Ravinder Takkar, Vodafone: „Admir apetitul românilor pentru tehnologie”

Vodafone România a lansat servicii inovatoare anul acesta, iar pentru anul viitor CEO-ul și președintele Ravinder Takkar şi-a propus să continue dezvoltarea reţelei 4G şi să aducă toţi românii pe internet

Vodafone a avut un an plin de lansări, inclusiv numirea unui nou CEO în persoana americanului de origine indiană Ravinder Takkar. Operatorul a lansat anul acesta mai multe servicii precum M-Pesa, un serviciu prin care clienţii pot trimite şi primi bani sau face plăţi cu ajutorul telefonului mobil, fără a avea nevoie de un cont bancar, serviciul de recunoaștere automată a vorbirii pentru abonaţi, VoLTE,  soluţie care foloseşte reţelele de date 4G pentru a transmite traficul de voce şi, cel mai important, Supernet, o inovație în utilizarea serviciilor de internet mobil, care asigură viteze ridicate, stabilitate și protecție. Ravinder Takkar, 45 de ani, care a preluat de la 1 mai funcţia de CEO al Vodafone România, consideră că reţeaua performantă este unul dintre punctele forte ale operatorului, iar anul viitor se va insista pe dezvoltarea serviciilor 4G+.

„Anul acesta, am înregistrat un progres semnificativ în ceea ce priveşte penetrarea telefoanelor mobile inteligente pe piaţă, ca urmare a strategiei noastre de a pune un smart­phone în mâna fiecărui român, iar traficul de date a cunoscut o creştere puternică. Vodafone a continuat să dezvolte serviciile 3G, 4G şi 4G+, iar în prezent acoperim 45% din populaţie cu servicii 4G, repectiv 81% din populaţia urbană“, a declarat Ravinder Takkar. Vodafone şi-a propus să crească numărul de site-uri 4G astfel încât până în luna martie a anului viitor să fie acoperită 70% din populaţia urbană, iar un an mai târziu, acoperirea reţelei 4G să fie de 100%.

Dacă în prima fază Vodafone oferea internet mobil cu viteza de 100 Mbps, anul acesta, vitezele au crescut până la 300 de Mbps. „Oferim servicii 4G+, adică internet cu viteze de până la 300 Mbps în şase oraşe mari din ţară şi suntem primul operator care a lansat serviciul VoLTE în România“, a precizat Takkar. VoLTE foloseşte reţelele de date 4G pentru a transmite traficul de voce, spre deosebire de reţelele tradiţionale celulare, care au canale diferite pentru serviciile de voce şi cele de date.

În privinţa investiţiilor pe piaţa locală, Takkar a declarat că Vodafone va investi 55 de milioane de euro în rețea şi în magazine, pentru următorii doi ani, alocate prin programul global „Spring“, care accelerează investiţiile tehnologice pentru operaţiunile Vodafone.

Magazine transformate

O sumă importantă de bani va merge şi către transformarea a 100 din cele 200 de magazine proprii ale operatorului. Primul magazin aliniat conceptului global de design al grupului Vodafone a fost inaugurat odată cu lansarea, în centrul istoric al Capitalei, a terminalelor iPhone 6 şi iPhone 6 Plus. Magazinul dispune de patru puncte de vânzare, utilizatorii au la dispoziţie cele mai noi smartphone-uri şi tablete, iar la etaj aceştia beneficiază de o zonă specială de relaxare. În plus, magazinul pune la dispoziţia clienţilor Wi-Fi gratuit de mare viteză, pentru a putea testa terminalele, împreună cu serviciile Vodafone.

„Avem, în acest moment, aproape 200 de magazine proprii şi alte câteva sute de magazine deţinute de partenerii exclusivi. Căutăm să extindem, în continuare, sistemul de franciză“, afirmă Takkar. Vodafone are 19 magazine deschise în sistemul de franciză, iar românii care vor să pornească o afacere se pot alătura acestui model de business. Operatorul şi-a propus să ajungă la 50 de astfel de magazine.

Internetul mobil, pe val

În ceea ce priveşte piaţa locală de smartphone-uri, aceasta este în creştere, iar la Vodafone peste 50% din totalul terminalelor comercializate sunt telefoane mobile inteligente. „De la lansarea Supernet, din luna septembrie, am asistat la o creştere a consumului de internet pe telefoane mobile de 150% până la finele lunii octombrie, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut“, a remarcat Takkar. Vodafone şi-a propus să transforme smartphone-urile utilizatorilor în terminale şi mai inteligente cu servicii precum VoLTE  şi Call+.  Call+ este un serviciu bazat pe tehnologia VoLTE, ce permite apelantului să adauge mai multă informaţie pe ecranul persoanei apelate, cum ar fi prioritatea apelului, subiectul discuţiei şi o imagine. Când apelul este în curs, interlocutorii pot partaja conţinut multimedia, ce va fi afişat pe ambele ecrane ale celor două terminale, precum şi să treacă fără întreruperi din apel de voce în convorbire video şi înapoi.

Despre planul Comisiei Europene de a elimina tarifele de roaming la finele anului viitor, CEO-ul Vodafone afirmă că operatorul oferă deja tarife avantajoase utilizatorilor, aceştia având posibilitatea să folosească în străinătate avantajele din abonamentele de acasă. Vodafone şi-a extins luna aceasta serviciile de roaming 4G, ajungând la 33 de ţări în care utilizatorii săi au acces la roaming 4G, fără costuri suplimentare faţă de tarifele curente de roaming.

Dacă alţi operatori încă nu au o strategie clară în ceea ce priveşte plăţile cu telefonul mobil, Vodafone are încredere că serviciul M-Pesa se va impune pe piaţă. Cu M-pesa, utilizatorii Vodafone pot să facă următoarele operaţiuni, prin intermediul telefonului mobil: să trimită şi să primească bani, să alimenteze cartela, să plătească facturile, să cumpere bunuri şi servicii din magazinele partenere M-Pesa. Serviciul poate fi activat de către orice client Vodafone cu vârsta de peste 14 ani, la orice magazin afiliat M-Pesa. La finele anului trecut, M-Pesa avea aproximativ 16,8 milioane de utilizatori activi şi circa 165.000 de agenţi autorizaţi, la nivel mondial. România este prima ţară europeană în care a fost lansat serviciul M-Pesa.

Mini-interviu:

Capital: Care este avantajul pe care îl aveţi faţă de competiţie?
Ravinder Takkar:
Vrem să oferim permanent cele mai bune soluţii clienţilor noştri, iar reţeaua noastră este una dintre cele mai performante. Vodafone este singurul operator din ţară care a obţinut certificarea pentru Managementul de Continuitate a Afacerii. Această recunoaştere internaţională asigură utilizatorii noştri că Vodafone deţine o capacitate puternică de recuperare şi continuitate a operaţiunilor sale în situaţii neprevăzute. Avem o reţea puternică, suntem lideri tehnologici, lucru care se reflectă şi în premierele de pe piaţă: servicii 4G, VoLTE şi Call+.

Capital: Ce planuri aveţi pentru anul viitor?
Ravinder Takkar:
Anul viitor, vom continua să consolidăm reţeaua 4G şi intenţionăm să ne întărim poziţia de lider pe piaţa de business.

Capital: Când estimaţi că Vodafone va deveni liderul pieţei locale telecom?
Ravinder Takkar:
Obiectivul nostru principal este să asigurăm clienţilor cea mai bună experienţă, iar acest lucru duce, în mod natural, la clienţi mulţumiţi care vor alege Vodafone. Suntem operatorul numărul unu în materie de tehnologie şi inovaţie şi lider pe piaţa de business.

Capital: Ce alegeţi între voce şi internet mobil?
Ravinder Takkar:
Comunicaţiile moderne includ un mix de voce şi internet mobil şi ambele servicii vor continua să joace un rol semnificativ pe piaţa de telecomicaţii.

Capital: Există vreun român pe care îl admiraţi?
Ravinder Takkar:
Îi admir pe toţi utilizatorii, pentru apetitul pe care îl au legat de tehnogie şi deschiderea către cele mai noi tendinţe în comunicaţiile mobile.

Capital: Ce telefon folosiţi în acest moment?
Ravinder Takkar:
iPhone 6 Plus.

Scurt CV

Ravinder Takkar s-a alăturat echipei Vodafone în 1994 şi a avut numeroase poziţii executive, atât în grupul Vodafone, cât şi în companiile cu capital comun (joint ventures), printre care: director enterprise şi director de strategie la Vodafone India, manager de dezvoltare pentru Vodafone Live, CTO la Vizzavi, precum şi alte roluri operaţionale în Vodafone Spania şi Vodafone Portugalia. Ravinder a fost membru al board-ului la Vodafone India şi la Indus Towers (joint venture între Vodafone India, Airtel şi Idea). Înainte de a lucra pentru Vodafone, Ravinder a fost consultant de management la DMR Group. Anterior poziției de CEO la Vodafone România, Ravinder a ocupat poziţia de CEO Vodafone Partner Markets, din ianuarie 2012. Din acest rol, Ravinder a contribuit la creşterea businessului, prin extinderea prezenţei Vodafone şi adăugarea de noi parteneri, precum Zain Group (Kuveit, Bahrain, Iordania, Arabia Saudită şi Irak), Plus GSM (Polonia), Vodafone Brazilia, FarEasTone (Taiwan) şi Vinaphone (Vietnam). Ravinder Takkar, 45 de ani, este licenţiat în Informatică al Universităţii Loyola Marymount, Los Angeles. De origine indiană, Ravinder este şi cetăţean american.