Asiguratorii susţin că asigurarea auto obligatorie – RCA – le-a adus anul trecut pierderi de ordinul sutelor de milioane de euro şi asta în condiţiile în care, în 2009, tarifele au fost majorate cu circa 40%. Pierderile asigurătorilor provocate de poliţele de răspundere civilă auto (RCA) obligatorie în 2009 s-au ridicat la 150 milioane de euro, estimează directorul general al Allianz-Ţiriac Asigurări, Cristian Constantinescu. Reprezentantul Uniqa Asigurări, Ileana Ho
Asiguratorii susţin că asigurarea auto obligatorie – RCA – le-a adus anul trecut pierderi de ordinul sutelor de milioane de euro şi asta în condiţiile în care, în 2009, tarifele au fost majorate cu circa 40%.
Pierderile asigurătorilor provocate de poliţele de răspundere civilă auto (RCA) obligatorie în 2009 s-au ridicat la 150 milioane de euro, estimează directorul general al Allianz-Ţiriac Asigurări, Cristian Constantinescu. Reprezentantul Uniqa Asigurări, Ileana Horvath, s-a arătat mai pesimist şi a afirmat că pierderile provocate asigurătorilor de poliţele RCA se apropie de 300 milioane de euro.
În primele şase luni ale lui 2009, valoarea primelor subcrise pentru RCA se ridica la 1,16 miliarde de lei, iar cea a pagubelor, la 792 milioane de lei. Probabil că, la vremea respectivă, asiguratorii aveau un număr considerabil de dosare de daună „în procesare”, sumele nefiind luate în calcul ca daune plătite, altfel nu se explică de unde provin pierderi.
Şi în anii trecuţi, firmele s-au plâns de pierderi de pe urma asigurărilor auto. Motivele invocate variază: de la creşterea daunalităţii (a numărului de accidente), la scumpirea pieselor auto şi a manoperei cerute de service-uri – în parte datorată şi creşterii calităţii parcului auto: una era să repari o Dacia 1300, altul e devizul la un VW Passat. Soluţia: poliţele s-au scumpit. De exemplu, cel mai ieftin RCA pentru o maşină cu capacitatea cilindrică între 1.201 şi 1.400 era, la începutul lui 2009, de 264 lei. În 2010, suma sare de 400 de lei.
Despăgubiri pentru vătămări
Anul acesta, pe lista motivelor care bagă asiguratorii pe pierdere, s-a adăugat faptul că poliţele RCA acoperă şi vătămărilor corporate.
„Frecvenţa cazurilor în care se solicită acoperirea vatămărilor corporale în baza unei poliţe RCA a început să crească, sumele plătite fiind mult mai ridicate decât în cazul daunelor materiale. România a început să recupereze întârzierea faţă de celelalte state din Uniunea Europeană, iar creşterea va fi una rapidă”, a spus Mustăţea, prezent la un eveniment organizat de Asociaţia pentru Promovarea Asigurărilor şi revista Primm.
Sistemul bonus-malus
Printr-un Ordin al Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (CSA), începând cu 1 ianuarie 2010, societăţile de asigurare vor aplica sistemul bonus-malus la tarifele pe care le-au stabilit la asigurările de răspundere civilă auto (RCA) obligatorie. Reprezentanţii companiilor de asigurări spun că mai puţin de 10% din clienţi nu beneficiază de acest sistem, potrivit Mediafax.
„În cazul Uniqa Asigurări, ponderea asiguraţilor care nu au primit bonus se ridică la 8%”, a spus preşedintele Directoratului Uniqa Asigurări, Ileana Horvath, prezentă la un eveniment organizat de Asociaţia pentru Promovarea Asigurărilor şi revista Primm.
Reprezentantul Asirom, Cătălin Stroe, a apreciat că 5-6% din clienţii societăţii care au încheiat o poliţă RCA pentru 2010 n-au primit reduceri la tariful de primă, acelaşi procentaj fiind avansat şi de directorul general al Euroins România, Alin Bucşa.
Asigurările auto (RCA şi CASCO) au o pondere de peste 50% în totalul asigurărilor generale, care la rândul lor deţin peste 75% din volumul subscrierilor la nivelul întregii pieţe.