Ministerul Comerţului de la Beijing a anunţat, printr-un comunicat, că va lua măsuri pentru a-şi proteja industria auto, ca răspuns la prejudiciile provocate de subvenţiile acordate de americani producătorilor de autoturisme. Măsura va afecta mai multe autoturisme populare în China, inclusiv cele produse de BMW şi Mercedes în fabricile din SUA, notează Financial Times. În urma anunţului de miercuri, preţul acţiunilor celor două companii au scăzut cu 5%, respectiv 3%.
Pe lângă cele două branduri germane, ministerul vizează, de asemenea, suprataxarea modelelor fabricate de General Motors, Ford, Chrysler şi Honda. Taxele vor varia între 2 şi 21,5 la sută şi vor fi impuse timp de doi ani la maşini importate şi SUV-uri cu motoare mai mari de 2,5 litri.
China a depăşit SUA în 2009, devenind cea mai mare piaţă auto din lume.
E puţin probabil ca noua măsura să schimbe peisajul pe piaţa auto în plină expansiune din China, în condiţiile în care Beijingul a impus o taxă pe toate maşinile de import, indiferent de ţara de origine, în prezent în valoare de 25%.
Confruntate cu asemenea taxe punitive, cei mai mulţi producători auto şi-au mutat deja facilităţile de producţie în China, întrucât majoritatea maşinilor se vând pe piaţa chineză. GM, spre exemplu, vinde circa 99% din automobilele produse în China în ţară.
Suprataxarea maşinilor americane, însă, este ultima măsură dintr-o serie de acţiuni ce fac parte din "războiul comercial" dintre China şi SUA. Statul chinez a început procesul de impunere a taxelor antidumping asupra maşinilor americane în 2009, la scurt timp după ce Statele Unite au folosit pentru prima dată o măsură specială de a bloca importurile de anvelope din China.
BMW, care produce SUV-urile X3, X5 şi X6 la o fabrica din Carolina de Sud, a spus că modelele sale sunt afectate de o modestă taxă de 2%, comparativ cu penalizarea de 15 la sută care va fi percepută pentru Chrysler şi 22% pentru GM.