Un război comercial UE-China este „inevitabil” în tendințele actuale, iar politicile duse de Beijing înseamnă că nu poate fi considerat „victimă”.
Există încă un „decalaj mare” între ceea ce negociatorii din China sunt dispuși să ofere și ceea ce comisia ar fi dispusă să accepte, a declarat o sursă din industrie. O astfel de situație „nu ar fi imposibil” de structurat, dar nici nu este văzută ca probabilă, a adăugat sursa citată, potrivit Yahoo.news.
„Un război comercial în toată regula pare din ce în ce mai probabil, dacă nimic nu se schimbă”, a declarat Jens Eskelund, președintele Camerei de Comerț a Uniunii Europene din China, într-un interviu acordat la Bruxelles.
O soluție „ar trebui să asigure același efect ca și tarifele”, fiind în același timp „monitorizată și aplicabilă”, conformă cu regulile comerciale globale, a declarat și șeful comercial al UE, Valdis Dombrovskis.
Va exista un singur câștigător în războiul comercial China-Europa
Citând statistici care arată că ponderea Chinei în comerțul cu transport maritim de containere va crește. de la 32% anul trecut, la 36% anul viitor, Eskelund a spus că aceasta devine o dinamică în care va exista un singur câștigător.
„Dacă China câștigă în Europa, înseamnă că cineva din Europa pierde”, a spus Eskelund. „Este nevoie ca și China și Europa să se asigure că valoarea prin globalizare este distribuită într-un mod mai echitabil”, a mai spus el.
Cifrele din punct de vedere valoric au fost afectate de deflația pe termen lung din economia chineză, a mai spus Eskelund.
Datele guvernului chinez arată că prețurile de producător – costul mărfurilor la poarta fabricii – au scăzut timp de 23 de luni consecutive, lăsând companiilor mai puține opțiuni decât să-și expedieze mărfurile în străinătate.
Acest lucru a condus la o creștere a importurilor de bunuri de înaltă tehnologie în Europa, continentul fiind relativ deschis produselor chinezești în conformitate cu standardele occidentale.
„Nu se plâng doar europenii, auzim și de la companiile chineze o estimare destul de similară a situației”, a spus el. În acest sens, a amintit excesul de producție din unele sectoare, care variază de la EV, baterii și panouri solare până la turbine eoliene, oțel și chip-uri.
Marea problemă este deflația
„În centrul acestor probleme pe care le vedem acum este deflația. Înțeleg că guvernului chinez nu-i place prea mult termenul „supracapacitate”. Așa că haideți să vorbim despre deflație, pentru că este o povară”, a subliniat el.
Eforturile guvernamentale de a stimula consumul pe cea mai mare piață de consum din lume au fost până acum dezamăgitoare.
În Europa, dinamica este urmărită îndeaproape, deoarece consumul slab din China a fost pus pe seama creșterii importurilor care alimentează disputa.
Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a promis că va opri fluxul de astfel de bunuri în timpul celui de-al doilea mandat.
Mașini vs coniac
Măsura anti-subvenție asupra vehiculelor electrice chinezești se află în centrul acestui impuls. Până la 31 octombrie vor fi impuse taxe suplimentare de până la 35,3%, în timp ce Beijingul a decis să impună taxe de până la 39% la importurile de coniac din UE.
Punerea în aplicare, de către Beijing, a amenințărilor fiscale nu este o surpriză în sine, dar calendarul este cel care a luat prin surprindere industria coniacului din Europa.
În timp ce analiștii se feresc de termenul „război comercial”, o escaladare suplimentară ar împinge disputa aproape de o astfel de confruntare.
Beijingul investighează în prezent practicile de dumping în rândul producătorilor de lactate și carne de porc din UE și ia în considerare o majorare a tarifelor pentru „vehiculele cu motoare mari, importate, alimentate pe benzină”, a declarat ministerul Comerțului.
Oferte respinse
Discuțiile tehnice pentru a ajunge la un acord privind vehiculele electrice sunt în desfășurare. Comisia Europeană a respins deja mai multe oferte chineze de a stabili un preț minim pentru importurile acestora.
O astfel de ofertă, dezvăluită pentru prima dată de Reuters, pentru un preț minim de 30.000 EUR (33.000 USD) a fost respinsă rapid de comisie.
Există încă un „decalaj mare” între ceea ce negociatorii chinezi sunt dispuși să ofere și ceea ce comisia ar fi dispusă să accepte, a spus o sursă din industrie. O astfel de înțelegere „nu ar fi imposibil” de structurat, dar nici nu este văzută ca probabilă.