Grupul de lucru organizat la ASF pe tema RCA este aproape de a duce la final forma în care meseria de constatator de daună va exista începând cu jumătatea acestui an. Va fi astfel implementată și ultima măsură dintr-un șir mai lung cuprins în legi și norme ale ASF care au revoluționat piața asigurărilor auto. 

După ce profesia de constatator va deveni una liberală, firmele de asigurare vor pierde practic orice fel de control asupra procedurilor de constatare și evaluare a daunelor, precum și asupra procesului de reparare a mașinilor avariate.

În cadrul ASF, acesta pare să fie unul dintre obiectivele principale. „Sectorul pe care îl coordonez are drept obiectiv principal protejarea consumatorilor, fapt care ne determina să ne implicam în mod direct în dezbaterile de anul viitor în vederea creării unui cadru legal adecvat şi implementarea proiectului privind externalizarea serviciilor de constatare a daunelor prin intermediul constatatorilor de daună independenţi. Din perspective consumatorilor, este esenţial să avem un corp al constatatorilor de daună independenţi, obiectivi, profesionişti şi care să poarte răspunderea personală pentru soluţiile stabilite“, a spus prim vicepreședintele ASF, Ovidiu Wlassopol, într-un interviu.

După implementarea acestui sistem, păgubitul RCA nu va mai fi plimba între asigurător şi service, aşa cum se întâmplă în prezent. „Pentru prima dată consumatorul se va afla în centru atenţiei şi toate celelalte parţi implicate, fie că vorbim de firme de asigurări sau service-uri, vor fi nevoite să se adapteze nevoilor acestuia. Doar prin respect şi o protecţie reală a consumatorului se va putea recredibiliza piaţa de asigurări românească.“, a mai spus Wlassopol. 

Promovate ca măsuri de protecție a consumatorului, aceste decizii au, până la urmă, un singur beneficiar cert: unitățile service, adică cele care primesc pâinea și cuțitul în asigurări. 

Avantajul păgubitului este, deocamdată, unul relativ în condițiile în care noua lege deschide drumul pentru eventuale abuzuri ale service-urilor, abuzuri care vor fi plătite tot de șoferi prin majorarea primelor RCA. 

Teoretic, șoferul este avantajat de faptul că soluția tehnică pentru rezolvarea problemei o dă service-ul și nu asigurătorul, având în vedere că cel din urmă are interesul de plăti cât mai puțin, deci de a încerca pe cât posibil să repare piesele avariate în loc să le schimbe sau să folosească, în limita legii, piese de mai joasă calitate. 

 

Practic, însă, șoferii, și nu doar cei care suferă daune, vor putea deveni victime ale unui alt tip de abuz, dacă unitățile service și constatorii care vor aparține de ele vor oferi soluții tehnice mai costisitoare decât este cazul. Într-o astfel de situație, cheltuielile asigurătorilor vor crește, iar aceștia vor încerca, ca de fiecare dată, să își acopere pierderile prin majorarea tarifelor RCA. 

De altfel, acest scenariu pentru viitor este cel mai des utilizat în lumea brokerilor și a firmelor de asigurare.

Schimbări majore în asigurări

Decontarea directă facultativă, limitarea indirectă a preţurilor şi mutarea activităţii de evaluare şi instrumentare a daunelor de la asigurători la service-uri. Aceştia sunt cei trei piloni de bază ai noilor norme RCA.
Noile reguli aduc o adevărată revoluţie pe piaţă, care va fi orientată către client şi păgubit mai mult decât a fost vreodată în istoria ei. 

Schimbările în ceea ce priveşte in­stru­mentarea dosarelor de daună sunt, poate, cele mai spectaculoase și ele vor fi definitivate după jumătatea anului, când ar trebui să fie gata și forma de organizare a meseriei de constatator de daună. 

Practic, asigurătorii pierd, în premieră, exclusivitatea în ceea ce priveşte activităţile de constatare şi instrumentare a daunelor. Ba, mai mult, pot exista situaţii în care specialiştii firmelor de asigurare nici măcar să nu mai fie implicaţi în procedurile specifice care succed un accident. 

„Din a doua jumătate a anului următor, profesia de constatator de daune va fi una liberală. Practic, atunci când un păgubit RCA are o daună, el îşi va putea alege constatatorul dintr-un tablou al constatatorilor realizat de ASF. Constatatorii de daună vor fi împărţiţi în 3 categorii: cei care activează în cadrul societăţilor de asigurări, cei care activează în cadrul unităţilor reparatoare şi cei independenţi. Păgubitul RCA va avea posibilitatea să apeleze la oricare dintre aceştia atunci când are o daună, iar constatarea făcută de oricare constatator, din cele 3 categorii de mai sus, va fi recunoscută de către toate părţile. Sigur, acestea pot fi contestate de către un constatator parte, dacă este cazul“, spunea Cristian Muntean, pe vremea când reprezenta service-urile. Astăzi, el este consilier al prim vicepreședintelui ASF, Ovidiu Wlassopol, și unul dintre cei mai activi susținători ai revoluției RCA din interiorul ASF.

 

Noua lege defineşte şi o altă situaţie în premieră. Maşina va putea fi reparată fără a mai apela la constatator. Acest lucru se poate întâmpla dacă şoferul păgubit obţine o dovadă de la Poliţie şi nu alege să meargă pe constat amiabil. 

„Dacă alegi constatul amiabil, va trebui să suni la firma de asigurări să te programeze la constatarea daunei, iar această te va programa în 3 zile lucrătoare (dacă va respecta legea). Dacă alegi ca Poliţia să facă constatarea, mergi direct la service cu maşină avariată şi cu actele de la Poliţie, anunţi telefonic asigurătorul că ai procedat la repararea maşinii înainte de efectuarea constatării, îi soliciţi numărul de dosar de daună, îi transmiţi pe e-mail actele de la Poliţie şi actele tale şi apoi e treaba constatatorului să îşi instrumenteze dosarul de daună. Ideea este că maşină ta va putea intra în reparaţie imediat la unitatea reparatoare, fără să mai aştepţi programarea de constatare a daunei din partea asigurătorului. Faptul că unitatea service stabileşte soluţia tehnică în baza manualului de reparaţie al producătorului va simplifica şi mai mult lucrurile pentru păgubitul RCA. Acesta nu va mai avea de urmat şi aşteptat toate termenele din procedurile care presupun astăzi multe zile. Păgubitul RCA va avea maşina reparată în aproape jumătate din timpul de indisponibilizare actual“, a arătat, pe Facebook, Muntean. 

Apar primele semne ale abuzurilor: manoperă chiar de zece ori mai scumpă

Imediat după adoptarea noii legi RCA și după apariția normei ASF aferente, unele unități service au început să monetizeze avantajele primite. 

Potrivit unor persoane din asigurări implicate în domeniu unitățile service au majorat semnificativ tarifele pentru ora de manoperă, având în vedere că asigurătorul nu mai are posibilitatea de a contesta soluția tehnică oferită de service. Tot ce poate face este să o accepte și, ulterior, să o conteste în instanță. 

 

„ Sunt service-uri care cer 900-1.000 de lei pe ora de manoperă, în condițiile în care, în mod normal, 100 de lei este un preț bun. Am întâlnit cazuri în care au cotat o bară la 5.000-6.000 de lei, deși nu costa mai mult de 1.000 de lei. Situațiie de acest gen sunt din ce în ce mai dese“, spun sursele citate. 

În aceste condiții, arată mai mulți brokeri și specialiști din firmele de asigurare, o majorare a tarifelor RCA va fi inevitabilă, având în vedere creșterea costurilor.

Implicare mai mare a statului

ASF tinde să implice cât mai mult autoritățile în piața asigurărilor. După ce și-a instituit singură o mai mare putere de control al tarifelor, de anul acesta a început să dezvolte parteneriate cu alte instituții ale statului. Aceste parteneriate vizează servicii care sunt deja disponibile pe piața private, contra cost. ASF și Registrul Auto Român (RAR) vor implementa un serviciu pentru o informare rapidă, corectă și transparentă a cumpărătorilor de autovehicule second-hand, a transmis Autoritatea.

Astfel, printr-un sms transmis către Registrul Auto Român, cumpărătorii vor putea afla date despre istoricul de kilometri ai unui autovehicul, eventuale deficiențe avute în timp ale acestuia, precum și informații generale despre daunele înregistrate de către acel autovehicul. Un alt proiect de colaborare ASF-RAR presupune ca unui autovehicul, ale cărui sisteme de securitate rutieră sunt grav avariate în urma unui accident, să i se suspende inspecția tehnică periodică (ITP), urmând ca după efectuarea reparației să i se efectueze o verificare a conformității stării tehnice.

Dacă în urma acestei verificări, autovehiculul îndeplinește cerințele funcționale și dimensionale, inspecția tehnică periodică (ITP) reintră în valabilitate. Această verificare va fi obligatorie doar pentru autovehiculele care au anumite tipuri de avarii ce pot pune în pericol siguranța rutieră. Măsura va avea consecințe asupra tuturor autovehiculelor.

CIFRA

10% în plus la chiria lunară se traduce printr-un randament cu 0,5-0,8% mai mare, la fel în cazul scăderii chiriei