În luna aprilie, preţurile de consum din Japonia au înregistrat cel mai mare ritm de creştere din ultimii 23 de ani din cauza majorării impozitului pe vânzări, potrivit BBC.
De la data de 1 aprilie 2014, Guvernul a crescut taxa pe vânzări de la 5% la 8%, ceea ce a dus la scăderea consumului şi a vânzărilor din retail.
În luna aprilie, indicele preţurilor de consum a crescut la 3,2% în aprilie faţă de aceeaşi perioadă din 2013, bătând chiar şi previziunile analiştilor care se aşteptau la o creştere a indicelui la 3,1%.
Situaţia actuală a preţurilor afectează consumul şi suspendă afacerile, pentru că firmele se aşteaptă ca preţurile să scadă pentru a încheia anumite înţelegeri.
Japonia se luptă cu deflaţia şi cu preţurile de mai bine de 20 de ani, iar economiştii se aşteaptă ca finalul acestui ciclu să fie soluţia pentru revigorarea economiei.
Guvernul Japoniei a luat mai mute măsuri în ultimele luni astfel încât să schimbe tendinţa din piaţă, şi a stabilit o ţintă pentru rata inflaţiei de 2%. Măsurile au început să aibă impact asupra preţurilor de consum într-o ţară în care preţurile nu crescuseră de 11 luni la rând.
Speranţa este că o dată ce preţurile cresc, companiile şi consumatorii vor cheltui şi nu vor mai sta în expectativă. Dar au exista unele preocupări cum că o inflaţie mai ridicată ar putea declanşa un declin al cheltuielilor. Potrivit unor date publicate vineri, cheltuielile unei gospodării au scăzut cu 4,6% în aprilie, faţă de aceeaşi perioadă din 2013. Urmată de o scădere de 4,4% în vânzările din retail.
Cu toate acestea, analiştii spun că declinul consumului a avut loc din cauza consumatorilor care s-au grăbit să facă cumpărături înainte de creşterea impozitului. Fenomen ce a avut loc în luna martie, când vânzările au crescut cu 11%, astfel înregistrându-se cea mai mare creştere din martie 1997.
„Cum era de aşteptat, consumul a scăzut în luna aprilie, dar acest lucru nu va afecta recuperarea economiei, ce este în curs de desfăşurare” , a spus Martin Schulz, reprezentant al Institutului de Cercetare Fujitsu.
Shulz a mai spus că atât cheltuielile din consum, cât şi vânzările din retail vor începe să crească în a doua jumătate a anului. Acesta a mai spus că Guvernul ar trebui să introducă nişte reforme în sectoarele importante ale economiei pentru o recuperare sustenabilă pe termen lung.