Înger și demon pentru americani, în funcție de aparteneța politică și de interesul personal, președintele Donald Trump, a ameninţat că, după taxele vamale impuse pe oţelul şi aluminiul importate din Uniunea Europeană, ar putea institui o taxă vamală de 20% pe importurile de autoturisme din statele blocului comunitar. El a reacţionat astfel deciziei europenilor de a răspunde cu taxe vamale pentru zeci de produse americane ca represalii după ce Washingtonul a introdus astfel de taxe pe oţelul şi aluminiul importate din UE. „Dacă aceste taxe şi bariere comerciale nu sunt eliminate rapid, vom impune taxe de 20% pe toate autoturismele lor care vin în SUA. Construiţi-le aici !”, scria pe 22 iunie, pe Twitter, președintele SUA. 

După doar o săptămână, pe 19 iunie, preşedintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, anunța că va merge la sfârşitul lunii iulie în SUA pentru a discuta cu Trump despre disputa comercială dintre UE şi SUA. „Voi merge la Washington şi voi prezenta punctul de vedere al europenilor”, a afirmat Juncker, la sfârşitul summitului UE de la Bruxelles. „Nu trebuie să dramatizăm aceste relaţii. Noi avem nevoie de aceste relaţii. Statele Unite au nevoie de aceste relaţii. (…) Nu sunt sigur că vom ajunge la un acord, dar vom încerca”, a promis atunci Juncker. 
La rândul său, cancelarul german Angela Merkel a dat şi ea asigurări că „vom încerca să facem totul pentru a evita un război comercial. De aceea noi, ca să spun aşa, l-am însărcinat pe Jean Claude Juncker să vadă ce acţiuni putem întreprinde”, a spus ea în cadrul unei conferinţă de presă.  „Mă bucur că Europa s-a arătat extrem de fermă şi unită în faţa unui atac inacceptabil al SUA împotriva aliatului său european”, a declarat şi preşedintele francez Emmanuel Macron, referindu-se la punerea în aplicare de către Bruxelles a unor taxe vamale suplimentare la o serie de produse americane ca represalii. 

În loc să aștepte întâlnirea cu Juncker pentru a negocia termenii unei reconcilieri, colericul Donald Trump a preferat ca, pe 2 iulie, să iasă din nou la atac. „Uniunea Europeană face, probabil, la fel de mult rău ca şi China, doar că ea este mai mică”, a declarat Trump pentru Fox News. Europenii „au avut în ultimul an un excedent comercial de 151 miliarde de dolari. Şi, în plus, noi cheltuim o avere cu NATO pentru a-i proteja”, a continuat el. „Este teribil ceea ce ne-au făcut”, a apreciat miliardarul ajuns președinte al Statelor Unite. El şi-a justificat decizia de a impune tuturor partenerilor comerciali ai SUA tarife vamale la importurile de oţel şi aluminiu: „Dacă nu le aplicăm tuturor, atunci ele (n.n. – statele producătoare vizate) trec prin ţări care nu sunt supuse tarifelor şi se pierde mult timp”. Întrebat dacă nu ar fi oportun să se facă mai degrabă un front comun cu aliaţii SUA împotriva Chinei, preşedintele a răspuns negativ. Europenii „nu vor produsele noastre agricole. Cu toată sinceritatea, ei au agricultorii lor şi vor să-şi protejeze agricultorii. Dar noi nu îi protejăm pe ai noştri”, a spus el. 

 

Trump a evocat apoi piaţa auto, anunțând că din luna mai a fost demarat un studiu pentru a stabili eventuale creşteri ale taxelor vamale la importurile de automobile.

Europenii nu coboară garda

Ca într-un meci de box, oficialii europeni au răspuns imediat cu o directă țintită exact acolo unde Trump se lăuda că va pune America pe primul plan: locurile de muncă. Într-un document trimis Departamentului Comerţului din SUA, UE susţine că taxele vamale la maşini şi componente auto sunt nejustificate şi nu au niciun sens din punct de vedere economic. Mai mult chiar, oficialii europeni au arătat că firmele din blocul comunitar produc aproape 2,9 milioane de maşini în SUA, sprijinind 400.000 de locuri de muncă. 

În 2017, blocul comunitar european a exportat spre SUA maşini în valoare de 37,4 miliarde de euro (43,6 miliarde de dolari), în timp ce în UE au venit din Statele Unite maşini de doar 6,2 miliarde de euro. 

Creșterea prețurilor, doar primul efect

Analiștii industriei auto consideră că primul efect al impunerii unor noi taxe vamale atât pentru vehicule cât și pentru componente auto va fi o creștere a prețurilor atât pentru clienții europeni cât și pentru cei americani. Și asta atât pentru mașinile importate cât și pentru cele produse local pentru că taxarea componentelor aduse la uzine va avea impact direct asupra prețului final.

Al doilea pas pe care mulți actori din industria auto vor fi nevoiți să îl facă va fi mutarea producției modelelor cât mai aproape de piețele cele mai mari pentru acestea. „Adevărul trist este că impunerea de taxe vamale majorate va face producția să migreze. Dacă tendințele se vor acutiza, rezultatul inevitabil va fi mutarea producției acolo unde se află cea mai mare piață pentru modelul respectiv”, consideră Arndt Ellinghorst, analist la Evercore ISI. De asemenea, Ian Robertson, care tocmai a părăsit funcția de director al BMW, a declarat că „filosofia este foarte simplă. Instalațiile de producție trebuie să fie cât mai aproape de clienți”.

 

„Există puține industrii care au beneficiat de globalizare mai mult decât cea auto. Întreaga producție de vehicule se bazează pe transportarea de componente și mașini finite peste granițe”, susține Max Warburton, analist la Bernstein.

Deocamdată, prima companie care a reacționat la războiul taxelor vamale este Harley Davidson, legendarul producătoramerican de motociclete. Pentru a nu se expune riscului de a fi nevoită să majoreze tarifele, firma a multat producția modelelor sale cu vânzări mari în Europa la uzine din Brazilia, India sau Tailanda. Este interesant de notat că mișcarea – cât se poate de logică din punct de vedere economic – a provocat mânia președintelui Donald Trump, care a considerat-o „inacceptabilă”.