Alina Gorghiu, clarificări privind decizia CCR
Alina Gorghiu, fostul ministru al Justiției, a reacționat rapid după ce a fost publicat raportul Comisiei de la Veneția privind anularea alegerilor prezidențiale din 24 noiembrie 2024. Ea a spus că decizia CCR a fost luată ținând cont de situația excepțională din acel moment.
Raportul Comisiei confirmă faptul că soluția CCR de a anula alegerile prezidențiale a fost competența instanței de control constituțional, chiar dacă au existat voci care au contestat acest drept. Decizia a fost influențată de informațiile din CSAT legate de posibila viciere a rezultatului procesului electoral de către unii dintre competitori, context la care face referire și Comisia de la Veneția.
Pașii făcuți de statul român pentru a asigura transparența în publicitatea online în timpul campaniilor electorale. Statul român a reglementat deja modul de realizare a publicității online în aceste campanii prin acte normative adoptate recent. Procedura trebuie să fie una transparentă. Platformele de social media trebuie să colaboreze cu autoritățile pentru a asigura transparența totală cu privire la publicitatea politică și sponsorii săi.
Privind alegerile prezidențiale din mai 2025, Alina Gorghiu a spus că se așteaptă la o campanie dificilă, cu provocări multiple, însă raportul recent clarifică multe dintre aspectele controversate. Ar trebui să fie posibilă contestarea rezultatelor alegerilor în cazul în care drepturile electorale, libertățile și interesele au fost încălcate de stat sau de actori electorali publici și privați, dar și în cazul influenței mass-media și, în special, a social media, inclusiv a celor sponsorizate și finanțate din străinătate.
„Raportul Comisiei de la Veneția confirmă ca soluția CCR de anulare a alegerilor prezidențiale este atributul instanței de control constituțional, chiar dacă au fost voci care i-au contestat acest drept. Decizia CCR a fost luată ținând cont de situația excepțională din momentul respectiv, generată de informațiile din CSAT legate de vicierea rezultatului procesului electoral din partea unuia din competitori în alegerile prezidențiale, context la care face referire expres și Comisia de la Veneția.
Statul român a reglementat deja modul de realizare a publicității online în campaniile electorale prin acte normative adoptate recent. Procedura trebuie să fie una transparentă, iar platformele social media trebuie să colaboreze cu autoritățile pentru o transparență totală privitoare la publicitatea politică și sponsorii acesteia.
Mă aștept la o campanie grea, cu provocări multiple, însă raportul de astăzi clarifică multe din cele întâmplate: “Ar trebui să fie posibilă contestarea rezultatelor alegerilor pe baza încălcării drepturilor electorale, libertăților și intereselor de către stat, actori electorali publici și privați, precum și pe influența mass-media și, în special, a social media, inclusiv a celor sponsorizate și finanțate din străinătate.”
Comisia de la Veneția confirmă faptul ca CCR avea dreptul să ia această hotărâre de anulare a alegerilor. Și sper ca această controversă să rămână de domeniul trecutului pentru a putea să ne concentrăm pe un proces electoral corect și transparent la alegerile prezidențiale din mai 2025”, a precizat ea.
Nicușor Dan susține decizia Comisiei de la Veneția
Nicușor Dan, primarul general al Capitalei și candidat la alegerile prezidențiale, este de acord cu decizia Comisiei de la Veneția. Din punctul său de vedere, este nevoie de mai multe informații pentru a explica decizia CCR. El crede că este foarte important ca majoritatea românilor să fie convinși că această măsură a fost justificată.
Deși se știe că a fost o campanie costisitoare, care a implicat milioane sau chiar zeci de milioane de euro, ar trebui să vedem dovezi clare de plăți, nu doar cele câteva sute de mii de euro pe care le-au raportat autoritățile.
„Este foarte, foarte important ca românii să fie convinși – cei mai mulți dintre ei – că această măsură a fost una justificată. Și atunci, bineînțeles, că există informații care sunt la interferența între secrete și publice. Trebuie extrase dintre ele acelea care să fie făcute publicității, astfel încât ele să convingă.
Și în cazul ăsta, particular, știm despre ce este vorba. Adică toți specialiștii spun că a fost o campanie care a costat milioane sau poate zeci de milioane și noi ar trebui să vedem niște dovezi de plăți, mai mult decât cele câteva sute de mii de euro pe care le-am avut”, a zis edilul Capitalei.