metodă de a certifica faptul că expeditorul ar fi primit un vot la un concurs online, ori că persoana care a trimis mesajul și-a pierdut accesul la cont și are nevoie ca un număr de prieteni să valideze identitatea lui prin furnizarea acelui cod.
„De obicei, astfel de mesaje sunt transmise de atacatori la ore în care putem avea un nivel de atenție și concentrare scăzut, dimineața sau noaptea. De fapt, în realitate atacatorii încearcă în acele momente să se conecteze în contul victimei și au nevoie de acel cod suplimentar de autentificare. Pentru a îl obține de la victimă, pur și simplu încearcă să convingă interlocutorul, oferind diferite pretexte pe care le-am specificat anterior, să îl furnizeze benevol”, se mai specifică în comunicat.
Potrivit DNSC, „odată ce acest cod de autentificare este furnizat, practic atacatorii au acces nemijlocit la cont și pot opera modificări, inclusiv în setările de securitate. Primul pas pe care îl vor face va fi deconectarea titularului contului de pe dispozitivele conectate, schimbarea parolei și dezactivarea autentificării multifactoriale, sau mutarea acestui serviciu către alt contact.”
Ce facem dacă am căzut în capcană?
Principalele recomandări pe care echipa DNSC le oferă în astfel de cazuri se referă în primul rând la prevenție. De fiecare dată când întâlniți astfel de situații, verificați permanent sursa și legitimitatea informațiilor, chiar dacă acestea vin de la un contact de încredere!
Dacă este un prieten sau o cunoștință care vă cere un astfel de cod, contactați-l pe un canal de comunicare alternativ, pentru că sigur i-a fost compromis contul.
„Dacă ați căzut în capcană și ați pierdut accesul la cont, contactați centrul de ajutor pentru a efectua pașii necesari recuperării contului. Va trebui să faceți dovada că dvs. sunteți titularul contului, care presupune furnizarea unor informații cu caracter personal, iar acest proces poate fi uneori de durată. Echipați-vă cu răbdare și oferiți informațiile solicitate de furnizorul serviciului, pentru a vă recupera accesul la cont”, a mai transmis DNSC.