Registrul Auto Roman estimeaza ca anul viitor vor fi introduse in tara circa 500.000 de ani second hand din Uniunea Europeana, a declarat Flavius Campeanu, director tehnic in cadrul Registrului.

Potrivit acestuia, pana la sfarsitul acestui an, in Romania vor fi aduse alte 300.000 de masini second hand, dintre care 200.000 au ajuns in ultimele 3 luni. Reprezentantul RAR a adaugat ca din cauza masinilor second hand aduse in tara, procentul vehiculelor noi a scazut cu 32% de la 1 iulie si pana acum fata de perioada similara a anului tecut. Potrivit lu Campeanu, peste 50% din parcul auto national se incadreaza in categoria non-euro, fiind produse inainte de 1992.

Dintre acestea, intre 13% si 15% au fost respinse la verificarile tehnice din cauza defectiunilor sau a depasirii normelor de poluare. La acestea se mai adauga un procent de 8% din reveniri, acestea fiind respinse anterior de catre RAR. Din totalul acestor respingeri, un procent de 6-7% sunt datorate depasirii normelor de poluare.

„Majoritatea muncitorilor romani care lucreaza in UE obisnuiesc sa aduca in tara masini pentru aproape toata familia. De exemplu, in nordul tarii, RAR inregistreaza foarte multe astfel de solicitari pentru inspectia masinilor ce valoreaza inntre 200 si 500 de euro. Astfel, programarile pentru inspectie au ajuns in zona de nord a tarii chiar si la 60 de zile”, a explicat Campeanu.

El a atras atentia faptului ca vehiculele polueaza si dupa iesirea lor din uz, foarte intalnit fiind cazul masinilor abandonate pe marginea strazii ce raman acolo pentru ani de zile.

Pe de alta parte, Flavius Campeanu a declarat ca RAR a initiat un proiect legislativ conform caruia vehiculelor mai vechi de 7 ani sa li se efectueze ITP-ul o data pe an, spre deosebire de perioada de doi ani in vigoare la momentul actual. Campeanu a precizat ca aceasta prevedere a functionat si in 2000, insa nu a rezistat mai mult de un an, din cauza divergentelor politice.

RAR a inaintat aceasta propunere Ministerului Mediului, Ministerului Dezvoltarii, Ministerului Economiei si Ministerului Turismului, care in opinia lui Campeanu trebuie sa poarte discutii comune pentru promulgarea unui act normativ in acest sens.