Acum 16 ani, a fost prezentat publicului primul aparat foto digital disponibil in comert. De atunci, cadrul general al pietei de camere foto digitale a ramas, in linii mari, acelasi. Companiile din domeniu inoveaza, produc si comercializeaza, cumparatorii aleg cum se pricep mai bine. Ca intr-o poza de familie.
Preturile camerelor digitale au cunoscut o scadere substantiala la inceputul anului 2005, din cauza eliminarii accizelor pentru aceste categorii de produse, lucru care a rezultat si din cresterea vanzarilor, pe viitor asteptarile in randul producatorilor fiind dintre cele mai optimiste. Atlas Corporation, importator si distribuitor pe piata romaneasca a produselor Fujifilm, a comercializat, in primele cinci luni ale anului, 3.000 de unitati si isi propune sa ajunga la un nivel de 10.000 de bucati vandute, iar vanzarile retelei de magazine Sony Center s-au dublat de la an la an, firma sperand ca anul acesta tendinta sa fie aceeasi.
Ponderea produselor High-End in totalul vanzarilor a fost mai redusa, comparativ cu cea a camerelor Midle si Entry-Level. “Interesul pentru astfel de produse ramane ridicat, desi trendul general in vanzarea de camere digitale High End nu este unul de volum, din cauza pretului inca destul de ridicat pentru un astfel de produs”, spune Ruxandra Voda, chief marketing officer al retelei de magazine Altex.
Majoritatea romanilor isi indreapta atentia cu precadere asupra segmentului compact al pietei de camere foto digitale, in detrimentul celui profesional. “Puterea scazuta de cumparare a populatiei face ca ponderea cea mai mare in vanzari (pe ansamblul pietei) sa o aiba camerele Entry Level, branduri necunoscute, comercializate la preturi de 100 – 150 euro si cu performante slabe”, afirma Dana Bratu, marketing executive la Atlas Corporation, importator Fujifilm.
Mai putini megapixeli, mai multe optiuni
Anul 2006 aduce o reconsiderare a strategiilor de inovare tehnologica in randul marilor producatori de camere digitale. Daca pana acum cursa obtinerii unei rezolutii cat mai mari era cea mai importanta miza pentru compartimentele de cercetare, in prezent nu aceasta primeaza. “Fujifilm va ramane la 10 – 12 megapixeli. Dupa cum se stie, numarul de megapixeli defineste marimea imaginii obtinute, si nu calitatea acesteia, de aceea, la clasa camere digitale compacte nu se va mai urmari marirea numarului de pixeli, ci se vor dezvolta tehnologii noi, care contribuie la obtinerea unor imagini mai bune, de exemplu sensibilitatea ISO”, sustine Dana Bratu, marketing executive la Atlas Corporation, importator Fujifilm.
Lupta pentru acapararea de noi clienti se poarta astazi pe mai multe fronturi. “Rezolutia unei camere foto digitale este un aspect important, care trebuie luat in calcul in momentul luarii deciziei de achizitie, dar la o camera foto digitala ar trebui sa primeze si alti factori, precum calitatea lentilelor, functii speciale, cum ar fi stabilizatorul de imagine, zoomul optic etc. Atata timp cat capacitatea de stocare va creste, acelasi lucru se va intampla si cu rezolutia. Totusi, daca ne uitam in piata, nu mai exista acele cresteri abrupte, de la an la an, in ceea ce priveste rezolutia”, spune Laurentiu Faur, advertising & communication coordinator la Panasonic Romania SRL.
Razboiul megapixelilor se stinge treptat, din cauza ritmului alert al progresului ce ridica semne de intrebare companiilor producatoare. “Este greu de facut o estimare vizand felul in care va evolua tehnologia. Deja, in mediile profesionale, s-a ajuns la rezolutii de 30-40 megapixeli”, ne-a declarat Mircea Stoicescu, business coordinator digital imaging, Sony Overseas Romania.
Pentru a satisface cat mai bine cerintele clientilor si a obtine o cota de piata cat mai mare, in acest an majoritatea producatorilor de aparate foto digitale propun inovatii tehnologice ce duc la obtinerea fotografiilor de o cat mai buna calitate.
Panasonic doreste sa impuna tehnologia MEGA O.I.S. ca un standard, toate camerele foto avand in dotare un stabilizator optic de imagine. Dezvoltat initial pentru camere video, stabilizatorul optic de imagine recunoaste tremurul mainii si il corecteaza cu ajutorul unor girosenzori. Semnalul de la girosenzori este “preluat” de procesorul de imagine si este utilizat pentru a “misca” o lentila in interiorul obiectivului care corecteaza tremurul mainii cu o miscare de contra-rotatie. Imaginea este apoi stabilizata in senzorul CCD. Acest proces nu dureaza mai mult de 0,01 secunde. Unele dintre modelele actuale au introdus sistemul dublu de stabilizare, beneficiind si de modul High Sensitivity, prin care sensibilitatea senzorului creste in mod automat pana la ISO1600, pentru a compensa, de exemplu, lipsa de lumina.
Fujifilm vine cu o tehnologie de stabilizare a imaginii prin sensibilitate sporita (ISO 3200) si procesor foarte rapid, contracarand atat efectele miscarii camerei, cat si pe cele ale miscarii subiectului fotografiat. Sensibilitatea ochiului uman este ISO 12000, iar Fujifilm isi propune sa ajunga cat mai aproape de aceasta valoare in urmatorii doi ani. Pe viitor, aparatele vor avea incorporata si o tehnologie de “face detection”, prin intermediul careia camera va focaliza toate persoanele ce apar intr-un cadru si nu numai pe subiectul din prim-plan.
Sony arunca in lupta modelul “Super Slim” DSC-T9, cu tehnologie dubla “Anti-Blur”. Tehnologia “anti-blur” faciliteaza fotografierea in conditii dificile, cum ar fi lumina redusa, fara riscul de aparitie a imaginilor neclare, din cauza miscarii aparatului. Combinatia Super Stady Shot – High Sensitivity permite captura fara blit, rezultand imagini clare ca atunci cand se foloseste blitul, dar mai naturale. Includerea stabilizatorului optic de imagine Super SteadyShot compenseaza automat efectul de tremurat al mainii si vibratiile, pentru a produce fotografii digitale clare. Reducerea zgomotului de culoare si de luminozitate este realizata prin intermediul tehnologiei Sony “Clear RAW NR”, raportul semnal/zgomot fiind imbunatatit si permitand fotografierea cu o sensibilitate ridicata (pana la ISO 640).
“Piata camerelor digitale a atins un prag destul de inalt de dezvoltare din punctul de vedere al rezolutiei, al tipului de ecran, al dimensiunilor sau al operatiilor pe care le poate efectua. Cred ca urmatoarele proiecte in dezvoltarea camerelor digitale se vor concentra atat asupra dezvoltarii designului si calitatii fotografiei, cat si asupra dezvoltarii unor noi functii. Noile camere digitale vor trebui sa asiste sau sa permita utilizatorului efectuarea unor noi operatii, care pana acum erau posibile doar prin intermediul unui alt aparat sau accesoriu – de exemplu, transmitere directa catre un alt utilizator, interactiunea wireless cu alte device-uri: telefoane mobile, ecrane, imprimante, PC-uri etc.”, spune Raul Filip, director de achizitii Brown Goods la Altex.
Bridge sau D-SLR?
Aparatele foto Bridge, care fac legatura intre clasa compacta si cea profesionala, atrag, in ultimul timp, un segment tot mai mare de cumparatori si se pare ca, pe viitor, trendul va fi acelasi. Comparabile ca pret cu aparatele profesionale de tipul D-SLR (aparate foto reflex digitale, cu vizare prin obiectiv), ofera anumite avantaje fata de acestea. Desi camerele D-SLR sunt mai versatile, mai rapide si realizeaza poze mai reusite decat Bridge-urile, acestea sunt greu de transportat si nepotrivite pentru vacante sau concedii, din cauza dimensiunii, a greutatii si a obiectivelor suplimentare ce trebuie achizitionate. Daca bugetul este limitat, dar doriti o camera foto de top, pe care sa o purtati cu dumneavoastra in concedii, modelele Bridge raman cea mai buna solutie. Profesionistii vor opta insa, intotdeauna, pentru aparate de tip SLR.
Nu intotdeauna cea mai inalta tehnologie in domeniu este recomandata in momentul in care se doreste achizitionarea unui aparat foto digital. Avand in vedere numarul mare de branduri prezente pe piata si diversitatea optiunilor pe care aceste produse le ofera, alegerea unui aparat care sa raspunda cerintelor utilizatorului devine o provocare. Primul impuls ar fi alegerea unei camere digitale ce inglobeaza cat mai multe optiuni si are o rezolutie mare, insa toate acestea se traduc intr-un cost pe masura pretentiilor. Astfel, orice cumparator ar trebui sa stie, in primul rand, ce isi doreste de la un aparat. Clarificarea unor aspecte legate de formatul in care se vor pastra pozele, digital sau in album, de rezolutia camerei, de dimensiune, mediul de stocare si marimea acestuia ori de autonomie poate duce la economii substantiale.
HP Photosmart R927 digital camera
Pret recomandat: 299 euro fara TVA
Caracteristici: 8,2 MP efectivi (3296 x 2480 pixeli)
• 24x total (3x optic, 8x digital)
• Ecran LCD, 7,62 cm (3 inci), cu vizibilitate 170o
• Slot SD (maximum 2GB), 32 MB intern
• In-Camera Red-Eye Removal (automatic sau manual), Adaptive Lighting (inclusiv Bracketing), Instant Image Advice, In-Camera Panorama Preview & Stitching, Image Gallery
HP Photosmart R727 digital camera
Pret recomandat: 239 euro fara TVA
Caracteristici:
6,2 MP efectivi (2864 x 2160 pixeli)
• 24x total (3x optic, 8x digital), lentile interne
• Ecran LCD, 6,35 cm (2,5 inci)
• Slot SD (maximum 2GB), 32 MB intern
• In-Camera Red-Eye Removal (automatic sau manual), Adaptive Lighting, Instant Image Advice, In-Camera Panorama Preview & Stitching, Image Gallery
Sony Cyber-shot R1
Pret: 3.449 RON inclusiv TVA
Caracteristici (specificatiile/caracteristicile pot diferi de la o tara la alta):
Senzor CMOS cu rezolutie efectiva ridicata, de 10,3 megapixeli
• Obiectiv Carl Zeiss Vario-Sonnar T* de 24 -120 mm
• MTF de inalta performanta
• Ecran LCD de 2,0 inci pentru realizarea fotografiilor din orice unghi
• Slot dublu pentru Memory Stick si Compact Flash (tip I/II)
Fujifilm V10
Pret: 250 euro
Caracteristici: Rezolutie: 5,1 megapixeli
• Sensibilitate: ISO 64 – 1600 • Zoom optic: 3,4 x
• Ecran LCD 3 inci • Mod de fotografiere: Natural Light & With Flash – aparatul realizeaza automat doua imagini, una cu blit, alta fara blit
Fujifilm FinePix S9500
Pret 450 euro
Caracteristici: Rezolutie: 9,0 megapixeli • Sensibilitate: ISO 80 – 1600
• Zoom optic: 10,7 x
• Distanta focala: 28 – 300 mm (lentila Fujinon inglobeaza performanta a trei lentile interschimbabile Macro, Wide-Angle, Telephoto la aparatele SRL)
• Ecran inclinabil
Panasonic DMC-FZ30
Pret recomandat: 2.499 RON inclusiv TVA
Caracteristici: Mega O.I.S. (Stabilizator optic de imagine)
• Obiectiv Leica DC Vario-Elmarit
• 8 Megapixeli
• Zoom optic 12x
• Monitor rabatabil de 2 inci cu rezolutie 235K
• Obiectiv cu operare manuala pentru zoom si focus
Sony DSC M2
Pret 1.999 RON inclusiv TVA
Caracteristici (specificatiile/caracteristicile pot diferi de la o tara la alta):
Combinatie de fotografii si filme oferite de acelasi dispozitiv
• Ecran LCD hibrid mare, de 2,5 inci
• 5,1 Megapixeli efectivi
• Zoom optic 3x, zoom inteligent pana la 12x, zoom digital de precizie 6x Precision
• Design ergonomic, utilizare cu o singura mana
• Inregistrare MPEG-4
Panasonic DMC-FX01
Pret recomandat: 1.599 RON inclusiv TVA
Caracteristici:
Mega O.I.S. (Stabilizator optic de imagine)
• Obiectiv Leica DC Vario-Elmarit
• 6 Megapixeli • Zoom optic 3,6x
• Monitor de 2,5 inci cu rezolutie 207K
• Mod High Sensitivity (ISO 800-1600)