Rambursarea TVA, la un pas sa scape de control

Asa cum am anuntat pe larg in numarul trecut, toate firmele cu cifra de afaceri anuala sub 500 de milioane lei vor putea opta, de anul viitor, pentru scutirea de la plata TVA, daca proiectul de lege TVA va fi aprobat de Parlament in formula propusa de Finante. Scutirea de la plata TVA a unui mare numar de firme va fi o chestiune de optiune, ne-a asigurat cu voce ferma directorul adjunct de la Politica si Legislatie TVA Mihai Hura, din Ministerul Finantelor Publice (MFP), ca raspuns la posibilele

Asa cum am anuntat pe larg in numarul trecut, toate firmele cu cifra de afaceri anuala sub 500 de milioane lei vor putea opta, de anul viitor, pentru scutirea de la plata TVA, daca proiectul de lege TVA va fi aprobat de Parlament in formula propusa de Finante. Scutirea de la plata TVA a unui mare numar de firme va fi o chestiune de optiune, ne-a asigurat cu voce ferma directorul adjunct de la Politica si Legislatie TVA Mihai Hura, din Ministerul Finantelor Publice (MFP), ca raspuns la posibilele dezavantaje. Nu vom mai reveni asupra acestor aspecte. Subliniem numai ca doi factori sunt esentiali in decizia de a fi platitor sau nu de TVA. In primul rand, tipul de clienti; in al doilea rand, costurile.
Rambursarea TVA fara control ar putea fi marea schimbare a anului 2002, in materie fiscala. Proiectul de lege stabileste, la art. 23 alin. (1): „Rambursarea diferentei de taxa (ramasa dupa compensare) se efectueaza de organele fiscale teritoriale in termen de 30 de zile de la data depunerii cererii de rambursare, pe baza documentatiei stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice si a verificarilor efectuate de organele fiscale teritoriale”. La prima citire, s-ar parea ca nimic nu s-a schimbat. Cu toate acestea, intentia declarata a MFP este aceea de a introduce verificarile numai in situatii speciale. Normele de aplicare vor preciza acele cazuri in care „organele fiscale teritoriale vor efectua rambursari de taxa pe valoarea adaugata cu verificarea semestriala a documentatiei”, mai arata proiectul de lege.
Ministrul secretar de stat Gheorghe Oana preciza, inca din faza incipienta a noilor reglementari, ca fiscul va urmari cazierul fiscal al fiecarei firme. De altfel, Guvernul a promovat recent o ordonanta in acest sens. Urmarind antecedentele unei societati, explica ministrul Oana, fiscul va avea o lista neagra a celor suspectati de operatiuni dubioase. Directorul in MFP Mihai Hura accentueaza: „Completand cu alte elemente privind situatia financiara a firmei- cifra de afaceri, profit – si cu cererile anterioare, organele fiscale vor avea suficiente indicii pentru a putea evalua daca o cerere de rambursare este justificata sau daca ridica semne de intrebare”.
De cealalta parte a baricadei, expertii contabili pun degetul pe rana: legea stabileste ca sumele sa fie rambursate in maxim 30 de zile de la depunerea cererii, dar nu obliga. Nu sunt prevazute nici un fel de penalizari pentru fisc, de tipul majorarilor de intarziere, in cazul in care acesta taraganeaza procedura.
Nu putini sunt cei care au renuntat la facilitati din cauza procedurii extrem de birocratice. Un exemplu ar fi restituirea TVA la constructia de locuinte, care a avut cota zero pe hartie de la 1 ianuarie 2000. Oricum, aceasta facilitate a fost exclusa din actualul proiect al Legii TVA.
Vor beneficia in continuare de cota zero, in conditiile noului proiect de lege: exportul, transportul international, serviciile prestate de contribuabilii cu sediul in Romania pentru beneficiari din strainatate, serviciile turistice pentru strainatate, care se incaseaza in valuta, constructia de lacasuri de cult religios. Pentru operatiunile cotate „TVA zero”, furnizorii de bunuri si prestatorii de servicii au dreptul de deducere a taxei (scadere din datoria catre stat).
Vor fi scutiti de taxa: liber-profesionistii, unitatile de invatamant, documentatia tehnica si materialele de constructii destinate invatamantului de stat si particular, precum si aparatura, utilajele, publicatiile si dotarile pentru procesul didactic, tipariturile, vanzarea de manuale scolare si carti, exclusiv activitatea cu caracter de reclama si publicitate.    

Comisie soc anti-abuzuri de interpretare
Una dintre vestile bune cu privire la legislatia fiscala este aceea ca MFP va da o solutie de aplicare unitara a prevederilor, care lasa loc la interpretari. Comisia Centrala, constituita special in acest scop din 14 reprezentanti ai ministerului si condusa de secretarul de stat Gheorghe Oana, va emite solutii practice, care vor elimina eventualele interpretari abuzive din partea fiscului. Solutiile date de comisie au caracter de lege, nu se discuta.
Iata cateva din deciziile deja adoptate, in probleme punctuale:
1. Cesiunea de creanta intra sau nu in sfera de aplicare a TVA?
Raspunsul Comisiei: Nu. Transmiterea unui drept (cesiunea de creanta) nu este considerata prestare de servicii sau livrare de bunuri, in intelesul reglementarilor TVA, prin urmare nu intra in sfera de aplicare a taxei. Daca s-ar aplica TVA, ar fi vorba de o dubla interpretare.
2. In ce conditii pot aplica producatorii si comisionarii cota zero la contravaloarea exporturilor efectuate?
Cu conditia ca valuta sa fie incasata integral in Romania, atat producatorul, cat si comisionarul beneficiaza de cota zero, chiar daca intre ei decontarea nu se face in totalitate in valuta, ca urmare a unor situatii speciale. Exemplu: comisionarul incaseaza in valuta total, iar comitentul (producatorul) ii da dispozitie ca o parte din valuta sa ii fie transferata in lei (pentru a isi achita unele obligatii astfel contravaloarea unor servicii – materie prima, gaz, electricitate, CFR).
3. Certificat de zero. Ca raspuns la problemele ivite in obtinerea certificatului de cota zero in cazul obiectivelor finantate de fonduri nerambursabile, Comisia a emis o procedura care va fi aplicata unitar de directiile fiscale din tara.    

Ce prevede proiectul de lege

Art.6 – Sunt scutiti de TVA:
d) avocatii, notarii, executorii judecatoresti, orice alti liber-profesionisti autorizati, precum si persoanele fizice autorizate;
m) activitatile realizate, anual, de pana la 500 milioane lei inclusiv;
In situatia realizarii unor venituri superioare plafonului prevazut mai sus, contribuabilii devin platitori de TVA.
Dupa inscrierea ca platitori de TVA, nu mai beneficiaza de scutire chiar daca ulterior
realizeaza venituri inferioare plafonului.
Art. 23. (1) Rambursarea diferentei de taxa se efectueaza de organele fiscale teritoriale in termen de 30 de zile de la data depunerii cererii de rambursare.
(2) Pentru cazurile stabilite prin normele de aplicare a prezentei legi, organele fiscale teritoriale vor efectua rambursari de TVA cu verificarea semestriala a documentatiei.
(3) Rambursarea TVA se efectueaza lunar.
Art. 24. Prin normele de aplicare se stabilesc cazurile si conditiile in care, pentru anumite rambursari de TVA, organele fiscale teritoriale solicita constituirea de garantii personale sau solidare, in conditiile legii.