Potrivit analistului economic Adrian Negrescu, problema prețurilor la RCA este amplificată de lipsa de transparență și de protecția excesivă oferită companiilor de asigurări de către Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF).

Adrian Negrescu a criticat ASF pentru faptul că nu reușește să protejeze consumatorii, concentrându-se mai mult pe protejarea companiilor de asigurări. Acesta a menționat că studiile pe care ASF le folosește pentru a justifica creșterea prețurilor nu sunt prezentate public, lăsând astfel loc de îndoieli cu privire la legitimitatea acestor majorări.

El a subliniat că tarifele de referință pentru polițele RCA par să fie calculate fără a ține cont de puterea de cumpărare a populației și sunt orientate mai mult spre interesele companiilor de asigurări.

„Din păcate, nu mai există o legătură cu puterea de cumpărare a populației, cu salariul mediu pe economie. Este o legătură cu interesele companiilor din domeniu, de a-și asigura volumele financiare pentru a rămâne pe piața românească, o piață închistată, închisă, fără o concurență reală, în care ASF cocoloșește companiile din domeniu, nejucând cu adevărat rolul de arbitru în piață, de protector al românilor, al celor care într-un fel sau altul le plătesc salariile”, a comentat Negrescu potrivit ziare.com.

Cauzele principale ale creșterii prețurilor la RCA

Creșterea semnificativă a prețurilor la RCA este atribuită mai multor factori. Printre aceștia se numără numărul tot mai mare de mașini pe șosele, creșterea accidentelor rutiere și starea precară a infrastructurii. Negrescu a atras atenția și asupra lipsei de transparență în calculul tarifelor de referință, menționând că ASF nu a oferit publicului o justificare clară a acestor tarife. De asemenea, falimentele recente ale unor companii de asigurări importante, precum Astra Asigurări, City Insurance și Euroins, au contribuit la instabilitatea pieței și, implicit, la creșterea prețurilor.

Un alt factor care contribuie la creșterea prețurilor la polițele RCA este intenția autorităților de a reduce numărul mașinilor vechi de pe șosele. Guvernanții folosesc polițele RCA ca un instrument pentru a descuraja deținerea de vehicule vechi și poluante, în special prin taxe ridicate și prin viitoarele impozite care vor lua în calcul vechimea și puterea motorului mașinilor.

Un alt subiect sensibil este discriminarea regională introdusă în calculul prețurilor la RCA. Șoferii din București și Ilfov sunt nevoiți să plătească cu aproximativ 40% mai mult pentru polițele lor comparativ cu cei care au mașini înmatriculate în alte județe. Negrescu consideră că această măsură este abuzivă și ar trebui să fie analizată din perspectiva constituționalității.

„Mai e o problemă: de ce s-a introdus această discriminare, pe criterii regionale. De ce șoferul din București trebuie să achite cu 40% mai mult decât un șofer care circulă tot în Capitală, dar are mașina înregistrată pe Teleorman sau în alt județ. E un criteriu absurd, abuziv, care din punctul meu de vedere, ridică mari probleme de constituționalitate.

Ar trebui ca Avocatul Poporului să se sesizeze în acest caz și odată cu intrarea în vigoare a noilor tarife de referință, să intervină și să apere drepturile celor care locuiesc în București și Ilfov, în fața acestui abuz din punct de vedere financiar, practicat de ASF”, a avertizat specialistul.

RCA
SURSA FOTO: Facebook

Cum vor evolua prețurile în viitor?

Privind în perspectivă, Negrescu avertizează că prețurile polițelor RCA vor continua să crească, în special după 1 septembrie 2024, când prețurile vor fi liberalizate. Eliminarea plafonării prețurilor va permite companiilor de asigurări să majoreze tarifele, iar în 2025, se așteaptă ca prețurile să fie cu până la 30% mai mari față de cele din 2024.

Acest context economic și politic pare să lase consumatorii la mâna companiilor de asigurări, fără o intervenție eficientă din partea ASF. Asigurarea RCA, fiind obligatorie, va rămâne un cost pe care toți șoferii din România vor trebui să îl suporte, chiar dacă prețurile continuă să crească într-un ritm alarmant.

„Trebuie să vedem ce se întâmplă de la 1 septembrie. Noi nu știm ce se va întâmpla peste două săptămâni, din prisma liberalizării prețurilor RCA. Prețurile se vor liberaliza de la 1 septembrie, potrivit autorităților, iar noi nu știm cum va arăta piața RCA, dincolo de tarifele de referință, despre care chiar ASF spune că nu trebuie neapărat în calcul, că sunt niște estimări, care n-au legătură cu situația reală.

Ce mă aștept, ca tarifele RCA să crească în perioada următoare, mai ales odată cu eliminarea acestor plafonări, iar în 2025, creșterea poliței RCA să fie din ce în ce în ce mai mare, probabil cu vreo 30% mai mare decât în 2024”, spune analistul.