betivaneala. Consiliul National al Audiovizualului a interzis-o, dar s-a razgandit dupa cateva zile, iar un functionar de la Ministerul Muncii a criticat-o in public. Istoria acestei campanii continua: a castigat Marele Premiu pentru cea mai eficienta campanie publicitara, la a II-a editie a Galei Effie. Competitia premiaza in primul rand rezultatele unei campanii publicitare, altfel spus cat de bine a vandut, cata notorietate a adus brandului respectiv, cat de bine si-a indeplinit obiectivele. Prin Marele Premiu castigat la Effie, Unirea si-a luat revansa si a inchis gurile cartitoare ale unei industrii pline de orgolii.Si Next/Cap, agentia care a realizat campania Unirea, si-a luat revansa. A inscris trei campanii in competitie – Unirea, FHM si Fulga – si a luat patru Effie, toate de aur. Anul trecut, Next/Cap a plecat cu mari frustrari de la festivalul de creatie publicitara Ad’Or pentru ca premiile au ocolit-o. Iata ca la Effie 2005, Next/Cap s-a razbunat si a suflat Marele Premiu agentiilor Leo Burnett si McCann Erickson. In ultimii ani, fie la concursurile de creatie, fie la cele de eficienta, premiile erau disputate de cele doua mari agentii, un fel de Steaua si Dinamo ale publicitatii romanesti. De aceasta data, o agentie mult mai mica, Next/Cap, a spart monopolul greilor. Oricum, in ciuda victoriei lui Next/Cap, McCann nu a iesit rau din aceasta editie, cu trei premii de aur la trei categorii puternice, confirmandu-si inca o data forta. Leo Burnett a obtinut un palmares mult mai bun decat la editia Effie de anul trecut, obtinand un aur cu (poate) cea mai iubita campanie a lui Bogdan Naumovici (director de creatie), pentru televizoarele Teletech. Desi comitetul de organizare a introdus cateva categorii noi fata de editia 2004, pentru ca acestea au cuprins clienti care au comunicat intens, paradoxal, interesul a fost foarte scazut. „Au existat cateva campanii mari pentru servicii financiare in 2004. Nu stiu daca ele si-au atins obiectivele, dar nu le-am regasit printre inscrieri“, afirma Manuela Necula, presedintele comitetului de organizare. Aceeasi seceta s-a remarcat si la categoria retail, desi campaniile la Carrefour, Cora, Bricostore, Flanco, Altex, Domo au fost foarte intense in ultimul an. „Nu stiu daca acest fapt se datoreaza lipsei datelor care demonstreaza eficienta campaniilor de retail sau a reticentei advertiserilor din domeniu pentru a le face publice“, spune Necula. Daca la festivalul de creatie Ad’Or e inghesuiala la campaniile sociale, la premiile pentru eficienta, Effie, au lipsit cu desavarsire. Este clar ca aceste campanii sunt facute fie pentru concursuri de creatie, fie pentru a consuma niste fonduri, dar fara nici un interes pentru rezultate concrete.Ca si anul trecut, categoria „telecomunicatii“ a fost dominata autoritar de Zapp, cu trei premii, din care doua de aur. Zapp n-a avut adversari pe masura. Doar o campanie RomTelecom, firava, si un Orange, timid, au facut figuratie. Connex a lipsit. De remarcat ca Lowe a obtinut un argint cu noul sau client, Coca-Cola, pentru care a dezvoltat promotia „Intoarcerea clasicului“. Fata de prima editie, lista agentiilor castigatoare este mai mare. Totusi, lipsesc din palmares nume cu pretentii: Tempo Advertising, Grey Worldwide, Focus/Publicis, Scala Thompson, DDB, ADDV. Punctul tare al premiilor Effie vine din modul de jurizare. „Este un festival mult mai tehnic decat cele de creatie, iar doza de subiectivism in jurizare este mult mai redusa“, declara Manuela Necula. Jurizarea se face individual, cu un vot secret, iar cei 22 de membri nu se pot consulta intre ei. Fiecare membru al juriului nu poate judeca propriile campanii si nici lucrari care fac parte din aceeasi categorie ca cea pe care o reprezinta. Mai mult, fiecare campanie primeste doua note (strategie si creatie), iar centralizarea lor se face de un auditor. Asta pentru a mai taia pornirea unor agentii care cred ca un sprit cu sefii juriului (cum se mai intampla in alte ocazii) mai schimba o idee scorul final!
Palmaresul Premiilor Effie Romania – ediTia a II-a
Marele Premiu Effie Romania: „Unde-s multi, puterea creste“ – Unirea
Client: Romdrinks
Agentia: Next/Cap
Categoria: Produse alimentare
Gold Effie: „Ce vaca sunt“ – Fulga
Client: Albalact
Agentia: Next/Cap
Gold Effie: „Ciocolata cu dragoste“ – Kandia
Client: Kandia-Excelent
Agentia: McCann Erickson
Categoria: Bauturi alcoolice
Gold Effie: Unirea
Client: Romdrinks
Agentia: Next/Cap
Silver Effie: Tuborg Royal Expert
Client: URBB
Agentia: Graffiti/BBDO
Bronze Effie: „Comentatorii“ – Bergenbier
Client: Interbrew
Agentia: Momentum/McCann
Bronze Effie: „Q-Pack 2L“ – Bergenbier
Client: Interbrew
Agentia: Headvertising
Categoria: Bunuri de folosinta indelungata
Gold Effie: „Razboiul stelelor“ – Teletech
Client: Altex
Agentia: Leo Burnett
Silver Effie: „Televizoare amenintate“ – Arctic
Client: Arctic
Agentia: Young&Rubicam
Bronze Effie: „Dubla personalitate“ – Toyota
Client: Toyota
Agentia: Saatchi&Saatchi
Categoria: Telecomunicatii
Gold Effie: Grupurile Zapp
Client: Telemobil
Agentia: Gavrila si asociatii
Gold Effie: „Internet de mare viteza“
Client: Telemobil
Agentia: Ogilvy&Mather
Silver Effie: „Cost control“
Client: Telemobil
Agentia: Gavrila si Asociatii
Categoria: Produse non-alimentare
Silver Effie: „Tanti Maria“ – Bonux
Client: Procter & Gamble
Agentia: Leo Burnett
Categoria: Bauturi non-alcoolice
Gold Effie: „Esti ceea ce bei“ – Dorna
Client: Coca-Cola
Agentia: McCann Erickson
Bronze Effie: „Norii“ – Prigat Nectar
Client: Sigat Beverage
Agentia: Leo Burnett
Categoria: Media si divertisment
Gold Effie: „O revista masculina“ – FHM
Client: Sanoma Hearst
Agentia: Next/Cap
Silver Effie: „Nu se uita usor“
Client: Muzeul „Grigore Antipa“
Agentia: Leo Burnett
Bronze Effie: „Cititori mai inteligenti“
Client: Academia Catavencu
Agentia: Leo Burnett
Categoria: Promotii
Gold Effie: „Fiare pentru fiara din tine“ – Sprite
Client: Coca-Cola
Agentia: McCann Erickson
Silver Effie: „Intoarcerea clasicului“
Client: Coca-Cola
Agentia: Lowe&Partners
Categoria: Non profit
Gold Effie: „Totul sau nimic“ – Traian Basescu
Client: Alianta D.A.
Agentia: GMP
Categoria: Altele
Silver Effie: „Dacia asistenta“
Client: Automobile Dacia
Agentia: Graffiti/BBDO