Rămâi fără bani pe card! Cazul unei femei din Alba Iulia care a pierdut 16.000 de lei
Rămâi fără bani pe card! O femeie din Alba Iulia a rămas fără o sumă importantă de bani. Aceasta a fost victima unei infracțiuni cunoscute sub numele de phishing. IPJ Alba a trimis un comunicat de presă în care spune că femeia, în vârstă de 61 de ani, a primit un mesaj de la cineva care pretindea că este de la bancă.
Acesta i-a spus femeii că trebuie să-și actualizeze datele pentru a evita blocarea contului. Femeia a intrat pe link-ul din mesaj și a completat datele cerute, precum:
- nume
- prenume
- datele cardului
Femeia i-a oferit expeditorului și codurile de autentificare în aplicația bancară.
„La data de 6 februarie 2024, la Serviciul de Investigaţii Criminale a fost înregistrată plângerea unei femei de 61 de ani, din Alba Iulia, care a fost victima unei infracţiuni informatice prin metoda phishing.
Aceasta a primit un mesaj, pe telefonul mobil, de la un expeditor care s-a dat drept reprezentant al băncii la care deţine un cont, prin care i-a fost comunicat faptul că datele contului bancar trebuie actualizate, pentru a evita blocarea acestuia.
Femeia a accesat link-ul din mesaj şi a completat datele solicitate, respectiv nume, prenume, datele cardului bancar precum şi codurile primite ulterior, prin SMS, ca fiind din partea băncii, pentru autentificare în aplicaţia bancară”, se menţionează în comunicat.
Tranzacții frauduloase de peste 5.000 de lei
IPJ Alba spune că escrocii au efectuat tranzacții frauduloase de 5.964 de lei. De altfel, aceștia au lichidat un depozit în valoare de 10.000 de lei.
IPJ Alba subliniază că mesajele și e-mail-urile falsificate reprezintă o metodă obișnuită prin care infractorii încearcă să obțină informații personale. Oamenii trebuie să verifice adresa de e-mail a expeditorului în cazul primirii mesajelor prin e-mail.
Chiar dacă mesajul pare a fi transmis de la o bancă, este important să se verifice adresa de e-mail a expeditorului, deoarece escrocii utilizează numele băncilor atunci când creează adrese de e-mail în scopuri infracționale.
În cazul în care adresa de e-mail nu corespunde celei a băncii la care sunteți client, există riscul de a deveni ținta unui atac de tip phishing.
Conform informațiilor furnizate de polițiști, pentru a actualiza datele personale bancare, este obligatorie prezența fizică a persoanei la ghișeul unității bancare.
IPJ Alba a subliniat că, în plus, băncile nu solicită furnizarea datelor cardului bancar. Instituțiile bancare dețin deja această informație și nu ar avea nicio rațiune să solicite astfel de informații prin e-mail sau SMS.
Ce este phishing-ul?
Phishing-ul este o formă de fraudă online în care infractorii încearcă să obțină informații confidențiale, cum ar fi parole, detalii ale cardurilor de credit sau alte date personale, prin simularea identității unor entități de încredere.
Aceștia creează adesea site-uri web sau trimit mesaje electronice false care par a fi de la:
- bănci
- instituții financiare
- companii
- alte organizații cu scopul de a păcăli destinatarii să furnizeze informațiile solicitate
Atacurile de phishing pot implica e-mailuri, mesaje text, apeluri telefonice sau alte mijloace de comunicare.
Escrocii încearcă să creeze o aparență autentică și credibilă pentru a convinge victimele să dezvăluie informații personale sau să facă plăți frauduloase.