Republica Moldova, ultimul loc în Europa în privința calității drumurilor
În 2024, Republica Moldova ocupă ultimul loc în Europa în ceea ce privește calitatea drumurilor, cu un scor de 2,6 puncte. Deși s-a înregistrat o scădere a ratei deceselor în accidente rutiere de la 10,0 la 8,3 decese la o sută de mii de locuitori între 2018 și 2022, calitatea infrastructurii rămâne o problemă majoră.
Drumurile urbane sunt cele mai periculoase, în special șoseaua Chișinău – Orhei – Bălți, care a înregistrat un număr semnificativ de accidente mortale, transmite anticoruptie.md.
Viteza excesivă este principala cauză a accidentelor rutiere și a deceselor rezultate din acestea, ponderea acesteia crescând de la aproape 26% în 2018 la 35,5% în 2022. Conform datelor Poliției, viteza a fost responsabilă pentru aproape 53% din totalul deceselor în accidente rutiere.
Numărul copiilor implicați în accidente rutiere a crescut cu 29% între 2018 și 2022, ajungând la 480 în 2022. Moldova înregistrează o rată a deceselor de copii în accidente rutiere de trei ori mai mare decât media europeană.
Probleme sistemice și lipsa unei strategii naționale
Republica Moldova nu dispune de o strategie națională pentru siguranță rutieră, iar legislația actuală privind siguranța traficului rutier este depășită. Este necesară elaborarea unui nou cadru legal și instituirea unei autorități competente pentru gestionarea centralizată a siguranței rutiere, inclusiv monitorizarea școlilor auto și a infrastructurii rutiere.
Moldova nu aplică sistemul de cerințe de siguranță rutieră „Safe System – Vision Zero”, adoptat de țări precum Suedia și Țările de Jos. Acest concept recunoaște că accidentele rutiere sunt inevitabile, dar decesele și rănirile grave pot fi prevenite printr-o combinație de măsuri pe mai multe niveluri, adaptate la vulnerabilitățile umane.
Educația și conștientizarea siguranței rutiere
Poliția și organizațiile de profil din Republica Moldova au obținut rezultate bune în educarea și conștientizarea siguranței rutiere printre copii, dar lipsesc politicile și finanțările de stat necesare pentru susținerea acestor eforturi. Este esențială continuarea activităților de conștientizare în școli, susținute de un angajament ferm din partea Ministerului Educației și Cercetării.
Doar 57% din vehiculele înmatriculate în Moldova sunt supuse inspecției tehnice anuale, ridicând semne de întrebare asupra stării tehnice a flotei auto. Statul nu reglementează și nu controlează adecvat importul de autovehicule avariate și activitatea stațiilor de reparație auto, ceea ce reprezintă un risc major pentru siguranța rutieră.
Numărul conducătorilor auto depistați sub influența alcoolului în Republica Moldova a crescut, atingând 1.783 de cazuri în 2022. Deși programul probațional antialcoolic și antidrog a avut un impact pozitiv, este necesară o evaluare minuțioasă și preluarea bunelor practici din alte state pentru îmbunătățirea acestui mecanism.
Implementarea serviciului 112 și a serviciului de intervenții în caz de accidente a contribuit semnificativ la reducerea numărului de decese în accidente rutiere. Continuarea îmbunătățirii acestui serviciu este esențială pentru creșterea siguranței rutiere.