Sancțiuni pentru șoferii agresivi
În Grecia există măsuri împotriva agresivității, șoferii care manifestă comportament agresiv la volan sunt sancționați prin amendă. Conform paragrafului 7, articolul 12, din Codul Rutier, „conducătorii de vehicule trebuie să trateze pietonii și ceilalți șoferi cu respect”.
Orice șofer care încalcă această prevedere prin comportament nepoliticos este sancționat cu o amendă de 200 de euro, precum și cu ridicarea permisului de conducere și retragerea plăcuțelor de înmatriculare pentru 10 zile, conform articolului 103 „Impunerea de măsuri administrative”.
O analiză recentă realizată de Fundația Vinci Autoroutes a dezvăluit un aspect îngrijorător al siguranței rutiere în Spania: 88% dintre șoferii de mașini, 76% dintre motocicliști și 77% dintre bicicliști recunosc că se tem de conducerea agresivă pe drumurile acestei țări. Este un fenomen care, din păcate, pare să devină tot mai frecvent, alimentat de stresul cotidian și de nervozitatea acumulată în trafic. Pentru mulți, nervii la volan sunt o cauză directă a unei conduite agresive, iar această atitudine poate duce la coliziuni și accidente cu urmări grave.
Deși în Spania există reglementări clare și sancțiuni severe pentru șoferii care au comportamente agresive și violente în trafic – inclusiv amenzi care pot ajunge până la 500 de euro și chiar posibile pedepse cu închisoarea – realitatea este că mulți dintre cei care încalcă legea scapă nepedepsiți.
Motivul este simplu, dar frustrant: dificultatea autorităților de a demonstra faptele sau de a obține dovezi clare în astfel de cazuri. Acest vid legislativ sau procedural face ca infractorii să rămână, în multe cazuri, neatinși de lege, chiar dacă efectele comportamentului lor sunt evidente și periculoase pentru ceilalți participanți la trafic.
Măsuri ale autorităților din România
România a lansat aplicația M.A.I hub.mai.gov.ro pentru combaterea agresivității la volan, permițând șoferilor să raporteze astfel de incidente. Aplicația, disponibilă în secțiunea ESAR (sesizări abateri rutiere), necesită crearea unui cont cu date personale (adresă, telefon, e-mail, parolă) pentru validarea identității și a sesizărilor.
Utilizatorii pot descrie incidentele și pot atașa dovezi (fotografii, videoclipuri, fișiere audio). Guvernul a definit comportamentele care pot fi semnalate, cum ar fi schimbarea frecventă a benzilor, frânarea bruscă sau nerespectarea distanței de siguranță, toate fiind sancționabile prin aplicație.
Pentru validarea sesizării în aplicația MAI, reclamantul trebuie să încarce înregistrări clare, să furnizeze date de identificare (nume, prenume, CNP sau cod de identificare, telefon, adresă), să semneze o declarație pe propria răspundere și să depună reclamația în termen de 30 de zile de la incident.