Land Rover a reușit ceea ce mulți credeau a fi imposibil: să „pună pe roți“ un vehicul compact, cu aspect și temperament de coupé, care pune la dispoziția posesorului toate atuurile unui SUV.
În segmentul SUV, termenul sex-appeal este sau mai degrabă era un nonsens. Odată cu apariția noului Range Rover Evoque, situația s-a schimbat radical, iar constructorii de vehicule sport-utility au primit un etalon pe care cu greu vor reuși să îl depășească. Desigur, capitolul design rămâne o arie în care subiectivismul e stăpân, iar opiniile pro și contra se pot așterne pe coli întregi de hârtie. La fel se întâmplă și în cazul noului Evoque: în timp ce unii, e drept, cei mai mulți, îl consideră frumos, avangardist și exclusivist, alții reclamă aerul „fițos, de Dorobanți“ și utilitatea limitată. Cert este că modelul, cel mai mic și mai ușor al gamei Range Rover, atrage privirile ca un magnet și stârnește pasiuni fulgerătoare.
SUV pentru… oraș
Odată ajuns pe scaunul şoferului, îţi dai seama că, în ciuda dimensiunilor neobişnuite pentru un Range Rover, aproape nimic din personalitatea brandului britanic nu a dispărut. Ba chiar a primit îmbunătăţiri. Nivelul de confort se situează la cote maxime, iar materialele cu care este tapetat habitaclul pot stârni invidia oricărui posesor de mașină de lux. E drept că la capitolul ergonomie ar mai fi fost câteva elemente de îmbunătățit. De exemplu, pentru a apăsa butonul care trezește la viață propulsorul, șoferul este nevoit să se aplece mult înainte. La fel și pentru a gestiona anumite funcții ale performantului ecran tactil. Asta pentru că, în cazul Evoque, designul pare să fi fost elementul primordial. Tot la capitolul puncte negative trebuie menționat și spațiul rezervat pasagerilor din spate (dacă vorbim de varianta Coupé, cea testată de Capital). Chiar dacă reușești să te strecori prin spatele scaunului din față, odată așezat pe banchetă observi că nici spațiul pentru picioare și nici înălțimea habitaclului nu îți permit mișcări ample. Dacă ai avut și nefericita idee de a comanda mașina fără plafon transparent panoramic, senzația de claustrofobie poate deveni supărătoare.
Trecând peste aceste inconveniente, mai mult sau mai puțin importante, viața la bordul SUV-ului Evoque se dovedește a fi extrem de plăcută. Sistemul audio-video performant, materialele plăcute la atingere și comportamentul rutier al mașinii nu dezamăgesc, iar suspensia fermă, care nu permite mașinii să se încline în viraje și nu transmite pasagerilor vibrațiile generate de micile denivelări sau gropi din carosabil asigură o călătorie confortabilă. Tot fermitatea suspensiei este cea care, în cazul frânelor bruște, oprește din fașă tendința caroseriei, atât de deranjantă la multe SUV-uri, de a se înclina către față. Sistemul de direcție răspunde prompt la comenzi, iar propulsorul diesel de 190 CP se dovedește suficient de puternic. Toate acestea par mai degrabă caracteristici ale unui coupé decât ale unui SUV. De fapt, la acest amănunt se poate rezuma întreaga filosofie a vehiculului: Evoque este mai mult un coupé decât un vehicul sport-utility, o mașină care se poate simți în largul său pe bulevardele marilor orașe și are, grație arborelui genealogic, ceva valențe off-road.
Preț britanic
Nu este un secret pentru nimeni că produsele „Made in UK“ au prețuri prohibitive, iar modelele Range Rover nu fac excepție de la regulă. Cel mai ieftin Evoque, 2.2 eD4 Pure – cinci uși, costă 35.824 euro, în timp ce varianta de top, 2.0 Si4 Coupe Prestige, are un preț de 53.816 euro. Iar concurenții direcți, dar mai puțin aspectuoși au prețuri mai mici: pentru un Audi Q3 trebuie să plătiți între 30.300 euro și 38.300 euro, iar pentru BMW X1 între 29.078 euro și 42.036 euro.
Rămâne de văzut dacă diferența de preț poate fi trecută cu vederea de către clienții care doresc cu ardoare să epateze.