Unul dintre cele mai viabile moduri de transport rămâne în continuare subfinanțat, iar lucrările de modernizare și reabilitare se întind mai mult decât e cazul. Anul acesta, reprezentanții CFR SA promit totuși deschiderea traficului pe încă 70 de kilometri de linie feroviară „rapidă“.
După patru ani de la semnarea contractelor pentru lucrările de reabilitare a celor aproximativ 170 kilometri de cale ferată, între Simeria și Sighișoara, CFR SA va inaugura primele tronsoane de infrastructură feroviară rapidă, adică linie pe care trenurile vor putea circula cu până la 160 km/h. Media vitezei pe calea ferată la nivelul anului trecut a fost de aproximativ 48 km/h pentru trenurile de pasageri și puțin sub 30 km/h pentru garniturile de marfă.
Trebuie menționat faptul că aceste recorduri-negative au fost atinse din cauza lipsei de finanţare, a neglijenţei şi nepăsării. Astfel am ajuns ca infrastructura feroviară din România să ofere servicii demne de prima jumătate a secolului trecut.
Oficialii CFR SA ne-au precizat că acum au la dispoziție un buget pentru investiții care se ridică la 2,09 miliarde de lei. Fondurile vor fi gestionate pentru plata lucrărilor de modenizare, reabilitare și finalizare lucrări feroviare.
Directorul general al CFR SA, Marius Chiper, ne-a explicat că cele mai multe fonduri, respectiv 1,49 miliarde de lei sunt destinate proiectelor finanțate prin POIM (Programul Operațional Infrastructura Mare) 2014-2020. Restul sumei este asigurată din ponduri exterene postaderare și o parte de 150 de milioane de lei de la bugetul de stat. Cei mai mulți bani se vor aloca pentru finalizarea lucrărilor de modenizare a secțiunilor de cale ferată între Simeria și Sighișoara, proiecte începute încă din 2012.
Termene prelungite
Potrivit conducerii CFR SA, lucrările de modernizare și reabilitare a Coridorului IV paneuropean feroviar pentru viteza de 160 km/h, între Sighișoara și Simeria, se vor finaliza cel târziu la finele anului viitor. În prezent, între Simeria și Sighișoara sunt cinci tronsoane aflate în curs de modenizare. Cel mai avansat contract este cel pentru modenizarea tronsonului de cale ferată între Micăsasa și Coșlariu. Marius Chiper, directorul general al CFR SA, estimează că secțiunea Vințu de Jos – Coșlariu, proiect semnat la sfârșitul anului 2011, se va finaliza la sfârșitul acestui an. Din datele prezentate de CFR SA, porțiunile dintre Vințu de Jos și Simeria, Ațel – Sighișoara și Ațel – Micăsasa se preconizează a fi finalizate anul viitor. Lotul de cale ferată, aflat între Micăsasa și Coșlariu, contract semnat la începutul anului 2012, are ca dată estimativă de finalizare sfârșitul acestui an. Ultimul contract de modernizare a căii ferate, între Simeria și Sighișoara, respectiv lucrările de instalații se vor finaliza la sfârșitul anului 2018.
Licitații blocate de contestații
Întrebați ce se întâmplă cu licitaţiile de circa două miliarde de euro pentru reabilitarea celor patru tronsoane de cale ferată de la Arad la Simeria, proiecte demarate din 2014, oficialii CFR SA ne-au răspuns că în cursul acestei luni se va anunța procedura de atribuire pentru o secțiune. „Procedurile de achiziție publică pentru atribuirea contractelor de lucrări (patru loturi) aferente tronsonului 2: km 614 – Gurasada şi tronsonului 3: Gurasada – Simeria sunt în desfășurare“, ne-au precizat reprezentanții companiei de stat. În cazul tronsonului 2 cuprins între km 614 și Gurasada, ofertele au fost deschise abia în luna mai 2015, după ce au procedura a întâmpinat mai multe probleme referitoare la contestații sau prelungirea unor termene. Valoarea estimată a subtronsonului 2a din lotul 1 este de 1,77 miliarde de lei fără TVA, iar cea lotul 2 – substronsonul 2b, circa două miliarde de lei fătă TVA. Conform ultimelor date disponibile, ofertanții au depus contestații la CNSC referitoate la rezultatul procedurii în data de 22 februarie anul curent.
Probe pe frontiera de Vest
În cazul subtronsonului 2c (Cap Y Ilteu – Gurasada) și tronsonul 3 (Gurasada – Simeria) deschiderea ofertelor a avut loc în data de 15 mai 2015. „Procedura de achiziție publică este în desfășurare, în aceasta fază a fost finalizată etapa de evaluare a documentațiilor de calificare și se analizează ofertele tehnice și financiare, în conformitate cu prevederile legale în materia achizițiilor publice. Estimăm finalizarea procedurii și emiterea raportului de atribuire în cursul acestei luni“, ne-a transmis conducerea CFR SA. Valoarea totală estimată pentru aceste ultime două proiecte se ridică la peste 4 miliarde de lei, mai exact 1,76 mld. lei pentru Cap Y Ilteu – Gurasada, respectiv 2,63 mld. lei în cazul lotul 2 tronsonul 3 Gurasada-Simeria.
Lucrările de reabilitare a liniei de cale ferată de la frontiera de vest la kilometroul 614, parte a coridorului IV pan-european au fost finalizate anul trecut, în prezent fiind realizate probele. Proiectul a presupus reconstruirea totală a infrastructurii de cale ferată (41,185 km de linie dublă de cale ferată), pentru creşterea vitezei maxime a trenurilor de călători la 160 km/h, şi modernizarea a patru gări. Asocierea Alstom, Swietelsky, Astaldi-Euroconstruct Trading 98 a finalizat lucrările de construcţii şi instalaţii pentru secțiunea Frontieră – Curtici – Arad – km 614 iar Alstom a predat proiectul pilot de management al traficului feroviar, care permite creşterea vitezei maxime a trenurilor de călători la 160 km/h. Potrivit lui Gabriel Stanciu, managing director al Alstom România, Bulgaria și Republica Moldova, liderul consorțiului, lucrările au fost finalizate în toamna anului 2015, iar acum tronsonul este în stadiul de probe. Prin acest proiect a fost modernizată și gara din Arad, care a devenit cea mai mare gară din sud-estul Europei, din punct de vedere al sistemelor, având peste 140 de macazuri. Alte proiecte pe care le derulează Alstom în România sunt reabilitarea linie de cale ferată Coşlariu-Micăsasa, pentru viteze de maximum 160 km/h, un proiect de infrastructură cu scopul de a detecta posibila supraîncălzire a osiilor trenurilor, pentru a preveni deteriorarea liniei şi a creşte siguranţa, şi electrificarea tronsonului de cale ferată Simeria – Vinţu de Jos. Unele proiecte sunt in stadii avansate de execuție, iar altele au termen de finalizare anii 2017 sau 2018.
Și francezii de la Thales Sistems România au finalizat lucrările proiectului pilot ETCS/ERMTS (de management al traficului feroviar) implementată pe linii de cale ferată convenționale (care permit viteze de până la 160km/h) tot de pe coridorul IV pan – european, însă din zona de sud a țării, mai exact de la Buftea la Crivina.
Am întrebat și ceilalți antreprenori care derulează lucrări de reabilitare și modernizare a căii ferate însă acestea nu au dorit să comenteze. Aktor, Arcada, Pizzarotti și FCC sunt doar câțiva dintre constructorii care au refuzat să ne furnizeze răspuns solicitărilor.
Principalele proiecte de investiții gestionate de CFR SA
În execuție:
– Linia cf Simeria – Sighișoara (șase loturi de lucrări);
– Reabilitare Poduri Dunărene km 2015;
– Reabilitare poduri/podețe/tuneluri regionalele CF București, Brașov,Timișoara, Constanța, Iași, Cluj;
– Modernizare stații Râmnicu-Vâlcea, Pitești,Tg.Mureș;
– Sisteme de centralizare electronică Ilia – Lugoj și Siculeni-Adjud.
Proiecte noi, promovate de CFR pentru finanțare prin programul POIM 2014-2020/CEF în 2016:
– Reabilitare km 614 (Radna) – Gurasada – Simeria;
– Reabilitarea secțiunii Brasov – Sighișoara (Brasov Apata și Cata Sighișoara);
– Reabilitarea secțiunii Brasov – Sighisoara, secțiunea Apaţa – Caţa;
– Realizarea Studiului de Fezabilitate pe secțiunea Predeal – Braşov;
– Continuarea dezvoltării programelor de modernizare stații, un pachet de 47 de stații;
– Realizarea Studiului de Fezabilitate Cluj – Oradea – Episcopia Bihor;
– Realizarea Studiului de Fezabilitate Craiova – Caransebeş;
– Realizarea Studiului de Fezabilitate Craiova-Calafat;
– Realizarea Studiului de Fezabilitate București – Giurgiu;
– Realizarea Studiului de Fezabilitate pentru viteză sporită, orar scadentat, 1001 km pentru: București – Brașov , Timișoara-Arad, București-Buzău, București-Craiova, Pașcani-Iași, București-Constanța, București-Pitești;
-Realizarea Studiului de Fezabilitate Ploiești – Focșani – Roman – Pașcani – Iași;
Sursa: CFR SA
5,9 mil. euro pe kilometru costă reconstrucţia totală a sectoarelor de cale ferată aflate în lucru între Braşov şi Curtici. Pe Bucureşti-Predeal costul mediu a fost de 3,9 mil. euro, iar pe Bucureşti-Constanţa de 2,2 mil. euro.