Cât de greu este să conduci o televiziune de știri ca pe un business adevărat? La Realitatea Media, Sebastian Ghiță a aflat, zilele acestea, că mai greu decât și-ar fi imaginat.
Cu câteva minute înainte să intre la ședința CNA la care fuseseră convocați săptămâna trecută, șefii Realitatea Media schimbă câteva cuvinte în cafeneaua din vecinătatea instituției.
„Vezi, suntem prieteni!“, ne spune Dragoș Nedelcu, vicepreședintele Consiliului de Administrație, bătându-l ușor pe umăr pe Sebastian Ghiță, managerul companiei. Apoi, cu chipuri sobre, cei doi se îndreaptă spre sala de ședințe a CNA. Câteva zile mai târziu, Sebastian Ghiță adoptă o poziție similară într-un interviu telefonic acordat revistei Capital.
„Există în presă o preocupare de a transfera această chestiune din registrul afacerilor în registrul personal, de tipul X contra Y. Sunt doar afaceri. Sunt două companii mari, Asesoft și Realitatea, două consilii de administrație, un schimb de documente… Presa tinde să personalizeze mult“, spune el.
Însă ar fi foarte greu ca „presa“ să nu personalizeze. Scandalul dintre Asesoft și Realitatea Media, în care s-a implicat și Sorin Ovidiu Vîntu, a apărut după lansarea unor acuzații de ingerință în politica editorială a trustului, culminând cu eliminarea din grilă a emisiunii „Ora de foc“, realizată de Oana Stancu și Adrian Ursu.
Dar, dacă lăsăm deoparte partea editorială a chestiunii, Realitatea Media rămâne, într-adevăr, o afacere, care trebuie să genereze profit pentru acționari. Iar divergențele și chiar conflictele dintre acționariat și management într-o companie sunt inevitabile: în timp ce, conducerea dorește să crească plusvaloarea afacerii, după cum declară Sebastian Ghiță, acționarii caută „dividende și beneficii“.
Speranța moare ultima
Conform contractului de management, în sarcina Asesoft intră doar datoriile la zi (salarii și alte cheltuieli curente), datoriile istorice rămânând în sarcina acționarilor.
Compania în care Sebastian Ghiță susține că a investit 10 milioane de euro (în salarii, taxe la stat și echipamente) are active în valoare de 18,5 milioane euro, potrivit datelor Ministerului Finanțelor pentru 2009. Investițiile continuă, cel puțin până la rezilierea contractului, cu hala HD de la Romexpo. Performanța posturilor tv ar putea fi afectată mai degrabă de problemele editoriale, nu de divergențele din zona businessului.