Reacţia transportatorilor la măsurile Gabrielei Firea: Mai întâi o ofertă clară pentru serviciul public de transport

Federația Operatorilor Români de Transport, prin vocea preşedintelui său, a reacţionat la planurile Gabrielei Firea privind introducerea unei roviniete în Capitală şi interzicerea totală a maşinilor foarte poluante în zona de centru a oraşului.

Reacţia transportatorilor nu a întârziat să apară după anunţul Gabrielei Firea privind restricţionarea traficului în Bucureşti prin introducerea unor viniete. Augustin Hagiu, preşedintele Federației Operatorilor Români de Transport, spune că totul ar fi un haos, pentru că nu există în Capitală alternative viabile de utilizare a transportului în comun sau terminale intermodale conectate la reţeaua de transport şi parcări pe principiul Park&Ride la toate intrările importante în Bucureşti.

„Măsura aceasta este binevenită într-o Capitală care are o ofertă de mobilitate, de transport adaptată nevoii de mobilitate a pasagerilor. Luată așa în parte și nu în coroborare cu alte măsuri, nici nu vreau să mă gândesc ce va fi. De principiu în centrul orașelor, a Capitalei, cu aglomerație, este foarte corect să aplici măsura de a nu permite sub un anumit nivel de poluare utilizarea infrastructurii, dar să nu permiți intrarea în București a autovehiculelor decât după plata unei viniete presupune să ai la întrările importante, adică cel puțin 10 drumuri naționale importante în cazul Bucureștiului, să ai terminale intermodale conectate la rețeaua de transport subteran și suprateran, să ai parcări pe principiul Park&Ride, să ai toate aceste elemente ce țin de mobilitate bine puse la punct și apoi să vii cu astfel de măsură. Altfel cei care vor fi nevoiți să între în București, clar vor plăti vinietă pentru că nu au altă alternativă de utiluzare a transportului în comun. Nu există la nivelul cererii care poate să apară în acest context și ai creat haos”, crede preşedintele FORT, Augustin Hagiu.

În plus, termenul de implementare anunţat de primarul-general al Capitalei, şi anume 1 ianuarie 2020, este unul exagerat, pentru că nu este timp pentru implementarea întregului sistem operaţional. „Să venim cu o oferta clară pentru serviciul public și apoi să venim și cu astfel de măsuri”, atrage atenţia liderul FORT.

„În plus, pentru că este zona mea de specialitate mai trebuie ținut cont de un lucru, 1 ianuarie mi se pare un termen un pic exagerat, pentru că într-un astfel de context de aplicabilitate trebuie pus la punct tot sistemul operațional, cel legat de partea de încasări, de verificare de emitere a vinietei. Cum depistezi în trafic vehiulculul respectiv, bănuiesc că nu vor sta ca pe drumurile naționale cu camere care să interacționeze cu sistemul să vadă dacă are vinietă. Vor fi niște chestiuni lipite, niște viniete lipite pe geamuri. Atenție ce ne dorim și cum ne atingem obiectivele, ăsta este avertismentul. De principiu, sunt de acord cu interzicerea vehiculelor sub Euro 4 în centru. Chestia cu vinieta este o treabă sensibilă dacă nu vii cu oferta la pachet. Noi nu avem oferta, iar până în ianuarie 2020, oferta de transport chiar nu are cum să apară, așadar haide să ne suflecăm mânecile să construim ce avem de construit, să venim cu o ofertă clară pentru serviciul public și apoi să venim și cu astfel de măsuri”, a mai declarat Augustin Hagiu.