După ce Guvernul Cioloș a acceptat fără prea multe comentarii aproape toate doleanțele transportatorilor, a venit și rândul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) să stea la masa negocierilor cu protestatari în spate.

Patronii de firme de transport au cerut ca prețul de referință al RCA să nu fie calculat doar de ASF, ci de un grup de lucru care să includă, pe lângă specialiștii autorității, și oameni de la Consiliul Concureneței dar și reprezentanți ai firmelor din domeniu. Au obținut chiar mai mult decât atât. După nici două ore de discuții la ASF au ieșit cu un tarif de 7.500 de lei pentru un camion de 16 tone, la jumătate față de media practicată în prezent, dar și cu o declarație de pace a ASF. Nici nu a mai contat că Ordonanța de Urgență spune că ASF are 30 de zile pentru a calcula un preț de referință.

Tariful RCA va fi plafonat pentru șase luni în baza unui preț maximal pe care îl va calcula ASF. După expirarea celor șase luni, tot acel cineva va calcula cu o periodicitate care urmează să fie stabilită un tarif de referință.

 Cum va fi calculat acest tarif?

ASF a anunțat că au fost stabilite elementele care vor fi luate în considerare în calculul tarifelor de referință pentru polițele RCA:

– frecvența și dauna medie, ținând cont și de daunele întâmplate și neavizate precum și de trendul acestora, conform datelor statistice publicate la nivel de piață (raportul Milliman), actualizate la 30 iunie 2016;
– încărcarea pentru cheltuieli administrative, achiziție, taxe etc., de maximum 25%;
– încărcarea pentru aplicarea sistemului bonus/malus.

 

Capital încearcă să explice cum a ajuns ASF la acest preț pentru camioane, în baza datelor din celebrul studiu Milliman, intrat și în posesia noastră și să estimeze cât va fi tariful pentru alte categorii de vehicule. De altfel, datele din raportul Milliman sunt agreate și de transportatori care au promovat documentul pe care îl consideră revelator.

Potrivit documentului citat, pe categoria de vehicule cu masa mai mare de 16 tone, prețurile medii notificate de asigurători erau la 10.033 de lei. Acest nivel este valabil pentru finalul lui 2015. De atunci până în prezent, nici frecvența daunei și nici dauna medie (indicatorii pe care Guvernul spune că ASF trebuie să îi ia în seamă la calculul tarifului) nu s-au modificat semnificativ.

La acest preț, spune Milliman, rata daunei, adică raportul dintre prima încastă și despăgubirea plătită era undeva la 20%.

Adăugând și cheltuielile cu rezervele da daune neavizate, cu brokerii, marketingul, reasigurările și angajații, ar rezulta, potrivit calculelor Capital bazate pe date generale din piață, o rată combinată a daunei de aproximativ 70-75%. Rata combinată a daunei reprezintă raportul dintre primele încasate și totalul cheltuielilor, adică, în cazul nostru, înseamnă că la fiecare 100 de lei încasați, asigurătorul rămâne cu 40 de lei, deci o marjă de profit de 30%.

Dacă această marjă uriașă ar fi dusă la nivelul indicat la un moment dat de ASF pentru utilizare în calculele actuariale, adică 5%, ar însemna că un preț corect pentru RCA la camioane de peste 16 tone, este unul cu 25% sub prețul indicat de Milliman, adică în jur de 7.500 de lei.

Acest tarif este semnificativ mai mic dect prețurile efective de vânzare care nu sunt neapărat la nivelul indicat de transportatori, dar care, potrivit unui alt raport ASF, se încadrează pe segmentul nostru între 8.000 și 12.000 de lei, în cea mai mare măsură, cu un procentaj serios și între 12.000 și 15.000 de lei, dar și cu peste 10% din polițe la aproape 20.000 de lei.   

Aplicând aceleași tip de calcule pentru taxiuri și autocare ar rezulta posibile prețuri de referință de aproximativ 5.000 de lei la autocar, și 2.500 de lei la taxi.

 

7.500 de lei este un preț de referință pentru RCA la camioane de peste 16 tone care ar permite inclusiv realizarea de profit de către asigurători, potrivit calculelor bazate pe date oficiale

2.500 de lei ar fi un preț maximal pentru asigurarea anuală a unui autoturism care operează în sistem de taxi