În ce condiţii se poate solicita rambursarea TVA de recuperat şi care este procedura de rambursare?
Corina Dragomir – Slatina

Conform prevederilor Codului fiscal, în situaţia în care taxa deductibilă aferentă achiziţiilor efectuate de către o persoană impozabilă, înregistrată în scopuri de TVA conform art. 153, este mai mare decåt taxa colectată aferentă operaţiunilor taxabile realizate de această persoană, rezultånd astfel un excedent în perioada de raportare, diferenţa poate fi solicitată la rambursare. Solicitarea se face prin bifarea casetei corespunzătoare din decontul de TVA din perioada fiscală de raportare, decontul fiind considerat în acest caz cerere de rambursare.

Prag minim

Persoana impozabilă nu poate solicita rambursarea soldului TVA de recuperat în cazul în care sumele sunt mai mici de 5.000 lei inclusiv. În această situaţie, soldul va fi reportat în decontul perioadei fiscale următoare, rambursarea putånd fi solicitată numai după cumularea u-nei sume mai mari de 5.000 lei. Prin excepţie, se poate solicita rambursarea TVA pentru sume mai mici de 5.000 lei doar în cazul în care persoana impozabilă a solicitat scoaterea din evidenţa persoanelor înregistrate în scopuri de TVA, ca urmare a desfaşurării exclusive de operaţiuni scutite fară drept de deducere sau ca urmare a încetării activităţii. 

În situaţia în care persoana impozabilă a solicitat rambursarea soldului TVA de recuperat, această sumă nu va mai fi preluată în decontul perioadei fiscale următoare, în contabilitate sumele fiind transferate într-un analitic distinct al contului 4424 „TVA de recuperat“ pentru care s-a depus cerere de rambursare.

Dacă TVA de recuperat nu a fost solicitată la rambursare, chiar dacă valoarea acesteia este mai mare de 5.000 lei, sumele respective vor fi reportate în decontul perioadei fiscale următoare.

Termen de depunere

Pentru rambursarea soldului sumei negative a taxei, decontul de TVA prin care se solicită rambursarea trebuie înregistrat la organele fiscale în termenul legal de depunere, în funcţie de perioada fiscală a contribuabilului. Persoanele impozabile care depun decontul de TVA după expirarea termenului legal de depunere vor prelua suma negativă în decontul perioadei fiscale următoare.

Conform Ordinului nr. 1.857/ 2007, solicitările de rambursare se soluţionează în ordinea cronologică a înregistrării lor la organul fiscal, în termen de maximum 45 de zile calendaristice de la data depunerii decontului cu opţiune de rambursare. Compartimentul de analiză de risc din cadrul administraţiei financiare va analiza solicitările de rambursare în vederea soluţionării. Procedura are ca scop încadrarea persoanelor impozabile în categorii de risc fiscal, în funcţie de comportamentul fiscal al acestora, precum şi în funcţie de riscul pe care acestea îl prezintă pentru administraţia fiscală. Astfel, în funcţie de gradul de risc pe care îl prezintă fiecare persoană impozabilă, deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugată cu opţiune de rambursare se vor soluţiona astfel:
• dacă riscul fiscal este mic, se va emite automat decizia de rambursare a TVA;
• dacă riscul fiscal este mediu, rambursarea se va face numai după o analiză documentară;
• dacă riscul fiscal este mare, rambursarea se va face în urma unei inspecţii fiscale anticipate.

Totuşi, chiar dacă rambursarea TVA se va face fără inspecţie fiscală anticipată în cazul riscului fiscal mic şi mediu, deciziile de rambursare emise sunt decizii sub rezerva verificării ulterioare, potrivit art. 90 din Codul de procedură fiscală.

Inspecţia fiscală

Pentru efectuarea analizei documentare, organele fiscale vor comunica în scris persoanei impozabile documentele pe care aceasta trebuie să le prezinte, data, ora şi locul întålnirii, precum şi numele persoanei din cadrul compartimentului de specialitate care se va ocupa de analiză. În vederea efectuării analizei documentare, compartimentul de specialitate poate solicita persoanei impozabile să prezinte jurnalele de vånzări şi de cumpărări, balanţele de verificare, contractele comerciale, facturi şi/sau documente vamale care să ateste exportul efectuat, după caz, documente care să ateste efectuarea unei investiţii, precum şi alte documente din care să rezulte suma solicitată la rambursare şi orice alte documente pe care organele fiscale le consideră necesare pentru justificarea rambursării. Documentele vor fi prezentate în original şi în copie şi trebuie să se refere la perioada din care provine suma negativă de taxă pe valoarea adăugată.

În urma efectuării acestei analize, deconturile cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare pentru care au fost justificate sumele solicitate la rambursare se aprobă, iar organele fiscale vor emite proiectul deciziei de rambursare a TVA. Termenul de soluţionare a cererii de rambursare este în acest caz de 30 de zile de la data prezentării documentelor, însă acest termen se poate prelungi în cazul în care organele fiscale solicită persoanei impozabile informaţii şi/sau documente suplimentare.

Dacă sumele solicitate la rambursare nu au putut fi justificate cu ocazia analizei documentare, decontul respectiv se încadrează la gradul de risc fiscal mare, în acest caz soluţionåndu-se cu inspecţie fiscală anticipată.

Deconturile cu opţiune de rambursare care au fost încadrate în categoria cu risc fiscal mare se vor transmite, în vederea soluţionării, către compartimentul cu atribuţii de inspecţie fiscală. După efectuarea inspecţiei fiscale, compartimentul cu atribuţii în acest domeniu va întocmi raportul de inspecţie fiscală şi, în cazul în care nu sunt stabilite diferenţe faţă de suma solicitată, se emite decizia de rambursare de către compartimentul de specialitate. În cazul în care TVA deductibilă sau colectată se modifică faţă de sumele înscrise în decontul de TVA, organele de inspecţie fiscală vor întocmi decizia de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare, această decizie avånd şi rolul de decizie de rambursare a TVA.

5.000 de lei este suma minimă pentru care poate fi solicitată rambursarea soldului TVA. Pentru sume mai mici, soldul va fi reportat în decontul perioadei fiscale următoare, rambursarea putånd fi solicitată numai după cumularea unei sume mai mari de 5.000 lei

DOAR CU INSPECŢIE

Indiferent de gradul de risc, rambursarea TVA se efectuează numai în urma inspecţiei fiscale, în cazul unor persoane impozabile care:

• au înscrise fapte în cazierul fiscal;
• au ca obiect principal de activitate şi îşi desfăşoară efectiv activitatea în domeniul producţiei şi/sau comerţului cu ridicata de băuturi alcoolice, tutun, petrol sau comerţ cu ridicata de animale vii;
• sunt persoane impozabile nou-înfiinţate;
• organele fiscale nu deţin toate datele necesare întocmirii fişei de calcul al standardului individual negativ;
• suma TVA colectată este mai mare decåt suma TVA deductibilă în perioada de referinţă;
• în decurs de 6 luni, au renunţat de cel puţin două ori la opţiunea de rambursare, după încadrarea la categoria de risc mediu sau mare;
• nu au niciun salariat;
• nu au bunuri imobile sau mobile în patrimoniu;
• sunt persoane impozabile despre care activitatea de inspecţie fiscală deţine informaţii că prezintă un risc fiscal mare;
• sunt persoane impozabile pentru care organul fiscal competent a aprobat ca perioadă fiscală semestrul sau anul calendaristic, potrivit prevederilor art. 1.561 alin. (7) din Codul fiscal şi ale pct. 80 alin. (2) din normele metodologice.

Lia Secareanu, Sef Departament Consultanta Fiscala si Audit, Contexpert Consulting