Raport: Companiile din România preferă să deconteze în numerar cheltuielile de deplasare în interes de serviciu

Majoritatea companiilor din România preferă, în continuare, să deconteze în numerar cheltuielile de deplasare în interes de serviciu ale angajaţilor, în timp ce numai 6% dintre firmele autohtone au o procedură automată integrată în sistemul financiar pentru aprobarea deplasărilor, reiese din rezultatele unui studiu realizat de Mercury Research.

Potrivit cercetării, prezentată miercuri de Edenred România, în medie, 97% dintre angajaţii români călătoresc în ţară în interes de serviciu, iar 60% dintre aceştia efectuează plecări săptămânale. 
În ceea ce priveşte metodele de plată alese de companiile care trimit în deplasări angajaţii în scop profesional, studiul arată că 85% utilizează sistemul de plată cash, în timp ce 75% dintre acestea apelează la avans în numerar către angajaţi. De asemenea, puţin peste jumătate (54%) folosesc carduri de business, fie de debit, fie de credit pentru cheltuieli, în timp de aproape o treime (31%) mizează pe fondurile personale ale angajatului, cu decontare ulterioară. 

La capitolul procedurilor de aprobare a deplasărilor, 41% dintre companii nu deţin un sistem automat în acest sens, 40% au un sistem manual cu formulare printate, 13% un sistem automat, pe e-mail, şi numai 6% o procedură automată integrată în sistemul financiar. 
În acest context, studiul Mercury Research relevă că 80% din totalul companiilor din România aprobă deconturile prin formulare printate, 24% prin formulare Excel şi 12% printr-un program intern personalizat. 
Pe de altă parte, 82% dintre respondenţi au declarat că verifică şi controlează cheltuielile companiei prin colectarea manuală a facturilor şi verificarea manuală, iar 53% au menţionat că nu au raportare detaliată, în timp real, referitoare la rulajul de bani pentru avansuri de călătorie sau la sumele cheltuite. 
Conform sursei citate, puţin peste jumătate dintre managerii companiilor au afirmat că au o procedură internă de gestionare a cheltuielilor de călătorie, în timp ce 27% dintre cei chestionaţi au admis că merg pe încrederea angajaţilor. 
Studiul privind modul în care companiile din Româna gestionează cheltuielile efectuate de către angajaţi a fost realizat de Mercury Research pe un eşantion de 446 de companii din zona urbană, cu cel puţin 10 angajaţi şi o cifră anuală de afaceri de 100.000 de euro. 

Edenred, unul dintre cei mai importanţi jucători de pe piaţa emitenţilor de bonuri de masă, este activ în România din anul 1998, când funcţiona sub denumirea juridică de Accor Services. Compania este prezentă, pe plan local, cu şapte tipuri de soluţii: Ticket Restaurant – tichete de masă pe suport de card şi hârtie, Ticket Cadou – tichete cadou, Ticket Asist – tichete sociale, Compliments – card de cadouri, Ticket Vacanţă – vouchere de vacanţă, Ticket Creşă – tichete de creşă şi Ticket Medica – tichete de îngrijire medicală. 
În prezent, în România, peste 35.000 de companii folosesc tichetele emise de Edenred, pentru a-i recompensa, motiva şi fideliza pe cei 1,5 milioane de salariaţi ai lor. 

Sursa: Agerpres