RAR clarifică situația: Când schimbăm anvelopelor de iarnă cu cele de vară

Registrul Auto Român (RAR) a transmis o clarificare importantă privind schimbarea anvelopelor de iarnă cu cele de vară. Conform RAR, legislația nu prevede o dată fixă pentru această înlocuire, iar decizia trebuie luată în funcție de condițiile meteo și de siguranța rutieră.

Contrar informațiilor vehiculate anual, RAR subliniază că nu există o obligație legală de a monta sau demonta anvelopele de iarnă într-o anumită perioadă a anului. În același timp, utilizarea acestora este obligatorie doar atunci când drumul este acoperit cu zăpadă, gheață sau polei.

Primăvara calendaristică nu impune schimbarea cauciucurilor, iar șoferii care aleg să circule cu anvelope de iarnă în afara sezonului rece nu riscă sancțiuni. De asemenea, acestea nu constituie un motiv de respingere la Inspecția Tehnică Periodică (ITP), atât timp cât respectă dimensiunile omologate și nu sunt uzate excesiv.

„Data din calendar nu este un indicator pentru schimbarea anvelopelor de iarnă cu cele de vară! Așa cum la începutul sezonului rece circulă tot felul de informații menite să provoace confuzie, fenomenul reapare odată cu venirea primăverii

Trebuie să știți că, așa cum legea nu prevede o dată limită de la care autovehiculele trebuie dotate cu anvelope de iarnă, NU este prevăzut niciun termen până la care acestea trebuie înlocuite cu cele de vară.

Altfel spus, primăvara calendaristică nu aduce obligația de a renunța la cauciucurile destinate sezonului rece”, transmite RAR într-o postare pe Facebook.

În cazul anvelopelor all-season, RAR atrage atenția că această denumire este strict comercială și nu garantează automat că un astfel de cauciuc este omologat pentru utilizarea pe timp de iarnă.

Conform legislației românești, anvelopele care îndeplinesc cerințele pentru sezonul rece sunt marcate cu M+S, M.S. sau M&S (mud & snow – noroi și zăpadă).

Recomandarea specialiștilor pentru schimbarea anvelopelor

RAR recomandă schimbarea anvelopelor de iarnă atunci când temperaturile rămân constant peste 7-8 grade Celsius pentru o perioadă mai lungă. Motivul principal este faptul că anvelopele de iarnă devin mai puțin eficiente la temperaturi ridicate și se uzează mai repede, ceea ce afectează siguranța și crește consumul de combustibil.

„Recomandarea noastră este să nu circulați cu anvelopele de iarnă după ce temperaturile s-au stabilizat la peste 7-8 grade Celsius o perioadă mai lungă de timp, deoarece eficiența acestora scade la temperaturi înalte, iar uzura este mai accentuată”, spune specialiștii RAR.

Pentru a evita riscurile asociate uzurii anvelopelor, șoferii sunt sfătuiți să verifice periodic adâncimea benzii de rulare.

  • Anvelopele noi au o bandă de rulare cu o înălțime de 9-11 mm.
  • Dacă uzura ajunge sub 4 mm, cauciucul își pierde aderența optimă și trebuie înlocuit.
  • Prezența liniilor de ghidaj transversale aproape de suprafața anvelopei indică un grad avansat de uzură.

Începând cu anul 2025, șoferii care folosesc anvelope all-season într-o stare avansată de uzură vor risca sancțiuni severe. Amenda poate depăși 4.000 de lei, iar în caz de nerespectare a noilor norme privind tipul și uzura anvelopelor, autoritățile pot reține certificatul de înmatriculare până la remedierea problemei.