Cod Rutier 2023. Au avut loc schimbări pentru anumiți șoferi din România. Aceștia riscă amenzi serioase, dar și suspendarea dreptului de a conduce vehicule pe drumurile publice, dacă vor continua să mai șofeze în acest stil. Se pot da amenzi cuprinse între 580 de lei și 725 de lei și suspendarea permisului pentru o perioadă de 30 de zile.
Șoferii agresivi la volan sunt vizați de mai multe sancțiuni
Rămâi pe loc fără permisul de conducere timp de 30 de zile dacă faci asta în trafic. Persoanele care încalcă legislația și cele care au un anumit comportament în trafic vor primi amenzi cuprinse între 580 de lei și 725 de lei.
Astfel, șoferii agresivi la volan vor fi sancționați cu amenzi cuprinse între 580 de lei și 725 de lei și suspendarea permisului pentru o perioadă de 30 de zile. Potrivit Codului Rutier, sunt vizați șoferii „care se găsesc în categoria care se deplasează succesiv de pe o bandă de circulație pe alta sau de pe un rând pe altul, alternând din stânga în dreapta, în scopul depășirii unui șir de vehicule care circulă în același sens”.
De asemenea, întoarcerea mașinii prin folosirea frânei de mână sau pornirea de pe loc „cu patinarea excesivă, în gol, a roților motoare” fac parte din categoria conducerii agresive.
De asemenea, vor fi sancționați și motocicliștii care vor conduce doar cu o roată pe sol, dar și șoferii care folosesc semnalele luminoase sau sonore pentru a-i face pe conducătorii din fața lor să se dea la o parte.
Totodată, Codul Rutier arată că sunt vizate și persoanele care circulă „cu vehiculul la o distanță foarte redusă față de un alt vehicul, înaintea sau în spatele acestuia, cât și în lateral” sunt vizați. Sancționată este și „reducerea bruscă a vitezei de deplasare fără motiv întemeiat, de natură a intimida conducătorul”.
Șoferii sunt obligați să facă un nou test medical, după ce numărul accidentelor a crescut considerabil din cauza oboselii acestora
Șoferii profesioniști care doresc să obțină sau să își reînnoiască permisul pentru a conduce camioane sau mijloace de transport în comun trebuie să treacă printr-o serie de investigații medicale, printre care și consultul unui medic pneumolog.
Un consult de pneumologie va stabili dacă este sau nu necesar un test de apnee în somn. Această afecțiune presupune pauze respiratorii frecvente, cu o durată de peste 10 secunde, în somn. Un simptom al acestei afecțiuni este și scăderea bruscă a oxigenului în sânge.
Apneea în somn poate fi rezultatul altor afecțiuni, printre care se numără hipertensiunea arterială, diabetul, diferite boli cronice de plămâni, AVC sau Parkinson. Sindromul poate fi influențat și de consumul de droguri/alcool, fumat sau congestia nazală.
„Unul dintre motivele pentru care este necesară o asemenea investigație e numărul mare de accidente cauzate de oboseala șoferilor. Mai mult, este și urmarea armonizării legislației din România cu cea europeană, care e foarte strict în acest domeniu.
Aproape 30 la sută dintre șoferii profesioniști suferă de apnee în somn. De aceea, cei care au premise pentru anumite categorii trebuie să fie consultați de către medicul pneumolog. Ei vor completa un chestionar de screening. Rezultatul acestui chestionar coroborat cu cel al unor analize de sânge ne va arată dacă există vreo suspiciune de apnee în somn.
Sunt, însă, și câteva criterii care pot duce direct la o indicație de consult pentru acest sindrom. Vorbim de vârsta, sex, și asta pentru că bărbații au o predispoziție mai mare, greutatea, obezitatea fiind o altă cauză posibilă, la fel ca și circumferința gâtului. Persoanele cu gât gros au, în general, cai respiratorii mai înguste”, explică Ștefan Mihaicuță, medic primar pneumolog.