Raport ONU: România a vândut arme pentru terorişti unui traficant internaţional

Cum este posibil ca un traficant de arme notoriu să încheie contracte cu companii de apărare din România şi Bulgaria, în condiţiile în care aceste ţări au fost acceptate ca membre ale Uniunii Europene, întreabă un raport al Institutului Naţiunilor Unite pentru Cercetarea Dezarmării. Raportul UNIDIR arată că Romarm, firmă din Bucureşti, care administrează toate fabricile de armament, controlată de stat, a vândut armament traficantului internaţional de arme Monzer

Cum este posibil ca un traficant de arme notoriu să încheie contracte cu companii de apărare din România şi Bulgaria, în condiţiile în care aceste ţări au fost acceptate ca membre ale Uniunii Europene, întreabă un raport al Institutului Naţiunilor Unite pentru Cercetarea Dezarmării.

Raportul UNIDIR arată că Romarm, firmă din Bucureşti, care administrează toate fabricile de armament, controlată de stat, a vândut armament traficantului internaţional de arme Monzer al Kassar în 2007. Armamentul urma să ajungă în mâinile unei organizaţii teroriste din America de Sud şi avea să fie finanţat din venituri obţinute prin traficul cu droguri. Operaţiunea era însă pusă la cale de autorităţile americane, care l-au condamnat pe Kassar la începutul acestui an la 30 de ani de închisoare.

Monzer al Kassar (detalii aici) a cumpărat arme de la Romarm pentru a le vinde Forţelor Armate Revoluţionare din Columbia (FARC), considerat drept grup terorist de către Columbia, SUA, Canada şi UE. Grupul este considerat cel mai mare furnizor de cocaină din lume.

Traficantul a fost găsit vinovat de sistemul de justiţie din SUA, în februarie 2009, după o lungă operaţiune de cumpărare supravegheată, controlată de agenţi sub acoperire ai Administraţiei SUA de control al drogurilor (DEA), derulată inclusiv pe teritoriul României, începând din 2007. Autorităţile din America au găsit, chiar asupra lui Kassar, o copie după un contract de livrare armament încheiat între Romarm şi o firmă din Anglia – Trawl Services Limited, firmă care intermedia livrările de armament din România.

Agentul DEA William Brown, susţine, în declaraţiile date în faţa Curtii din New York, că Monzer al Kassar a primit peste 400.000 de dolari pentru contractul de armament, fonduri care erau prezentate ca fiind bani obţinuţi din comerţul FARC cu droguri, însă care de fapt erau bani proveniţi din conturi sub acoperire DEA. „Al Kassar a contactat în mod repetat furnizorii de arme din Bulgaria şi România şi a călătorit în aceste ţări pentru a finaliza aranjamentele de procurare a armelor pentru FARC,” a declarat Brown.

Comenzi de AKM-uri

Conform agentului DEA, operaţiunea de cumpărare supravegheată prevedea achiziţionarea de către FARC a 4.350 puşti de asalt AKM, 3.350 puşti de asalt AKMS, 200 puşti de asalt RPK, 50 de puşti sniper Dragunov, 500 de pistoale Makarov, 2 milioane de gloanţe, 120 lansatoare de rachete RPG, 1.650 de grenade PG-7V si 2.400 grenade de mână RGO-78.

Aceste arme erau destinate, pe hârtie, guvernului din Nicaragua şi trebuiau expediate către Surinam.

Agenţii sub acoperire americani au trimis sume mari de bani către conturile bancare controlate de Kassar. Documentele autorităţilor americane arată clar că Kassar a negociat cu Romarm şi alte companii de armament pentru a adăuga la tranzacţie şi rachete sol-aer SA-7, SA-16 şi SA-18.

Brown a declarat că, după spusele lui Kassar, acesta s-a întâlnit cu fabricanţii de armament din România pe 11 mai 2007. În timpul călătoriei sale în Bulgaria şi România, Kassar a primit liste de preţuri de la compania bulgară de arme Armitrans şi de la compania românească Romarm.

Romarm nu a vrut bani gheaţă

O parte din armele procurate de Kassar au fost cumpărate de la Romarm. Agentul american menţionează că Monzer al Kassar, care se găsea la momentul respectiv în România, spunea că producătorul de armament era „supărat” pentru că traficantul le promisese bani pentru tranzacţie. Agentul DEA i-a spus lui Kassar că FARC are 3.5 milioane de euro în România care pot fi furnizate fabricantului de arme, însă Kassar a spus că fabricantul român de arme nu vrea să primească bani gheaţă şi că trebuia să se găsească un alt tip de aranjament de plată.

Datorită întârzierilor de plată, Kassar însuşi a trebuit să plătească din propriul buzunar o parte din bani fabricantului român de arme.

Kassar urmărea un profit de 1.085.000 dolari

Kassar a folosit un intermediar pentru a procura armele şi muniţia de la Romarm. Acest intermediar era Milan Djurovich de la Trawl Services Limited, o companie înregistrată în Regatul Britanic, dar cu sediul real în Belgrad, Serbia.

Documente găsite în posesia lui al Kassar indică faptul că Milan Djurovich s-a folosit şi de o companie numită Transtrade GmbH. Licenţa României de export C32.7515 din 16 mai 2007 acordată către Romarm raportează că broekrul trazancţiei a fost Trawl services Ltd.

O copie a contractului dintre Trawl Services şi Romarm a fost găsită în posesia lui Kassar. Notele scrise de mână de pe verso-ul documentului arată profitul pe care Kassar intenţiona să îl facă. Djurovich urma să cumpere o armament de la Romarm în valoare de 607.000 de dolari, pe care acesta urma să le vândă lui Abu Munawwar (al Kassar) pentru 920.000 de dolari, iar al Kassar intenţiona să vândă mai departe armele către FARC pentru 2.005.000 dolari.

Traficant notoriu, dar autorităţile române nu s-au sesizat

Monzer al Kassar a fost menţionat în numeroase rânduri ca făcând parte din tranzacţii ilicite cu armament. Numele lui este menţionat în trafic de arme în Nicaragua, Argentina, Croatia, Ecuador şi Somalia.  
  
Codul de conduită al UE privind exportul de arme conţine opt criterii pe care toate statele membre trebuie să le respecte când aprobă un export de armament. Pe scurt, criteriile codului interzic exportul de armament în zone unde există un risc ridicat de a exacerba abuzuri ale drepturilor omului sau conflictele armate,  precum şi unde exportul de armament ar putea contribui la promovarea actelor de terorsim. Codul prevede de asemenea ca armele să nu fie exportate într-o ţară de unde ar putea fi reexportate către destinaţii unde ar avea efectele menţionate.

În decembrie 2008, codul de conduită a devenit obligatoriu pentru toate statele membre. Acest cod acoperă şi activităţile de brokeraj de armament din UE, cerând statelor membre să împărtăşească informaţii despre brokerii de armament din UE şi să controleze exporturile în mod adecvat.

Deocamdată, autorităţile tac

Romarm, firma românească ce grupează toţi producătorii de armamament, se află în subordinea Ministerului Economiei, care nu a răspuns până acum solicitărilor noastre privind un punct de vedere. Nici Aurel Cazacu, fostul secretar de stat care se ocupă de industria de apărare nu a spus mai multe, pe motiv că, în perioada în care s-ar fi făcut tranzacţiile, Romarm ar fi fost în sobordinea AVAS. Cazacu, persoană care cunoaşte îndeaproape piaţa armamentului, dată fiind experienţa în domeniu (fost şef la Romarm şi Romtehnica), spune că n-a auzit  nici de Kassar şi nici de firma Trawl Services, pe care Kassar ar fi folosit-o ca intermediar în afacerile cu firma românească.

Nici AVAS nu a formulat un punct de vedere, instituţia menţionând că toate societăţile din industria de apărare care au fost în trecut în subordinea ei s-au întors, cu dosare cu tot, la Economie. De asemenea, Agenţia Naţională de Control a Exporturilor (ANCEX), care avizează toate exporturile de armament ale României nu a formulat încă un răspuns la solicitarea noastră. Vom reveni cu poziţia autorităţilor, imediat ce va fi disponibilă.

UPDATE: Romarm recunoaşte contractul, spune că l-a reziliat

Ministerul Economiei confirmă existenţa contractului de livrare de armament, dar susţine că destinatar nu era o organizaţie teroristă iar contractul a fost reziliat fără ca armamentul să fie livrat. De asemenea, instituţia nu comentează informaţiile oficialului american, preluate în raportul ONU.

Vă prezentăm în continuare, integral, conţinutul punctului de vedere, aşa cum a fost remis redacţiei.

In legatura cu subiectul abordat in data  27 octombrie a.c. in editiile on line ale publicatiilor Capital si Evenimentul zilei si preluate de agentiile de presa, Biroul de presa al Ministerului Economiei face urmatoarele precizari, pe baza informatiilor furnizate CN ROMARM SA :

• In anul 2007 CN ROMARM SA a semnat un contract de export cu firma Trawl Services Ltd, firma inregistrata legal in Marea Britanie, pentru livrarea unor produse din nomenclatorul de fabricatie al companiei, avand ca destinatar final declarat Politia Nationala din Republica Nicaragua.
• In baza documentelor prezentate de firma Trawl Services Ltd. si depuse la ANCEX, conform procedurilor legale, a fost obtinuta licenta de export, pe care ANCEX a revocat-o in scurt timp.
• In perioada de valabilitate a licentei nu s-a efectuat nicio operatiune de export. Partenerul extern nu a efectuat nicio plata pentru produsele contractate, deci nu s-au respectat termenii generali ai contractului, acesta neintrand in vigoare.
• In concluzie, CN ROMARM SA : 

-nu a livrat niciun produs in baza acestui contract pe relatia Nicaragua.
-nu a negociat si nu a transmis nicio lista de preturi lui Monzer Al Kassar.
-nu a incheiat nicio tranzactie comerciala cu Monzer Al Kassar

• Nu comentam informatia furnizata de agentul DEA.
Mentionam ca in anul 2007 CN ROMARM s-a aflat sub autoritatea AVAS.

DETALII:
Click aici pentru a downloada întregul raport UNIDIR.

Citeşte şi Cine este traficantul de arme cu care au făcut românii afaceri.