Război comercial UE - China. Așa cum se știe, UE a anunțat că va introduce taxe suplimentare de până la 25% pentru mașinile electrice produse în China, acuzată că va inunda Europa cu mașini electrice ieftine. Decizia, spun unii oficiali germani, va alimenta un război comercial mult prea costisitor cu Beijingul. Iar primele semne se conturează deja. China a anunțat o primă măsură.
Guvernul din China vizează fermierii europeni, nu producătorii germani de automobile.
China a lansat o investigație asupra importurilor de carne de porc din Uniunea Europeană, la doar câteva zile după ce UE a declarat că intenționează să impună taxe provizorii vehiculelor electrice fabricate în China.
Ministerul Comerțului din China nu a suflat nicio vorbă despre vehiculele electrice atunci când a anunțat că deschide o anchetă antidumping asupra cărnii de porc din Europa, dar mișcarea este considerată drept o ripostă la decizia UE referitoare la mașinile electrice. De asemenea, oferă Chinei un atu important în orice negocieri comerciale.
China putea lovi Mercedes și BMW, dar a ales importurile de carne de porc
China ar fi putut aplica o taxă de 25% la importurile de vehicule pe benzină cu motoare mari în numele combaterii schimbărilor climatice, măsură care ar fi lovit Mercedes și BMW.
Alegând să nu facă acest lucru, cel puțin pentru moment, guvernul chinez întărește opoziția industriei auto germane față de tarifele impuse de UE, sprijinind producția celor doi giganți din China, scrie Newsday.
Piața chineză este importantă pentru producătorii de automobile germani, iar șeful asociației auto din țară, VDA, a descris anunțul UE din 12 iunie drept ”un pas mai departe de cooperarea globală. „Riscul unui conflict comercial global crește și mai mult ca urmare a acestei măsuri”, a spus Hildegard Müller într-un comunicat.
Ancheta privind importurile de carne de porc din UE va acoperi diverse produse, inclusiv carne de porc proaspătă și congelată, intestine și alte organe. Ancheta este de așteptat să dureze un an și chiar mai mult.
Ce spune Bruxelles-ul
Olof Gill, purtătorul de cuvânt al Comisiei Europene pentru comerț, a declarat că subvențiile UE pentru fermieri „sunt în conformitate cu obligațiile noastre OMC”, iar comisia va urmări investigația îndeaproape și va interveni, după caz, pentru a se asigura că ancheta Chinei respectă regulile Organizației Mondiale a Comerțului.
Oficialii chinezi acuză că ancheta UE cu privire la subvențiile pentru producția de vehicule electrice în China este „ un comportament tipic protecționist” care nu ține cont de regulile OMC.
UE intenționează să impună taxe provizorii de la 17,4% până la 38,1% pentru vehiculele electrice din China timp de patru luni, începând cu 4 iulie.
Taxele s-ar aplica vehiculelor exportate în Europa atât de mărcile chineze, cât și de cele străine, inclusiv Tesla.
La cât se ridicau exporturile de carne de porc din UE în 2020
Exporturile UE de produse din carne de porc către China au atins un vârf de 7,4 miliarde de euro (7,9 miliarde de dolari) în 2020, când Beijingul a fost nevoit să se apeleze la surse externe pentru a satisface cererea internă, după ce fermele de porci au fost decimate de o boală.
De atunci, au scăzut, atingând în 2023 cifra 2,5 miliarde de euro (2,6 miliarde de dolari). Aproape jumătate din aceste exporturi au venit din Spania.
„Trebuie să evităm o escaladare a contra-măsurilor comerciale”, a declarat ministrul spaniol al Economiei Carlos Cuerpo.
Asociația spaniolă a industriei cărnii de porc, Interporc, a declarat că va „oferi o colaborare completă cu autoritățile chineze” și va furniza toate documentele de care au nevoie.
„Industria agricolă nu vrea să fie sursă de conflicte, dar ajunge să plătească prețul destul de des”, a declarat ministrul spaniol al Agriculturii, Luis Planas, citând impunerea taxelor vamale de către SUA asupra unor produse agricole din UE, în 2019, în timpul disputei privind subvențiile pentru producătorul de avioane Airbus.