În timp ce războiul dus de Rusia în Ucraina merge mai departe, efectele economice ale războiului încep să se resimtă pe piețele de petrol, gaze, cereale și chiar pe piața metalelor strategice.
În același timp, pe lângă aceste probleme aduse de de invazia rusă, este perturbată infrastructura de transport maritim. Autorităţile ucrainene din transportul fluvial şi maritim au anunțat că zeci de nave cu echipaje străine şi sute de marinari sunt blocate în apropierea porturilor ucrainene de la începerea războiului.
”Ceea ce se întâmplă în Ucraina are efecte de ordinul al doilea, al treilea și al cincilea, pe lângă efectele sale directe”, spune Cullen Hendrix, profesor de economie la Universitatea din Denver, conform Grid.
După cum se știe, pentru a pune bețe-n roate unei monede, guvernele pot implementa sancțiuni și pot spune băncilor să nu colaboreze cu anumite personaje, în timp ce mărfurile pot fi literalmente incapabile să se deplaseze dintr-un loc în altul, deoarece o cale maritimă aglomerată se poate transforma în zonă de război.
Efectele ar putea fi incomensurabile. Libanul și Egiptul se întreabă deja dacă vor avea suficiente cereale pentru a-și hrăni populațiile, iar cei care acum produc mașini electrice, unul din elementele centrale ale politicii climatice, se întreabă dacă vor avea suficient nichel pentru a face o baterie.
Lanțul alimentar nu a fost construit pentru a se adapta la acest tip de amenințare
„Fermierii trebuie să ia decizii foarte curând cu privire la ceea ce vor pune în pământ în acest an; pur și simplu nu avem capacitatea de a ne adapta rapid problemelor lanțului alimentar”, a declarat Thomas Emanuel Dans, un co-fondator al Amberwave Partners. „Lanțul nostru alimentar nu a fost construit pentru a se adapta la acest tip de amenințare”, spune el.
De aceea, tot mai multe voci cer insistent ca piețele agricole să rămână deschise și să „se protejeze împotriva oricăror măsuri restrictive nejustificate asupra exporturilor lor”, temându-se că „orice creștere suplimentară a prețurilor la alimente și volatilitatea de pe piețele internaționale ar putea amenința securitatea alimentară la scară globală”.
Petrolul și gazele naturale
Prețurile petrolului au oscilat vertiginos după invazie, ajungând la peste 130 de dolari pe baril, făcând ca prețul gazelor din SUA să atingă cel mai ridicat nivel de până acum.
Prețurile petrolului sunt încă ridicate, după ce au crescut și cu aproape 20 de dolari pe baril între sfârșitul anului 2021 și războiul din Ucraina, de la sfârșitul lunii februarie. Exporturile rusești de petrol și gaze naturale au cea mai mare pondere în economia globală.
În timp ce SUA este doar un mic consumator de petrol rusesc, există dificultăți în vânzarea petrolului rusesc pe piețele mondiale, chiar dacă unele state fie nu au sancționat deloc Rusia, fie au execeptat energia de pe lista sancțiunilor.
Gazul rusesc ajunge în continuare în Europa, care se bazează pe Rusia pentru aproximativ o treime din aprovizionarea sa cu gaze naturale.
Pe termen scurt, țările afectate de costurile ridicate ale energiei nu pot face mare lucru pentru a găsi variante la importurile rusești. În timp ce Europa are un plan pe termen lung de a se înțărca de gazul rusesc, unele țări încearcă să ajute direct consumatorii, reducând taxele.
Cerealele
Pe lângă petrol și gaze, marfa care a atras cea mai mare atenție chiar de la începutul conflictului au fost cerealele, în special grâul. Potrivit Institutului Internațional de Cercetare a Politicii Alimentare, Ucraina și Rusia dețin peste 35% din cota de piață a grâului și peste 20% din cea a orzului, având o poziție dominantă pe piața uleiului de floarea soarelui.
”Ucraina și Rusia sunt coșul lumii, în special pentru Orientul Mijlociu”, a declarat David Laborde, cercetător la Institutul Internațional de Cercetare a Politicii Alimentare.
„Majoritatea transporturilor care ar fi trebuit să părăsească Ucraina și Rusia sunt perturbate din cauza operațiunilor militare; cerealele care există astăzi în Odesa nu pot ajunge la consumatori. Creăm un deficit imens”, a spus Laborde.
Îngrăşămintele
Pentru a planta, fermierii au nevoie de îngrășăminte, iar Rusia este unul dintre exportatorii importanți de îngrășăminte cu azot și potasiu, alături de vecinul și aliatul său, Belarus. Criza a dus, de asemenea, la o creștere a prețurilor gazelor naturale, care sunt folosite pentru a transforma efectiv materialele de bază în îngrășăminte.
Prețurile ridicate au determinat deja unele fabrici de îngrășăminte să se închidă, iar gigantul norvegian Yara a spus că va închide fabricile din Italia și Franța din cauza prețurilor ridicate. Un indice american al prețurilor la îngrășăminte a crescut cu aproape 30% față de săptămâna dinaintea invaziei Rusiei.
Piețele de îngrășăminte și de mărfuri agricole pot interacționa în moduri dinamice. În timp ce prețurile ridicate la grâu ar putea încuraja fermierii din afara Rusiei și Ucrainei să cultive mai mult grâu, soia necesită îngrășăminte mai scumpe decât porumbul sau grâul.
Metalele
Prețul nichelului a crescut atât de mult la Bursa de Metale din Londra, încât a oprit tranzacționarea. Deși Rusia este un mare exportator de nichel, folosit în bateriile mașinilor electrice, războiul nu este singurul motiv pentru creșterea prețului la bursă.
Lipsa de nichel a fost exacerbată din cauza fraudelor financiare ale unei companii chineze de nichel, Tsingshan.
Dar prețul nichelului contează pentru mult mai mult decât doar tranzacțiile din Londra.
Fondatorul Tesla, Elon Musk, a numit creșterea prețului nichelului „cea mai mare preocupare a noastră pentru creșterea producției de celule litiu-ion”, un fel de baterie care folosește nichel. Într-o scrisoare a acționarilor, compania de mașini electrice Rivian a declarat că dezvoltă o baterie fără nichel pentru unele vehicule.