voturile romanilor a fost dublata de o competitie pe puncte de rating intre principalele posturi TV. Daca in batalia electorala se pot lansa acuze de frauda, lovituri sub centura, campanii murdare, in cea de-a doua nici nu poate fi vorba de autobuze cu „audienta”, ratinguri anulate, liste cu puncte de rating suplimentare sau telespectatori „traseisti”. Sondajele de audienta arata clar cine castiga in batalia TV. Totusi, ce au avut in comun cele doua „conflicte”? Intervalul orar 20,55 – 21,15, cand au fost anuntate rezultatele sondajelor la iesirea de la urne (asa numitele exit-poll-uri), a fost cel mai fierbinte sfert de ora, atat pentru politicieni si telespectatori, cat si pentru televiziuni. In acest interval, audientele principalelor posturi au fost aproape duble fata de restul serii, dominate de dezbateri. Potrivit sondajelor, peste 6,5 milioane de alegatori din Romania (persoane peste 18 ani) au urmarit la televizor rezultatele exit-poll-urilor, din care 3,6 milioane din mediul urban. Parcurgand minut cu minut sfertul electoral se constata ca nici unul dintre principalele posturi nu a avut o constanta a audientei, ceea ce arata ca telespectatorii au „incins” telecomanda, trecand de pe un canal pe altul. In ciuda acestei „foieli”, Antena 1 a avut in medie cea mai buna audienta in mediu urban (1,3 milioane de telespectatori pe minut), urmata de TVR1 (1,2 milioane de telespectatori pe minut). Performantele celor doua posturi pot fi legate de faptul ca au avut exit-poll-uri comandate. Pro TV s-a multumit sa le citeze pe amandoua, iar audienta lui a fost sub cele doua: 1,04 milioane de telespectatori pe minut. Varful de audienta a fost inregistrat de Antena 1, la ora 21,04, cand pe postul lui Dan Voiculescu s-au uitat 1.647.000 de oraseni. Desi nu se poate intrece cu cei trei „colosi”, Realitatea TV, ca post de nisa, a avut audiente aproape de trei ori mai mari decat generalistele Prima TV, B1 TV si National TV, cu o medie de 175 de mii de telespectatori pe minut si cu un varf de 236 de mii, atins la 21,14.Daca sfertul de ora fierbinte a fost folosit de televiziuni pentru a atrage telespectatorii, intervalul precedent, 20,45 21, a fost fructificat pentru a scoate bani din publicitate, pe fondul asteptarii rezultatelor exit-poll-urilor. Astfel, numai in aceste 15 minute, patru posturi au difuzat 60 de spoturi publicitare: 23 – Prima TV, 15 – Realitatea TV, 13 – Pro TV si 9 la Antena 1. Dupa iuresul din exit-poll-uri, televiziunile au continuat sa se bata in dezbaterile politice. Rating-urile au scazut drastic dupa ora 22 la majoritatea posturilor. Exceptie face Realitatea TV, unde audienta in intervalul 22,00-23,00 s-a dublat fata de ora precedenta, ajungand la o medie pe minut de 478 de mii de telespectatori. Dezbaterile in care a fost invitata crema analistilor politici, dar si Traian Basescu versus Dan Nica, au adus o performanta nesperata pentru Realitatea TV: o cota de piata medie de 9,6% in intervalul 21,00-24,00. Uluitor, intre orele 23,00 24,00, cu o cota de piata de 14%, Realitatea TV a lasat in urma Antena 1 (8,6%) si TVR1 (5,7%), televiziuni care se pregateau de culcare!Seara electorala TV (orele 21,00 – 24,00) a fost castigata de Pro TV, cu o cota de piata medie in orase de 16,6%, urmat de Antena 1 (13,9%), TVR1 (12,8%) si Realitatea TV (9,6%). Intrarea Nasului s-a simtit pe B1 TV. Desi postul a avut intre 21,00-24,00 o cota medie de 3,5%, dupa inceperea emisiunii, cota de piata a crescut la aproximativ 4,5%.Analiza structurii publicului arata diferente intre telespectatorii care au vizionat emisiunile speciale. Astfel, cea mai mare parte a publicului care s-a uitat la Nasul a provenit din Bucuresti (22,2%), in timp ce Jurnalul Special TVR1 a avut cel mai mare succes la publicul din orasele mici si a fost preferat in special de femei. Postul public a atras cei mai multi pensionari. „Democratia la romani” (Realitatea TV) a atras cei mai multi telespectatori cu studii superioare si absolventi de facultate. La polul opus s-a situat Pro TV Special, care a avut cea mai slaba reprezentare in randul celor cu studii inalte. Totusi, Pro TV Special s-a remarcat cu cei mai tineri telespectatori si cu un procentaj foarte bun in randul celor cu varste cuprinse intre 31 si 50 de ani.
Cele mai vizionate posturi in seara electorala*
Podiumul audientelor a fost asemanator cu al unei zile obisnuite. Aceiasi Pro TV, Antena 1 si TVR1. Surpriza a venit de la Realitatea TV, care a fost la doar trei procente de cota de piata dupa canalul public. Intrat recent in sondajele de audienta, OTV s-a prezentat onorabil, dar sub „ratingurile aruncate la plezneala” de Dan Diaconescu, inainte ca postul sa fie masurat. Seara alegerilor a fost bogata si in publicitate, cu 358 de spoturi difuzate, cei mai importanti clienti in intervalul orar 21 24 la 28 noiembrie fiind Procter&Gamble (29 de sporturi), Domo (17), Orange (11), Prodal 94 si Kraft Foods (cate 10).